Noen som ser noe galt på denne?

...sånn reint bortsett fra at den ligger på bunnen? Den er rufsete i finnene, men har igrunnen vært det ialfall et halvår. Samme tida har den også hatt halvåpen munn, men har virket frisk.

I dag morrest fant jeg den liggende på magen på bunnen, på en annen måte enn de ligger når de hviler. Jeg tok den ut og satte den i boksen den er tatt bilde i, for at den ikke skulle dø i akvariet mens jeg var på jobb (vil ikke at de andre skal spise den, når jeg ikke vet hva den evt kommer til å dø av).

Den lever fremdeles, men glir over på siden. Men har så mye krefter at jeg må mote meg opp for å kutte hodet av den...

Den har vært hos oss i bortimot 13 mnd, vannskift 30% ukentlig, temperatur 26 grader. Vannverdier har jeg ikke målt i dag. De andre fiskene ser friske ut. Vannet ble byttet i går.
Vannverdiene er målt til ph 6,8, nitritt 0 og nitrat 10. Og den går/gikk i et 63 liters Juwel med utvendig filtrering.
Fisken er tatt ut av karantene. Etter at jeg var så nær ved å kutte hodet av den at jeg hadde funnet fram kniv og fjøl i går, så er den i dag så kvikk at jeg ser ingen grunn til at den ikke kan gå tilbake i akvariet. Ser jo ingenting galt med den, med unntak av den åpne munnen, som jo har vært der lenge. Jaja, mystisk var det, men jeg finner vel ikke ut hva det var...
Vis du ser på bilde nr. 2 kan man se den er ganske rød ved gjelle "åpningen".
Den kan ha eventuelle parasitter :- /
Jeg ser at den ser slik ut på bildet, men har sjekket og den ser ikke slik ut i virkligheten.
Den kan ha vært rett og slett utslitt. Dersom den har skavanker kan den ha blitt jaget om natten. Kanskje litt hvile i egn boks var det som skulle til for å pigge den opp igjen?
Etter et døgn tilbake sammen med de andre, virker den akkurat som før. Det er vel ikke alt man skal skjønne med disse fiskene, kanskje.

Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap