Min lille akvarieverden.

Hei.Jeg er nybegynner i akvarieverden.
Har nå endelig fått vannverdier og fisksammensetting på plass,da min Am-top utvendig pumpe/filter begynner å dure ganske høyt.
Dette kom etter jeg hadde bytta filt øverts.
Har prøvd å ta opp igjen og satt sammen.
Denne duringa er ganske plagsom så jeg lurer på om noen har noen gode råd på tilltak. Eller jeg er interessert i å kjøpe en brukt hvis noen har.
Håper noen kan hjelpe meg
Hilsen en seriøs akvarieentusiast.
Andre gøye ting man kan gjøre for å få en AmTop 3338 til å bråke (har også forsøkt Geiren sin med å rote bort gummiproppen, iler til med at det er viktig å få dem på plass slik de skal sitte)

- Ikke sett på lokket som skal holde impelleren på plass, den skruringen liksom, eller fomle bort o-ringer

- Sørg for at den store pakningen rundt toppen ligger i en liten krøll så det trekker luft, klyp gjerne hakk når du klemmer toppen på plass, garanterer evig bråk

- Slurv med "muffa" i den grønne rista, slik at filteret er nesten tett

- Brekk hendelen på slangefestet (ikke sånn at det spruter vann, men nesten) slik at filteret trekker luft

- Legg godt med filtervatt på toppen og lag dårlig hull til pumpa, eller snu kurvene slik at det ikke blir gjennomstrømming

Dette var kanskje ikke spesielt bra for selvfølelsen kjente jeg plutselig, men det er i alle fall ikke alltid filterets skyld at det bråker! Og det er sikkert et par-tre andre øvelser jeg har fortrengt. Kanskje de er nevnt i artikkelen om filterproblemer?
Her var det mye moro å ta tak i. Ok takk for gode tips.
Skal prøve disse så får vi se.
Det var endel ord jeg ikke helt forsto men . feks hva er "muffa"
En annen ting er at jeg ved et filtersjekk klarte å sette igang pumpa uten å åpne kranene til slangene så det dura litt rart i den da,men dette varte bare ca 5 sek før jeg fikk åpnet kranene. Kanskje dette kan ha noe med det å gjøre.
Takk for tilbakemeldinger.
Hei. Takk for svar. Jeg har faktisk gjort akkurat som du sier. Beklager min uvitenhet,men når du sier impeller så mener du den som sitter i toppen inni pumpehuset som har den gummiproppen i enden på en hvit plaststang som går gjennom da impelleren og en liten blå propell.
Pumpa har et merke på seg som sier godkjent 2008 så jeg regner med den er 3 år.
Går det ann å få kjøpt bare en sånn impeller eller de deler som eventuelt skal til?
Pumpa mi er am-top 3337,men er vel ganske like.
Jeg kjøpte brukt akvarie og pumpe for 6 uker siden. Ingen ulyd første fem uker.
Ok nok for nå.
Håper du har mer å komme med.
Hei igjen. Nå har jeg saumfart filter og pumpe etter feil,men finner ingen feil.Alt ser ok ut.
Er det noen som har en detaljert tegning på hvordan filteret skal settes sammen igjen.
Tenkte da på øverst der den grønne perforerte plastplaten skal legges på.Skal da den gummimuffa nedpå før plata eller plata først og gummimuffa til slutt????
Håper noen kan hjelpe meg med dette
Rista først, og så muffa nedi, og så treffe riktig. Det ble dårlig fart og mye lyd etter en stund da den lå i en krøll.

Kjøpte filteret nytt, og det fulgte ikke med noen tegning og forklaring...
Hei igjen. Ok dere mener at jeg skal legge grønn rist først og så den gummimuffa som skal tette rundt der den lille rørtuppen som er på undersiden av toppen skal ned i. Y fytti rakkern detta ble litt av ei smørje. Ok jeg har nok satt på gummi først og bare lagt rista oppå.Det har virka som det er god futt i pumpa allikevel. Går å prøver Takk for svar. Kryss fingra
Forsøk også å legge pumpa litt over til alle sidene, kanskje du bare har litt luft som ikke har funnet veien ut. Om lyden endrer seg når du legger den til sidene er det dette som er problemet.
Linda og Ove et funka ikke gitt.
Og til deg GlennO takk for tipset,men prøvde det også men det er ikke luft tror jeg.
Det minner om vibrering eller motordur.
Hehe begynner å bli tomt for løsninger nå.Det ender vel med at det blir kjøpt ei ny
Igjen takk for tips.
Jeg har også en am-top som durer intenst og mye. Gammel sak med litt slitt impeller, så jeg mistenker det er mye av grunnen. Den må renses ofte også, så snart den begynner å få litt mye skit i systemet så durer den bare enda værre. Om du ikek har prøvd det enda så er filter-rens et effektiv middel hos meg. Men nytt filter står høyt på listen over ting jeg vil ha når jeg en dag får penger til det
ja det durer og durer. Har tatt filterrens. Var helt stille før rens.Tror jeg rensa det helt en gang.Fortsatt lydløst,men så var jeg inni der en gang til og bytta den filten som ligger over den svarte svampen.Etter detvar det during.
En annen ting er jeg har sett noen har skrevet at de har blå svamp.Er svart feil. Hva har du?
Ok takk for tips.Hører gjerne mer fra deg
Svart kan være så mangt, ofte er det akvtivt kull. Etter noen ukers bruk så er effekten av kullet borte og det funker som en hvilken som helst blå svamp. Men skal du kjøpe nye svamper å ha i så er blå filtermatte vel så bra som dyre "filterpatroner" i sort (kull), grønt (nitrat) eller annet rusk. Eneste du trenger kull til er hvis du trenger å få medisiner ut av vannet raskt, f.eks om du skal bytte medisin og ikke vil ha to ulike medisiner i karet samtidig, eller du har fisk som ikke tåler medisineringen.

Om den begynte å bråke etter rens så ville jeg holdt en knapp på det som ble nevnt tidligere: luft i systemet eller matte som ligger feil.
Hei. Ok. Det svarte har vært der siden jeg kjøpte brukt.Han har sikkert hatt no sykdom før og latt svampen bare være der.
Når det gjelder during så er jeg 99% sikker på at det ikke er luft.Det med matta mener du da svampen og filten som er over der?
Det skal vel noe til for å legge det feil.
Takk for svar.
'Blåmatte' finnes også i sort, så jeg vil gjette på at det er vanlig sort filtermatte du har, og ikke kull... Kull kommer vel oftest i biter også, ikke i matteform... Jeg har ikke sett kull i form av 'svamp'/matte hvertfall...
Trond13
'Blåmatte' finnes også i sort, så jeg vil gjette på at det er vanlig sort filtermatte du har, og ikke kull... Kull kommer vel oftest i biter også, ikke i matteform... Jeg har ikke sett kull i form av 'svamp'/matte hvertfall...


Som jeg sa, svart kan være så mangt Svart filtermatte med kull finnes helt definitivt: http://webzoo.no/default.pl?showProduct=2050&pageId=553
Jøss... hva den mannen har

Var ikke klar over at det fantes, men nå vet jeg det...
Ok takk.
Var på en zoo butikk i dag hvor de foreslo at jeg skulle ringe Tropehagen å bestille meg den graffitstanga inni impelleren.Den kunne slites sa de.De måtte byttes etter ca 2-3 år Jeg ringte for å bestille men der sa de at hvis akslingen var hel og uten tydelige skader så kunne det ikke være den. De anbefalte meg å ta av filtertoppen og ta ut impelleren og alt for så å prøve å kjøre det uten å sette det sammen for å høre om det kom i fra selve pumpa eller om det var noe på impelleren.
Har ikke fått gjort dette ennå. Jeg ha rkjøpt 4 nye pansermaller i dag så de skal få litt fred og ro før jeg starter med noe som helst.Får til da bare leve med dur og moll.
Den grønne rista ser jeg egentlig ingen misjon med, har en 3337 selv, og der har jeg tatt bort rista, da den bare var til iritasjon når jeg skulle ta ut filterkurvene og rense de. Eheim sine lignende filter har ikke denne rista såvidt jeg vet..

Så On Topic: Kan det være at du har fått no rusk inni impellerhuset? et lite sandkorn eller noe som gnukker ivei og lager ulyd?
Hei.Nei har rengjort impellerhuset møysomelig 2 ganger.
Når det gjelder der grønne rista så trodde jeg den var der for å hindre den øverste filten i å gå opp i pumpa,men det er vel kanskje ingen fare for det er kanskje sug den andre veien. Vet ikke,bare spør
Takk for tips..
Kom til å tenke på: det sitter en eller annen kile nedi dette impellerhuset som vi putter den magnetklumpen nedi.Det sitter på siden,det er et spor og en greie inni der.Denne kan jeg kjenne går litt utenfor sporet så når jeg vrir fingern nedi der kjenner jeg kanten på den greia.
Kan noen hjelpe meg å bli smartere på dette.
Og en annen ting:Har fått noen små prikker som hopper og spretter oppå overflaten spesielt ved det innvendige filteret.De sitter også på kanten på filteret og på kanten av decorplater.De er veldig små og ganske mange.Ser at de går rundt på det tørre og hopper og spretter på vannet.
Hjelp. er dette no farlige greier.Hva gjør jeg?
Ingen fisk er synlig påvirket av noe slag.
Tilfeldig bekjentskap
© Geir Kristiansen
Reklame for plussmedlemskap