Hjelp, tror kampfisken spiste yngelen

Søndag la de egg og hannen har passet godt på både egg og yngel. Tirsdag og onsdag "støvsugde" han bunnen for yngel og la de opp i redet igjen.
I dag tidelig hadde jeg oppi infusjoner da det ser ut som yngelen er frittsvømmende og over alt. Hannen ble ganske "vill", plutselig svømte han inn i redet, som riktignok er ganske spredt utover nå og spiste en yngel fra overflaten? Det så ut som han spiste den. Han vimset rundt videre for å gjøre det samme et par ganger til. Da tok jag han ut. Normalt har han plukket flere yngel fra bunnen for å legge de i rede, nå tok han en av gangen og jeg så ikke at han la de fra seg noen steder.
Kanskje litt tidelig å ta han ut men det ser ikke ut som yngelen har plumesekk lenger og de svømmer jo, men jeg syns de blir så lange på bunnen. Kommer de seg opp?Hvor ofte må de til overflaten? Jeg brukte slange og sugde de forsiktig opp i denne via sprøyte og la de i overflaten og da svømte de rundt igjen. Men jeg kan jo ikke sitte her å gjøre jobben til hannen i lengre tid da
Greier de seg om jeg lar de ligge på bunnen?
Håper noen overlever i alle fall.
Det er normalt at hannen 'tygger' litt på yngelen, og at han tar flere i munnen og spytter dem ut der han vil ha dem. I tillegg vil han spise yngel som ikke er 100% friske.

Det er selvfølgelig godt mulig at han spiste dem, spesielt dersom det er det første kullet hans, men hvis det er tilfelle går det sannsynligvis bedre neste gang.

Jeg ville latt yngelen være, og latt naturen gå sin gang. Dersom de var frittsvømmende burde de kunne klare seg, men det er mange oppdrettere nå til dags som lar hannen bo hos yngelen til de er noen uker gamle.
Jeg tenkte egentlig jeg skulle la hannen gå der en stund men det virket nesten som han ble frustrert over at han ikke fikk mat. Det kom noe i karet men ikke til han?
Han er ganske liten så jeg vet ikke om han er fullvoksen en gang. Men nydelig slør i alle fall. Det så bare så rart ut at han plutselig tok yngelen som svømmer i overflaten i rede og han så ut som han spiste de i motsetning til tidligere.
Noen yngel svømmer nå over alt, både på bunnene og opp så de som er levedyktige overlever vel gjerne om jeg greier å fore og holde det rent nok. Fikk bare litt panikk. Syns bare hannen fikk en mer agresiv adferd men det kan jo være innbilning fordi jeg syns synd på han som ikke fikk mat
Jeg pleier å fore hannen mens han passer yngel Vet det er enkelte som sier at man ikke burde mat hannen fordi da spiser han kanskje yngelen også, men jeg har også hørt erfarne oppdrettere si at dersom hannen er en yngelspiser vil han spise dem uansett om man forer eller ikke.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap