Trenger tips til flytting av fisk til nystartet akvarium

Hei.

Jeg har nettopp startet opp et 63 liters akvarium for å redde småfisken fra 110 literen... Ciklidene oppi 110 literen har nok litt for lite plass (noe jeg skal gjøre noe med når jeg har flyttet i løpet av sommer/høst). De yngler som bare juling og nå får de det skikkelig til også, så det ser ut som yngelen vokser opp. Derfor jages all den andre fisken konstant og holder seg mye i ett hjørne. Kun én fisk av de tidligere kullene deres har levd opp etter mange forsøk.
Det er han jeg trenger tips om... De andre fiskene (platy) klarer seg med 63 liter etter hva jeg har lest meg opp til. Men ung-cikliden skulle jo hatt større kar. Derfor kvier jeg meg litt for å flytte han over til 63 literen. MEN jeg ser at han mistrives VELDIG sammen med foreldrene som bare jager han nå når de har nye unger.... Han gjemmer seg med pumpen og spiser svært lite. Han ser ikke syk ut, jeg tror bare han er lei av all jagingen.

Det nystarta karet på 63 liter ble startet opp for ca 1 uke siden. Jeg har tatt filtergugge fra 110-literen oppi filteret til 63-literen for å kickstarte det litt. I den forbindelse heiv jeg oppi de to siste av en stim av leopardfisk og én fødeklar platy for å opprettholde bakteriekulturen som ble overført.

Synes dere jeg skal prøve å ta ung-cikliden oppi 63 literen nå, eller bør jeg bare la han være oppi 110-literen til jeg får større kar om noen måneder? Jeg er redd han ikke skal overleve oppi der siden han ikke spiser... Jeg ser hvertfall ikke at han får i seg noe mat, stakkars...
Dersom vannverdiene i de to karene et noen lunde like,
og du ikke har plutselig oppsvingning av nitrit så ville jeg gjort det ja.
Har gjort det samme selv noen ganger, da foreldrene er ganske stygge
med eget avkom med en gang nytt kull er på gang.
Takk for kjapt svar. Testet nitritt, nitrat, ph og alt sånn. Litt høy ph i det nye karet... Ellers ingen utslag på nitritt. Får teste det igjen noen dager og se om det bedrer seg med ph...
Tilfeldig bekjentskap
© Knut Håland
Reklame for plussmedlemskap