Avelsvarianter/fargevarianter: generelt dårlige fisker?

Hei

Nå sitter jeg her og lurer fælt!

Er det flere som har erfaring med at avelsvarianter/fargevarianter generelt er dårlige fisker?

Grunnen til at jeg spør er:

Jeg kjøpte meg 10stk vanlige Togerbarber for ca en år siden som nå er blitt til 7 grunnet enten finneråte eller Bukvannsott.
Men så kom jeg over en fargevariant av tigerbarbe "rød tigerbarbe" for noen få mnd siden.

Jeg kjøpte 8stk av dem, (Kaller dem komunefisker jeg da, grunnet fargen)
men nå angrer jeg på at jeg på det siden det ser ut som disse tåler mye mindre.
Jeg har igjen 2 stk. bare på 2 dager har det falt vekk 4stk.

Vannet er som det skal. Har rutine med ukentlig vannskift på 30%
Jeg tester likevel vannet minst en gang i mnd men dråpetest fra JBL.

Avlsvarianter blir hovedsakelig fremstilt med linjeavl. Linjeavl er innavl. Innavl fører lett til dårlige gener.

Så ja, avlsvarianter har ofte dårlige gener.
Synes ikke det er helt innlysende at det skulle bli noen svakere individer av den grunn. For å få en ny fargevariant, må en nødvendigvis parre to av samme type fisk med to forskjellige farger. Det blir som å blande to malingsfarger. Den nye fargen gjør ikke malingen noe dårligere av den grunn skulle jeg tro?

Bare en tanke, mulig jeg er på jordet. Men for å yngle videre på disse nye fargevariantene, må det nødvendigvis innavel til..... for å få frem videre generasjoner. Skal en være trygg på fisk av god kvalitert bør en nok heller tenke på viltfanget fisk. Det meste av oppdrettsfisk er jo oppdrett, og en vet aldri om det er renraset, blandet eller innavel. Ja om en ikke handler fra sikre kilder da.

Bare en tanke fra min side alt sammen, men det er lov å lufte sine tanker....

Oppdretts fisk er oppdrettsfisk
VF fisk er originalen...
Innavl fører ikke nødvendigvis til dårligere fisk. Innavl fremhever kun problemer som allerede finnes i genene deres, så dersom man innavler friske fisker, vil avkommet også være friskt.

Problemet er nok mest at fisker masseproduseres for salg i dyrebutikker, uten noen som helst tanke på god avl og sykdommer osv.

Hvis du derimot kjøper samme fisker fra en seriøs oppdretter vil du sannsynligvis oppleve mindre problemer.

F eks kampfisker fra seriøse oppdrettere er stort sett friske med normal levetid. Jeg har kjøpt kampfisker både fra dyrebutikk og fra oppdrettere, og fisk fra oppdrettere virker som de har gjenomsnittlig lenger levetid.

Men har personlig hatt mye problemer med fiskedød blant masseprodusert fisk, f eks levendefødere og gullfisker.
Sånn og forstå ja.
Disse røde tigerbarbene ble kjøpt fra butikk.

Det er bare og komme med mer innspill.
Gøy og lære og å få mer info
En lærer nye ting hele tiden.

Legger med et bilde av en av dem. PS! vet bilde er ganske uklart. Men det får duge.
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap