Hvor mange i et 125 l?

Hei. Jeg har et Juwel rio 125 l som jeg startet opp for litt mer en 1 uke siden . SKal ha en god del planter der, men de er ikke bestilt enda. Så spørsmålene er da: Jeg har tenkt å ha rødmunn tetra, neon tetra/kardinal tetra, sandsnegler, algespiser og noen reker. Men hvor mange av hver kan jeg putte oppi da? Er det rødmunn tetra vanskelige å finne i norge? Vil dere anbefale neon tetra eller kardinal tetra mest? Er det noe annent dere vil anbefale å putte oppi/eller ikke putte oppi?

Takker for alle svar ?
Det kommer helt ann på om du vil ha annen fisk der i tillegg til tetraene. Skal du bare ha tetra i toppen av akvariet kan du fint ha 10 rødmunntetra og 10 kardinal (jeg liker kardinal bedre en neon). Du nevner algespisere , tenker du på Ancistrus da ? Det kan du kjøpe 3 av, 2 hunner og en hann.
Du kan sikkert ha en liten stim(ca 5stk)med en Corydoras type hvis du ønsker noe mer i bånn av akvariet.
Rødmunntetra skal ikke være vanskelig å finne :o)

Lykke til :o)
Jeg vil anbefale deg å lese, lese og lese om de forskjellige fiskene før du kjøper noen. Viss du da f.eks liker bedre rødmunntetraen enn kardinaltetraen, så kjøper du da den først. Kanskje du etterhvert da oppdager du ikke vil ha f.eks kardinaltetra i det hele tatt

Jeg likte både Kileflekkrasbora OG kardinaltetra. Så stod det mellom hvem jeg skulle kjøpe først (for å ikke overbelaste filteret ved å sette inn for mye for fort), så jeg valgte Kileflekkene. Ente opp med å aldri kjøpe Kardinaltetraen (selv om jeg fortsatt syns de er fine), fordi jeg syns Kileflekkene gjør så mye ut av seg jeg ønsker ikke "blande" allikevel

Tror ikke du vil ha problemer med å få tak i Rødmunntetra. Jeg har vært innom alle de 3 dyrebutikkene vi har her i byen de siste 2 dagene, og alle har hatt minst 20 stk inne. Om din dyrebutikk ikke har de så kan de nok bestille de for deg mens du venter på akvariet skal bli innkjørt.
Tusen takk for gode svar . Hadde tenkt på kinesiske alge spiser, men spiser disse også mye på planter. Men hva med rekene? Kan de andre fiskene drepe de? Har noen noen favoritter blandt corydorasene som dere vil anbefale ? Men noe jeg har altid syntes har vært gøy, er fisk som for unger (ganske lett) Er ikke sikkert at jeg skal h a noen slike fisker, men er det noen dere anbefaler, som kan gå sammen med tetrane?

Takker for alle svar
Levende fødere , som Platy , Guppy og Molly er fisker som formerer seg lett.
Men tetraene vil nok spise opp sin del av yngelen. Ha godt med tette planter og litt flyte -planter så de små har steder å gjemme seg. :o)
Tusen takk for svar ! Bestilte nettop masse planter fra akvarekjelleren, så planter blir det nokk av Dette er de fiskene jeg tror jeg skal ha der:
Lampeøye killi
Rødmunn tetra
Reker (Usikker art)
Kinesiske alege eter
(Kanskje) kardinal tetra.
Ål (Husker ikke hva den het, men tror det var svart kuhliiål )
hvor mange av hver vil dere anbefale i dette akvariet, eventuelt hvilke vill derre ikke anbefalle sammen?

Takker for alle svar















































Syns dette ser ut som en fin sammensetning. Personlig er jeg ingen stor fan av kinesisk algespiser, har lett for å bli noe bøllete når de blir større. Hadde heller valgt et par med ancistrus, og/eller kansje noen siamesiske algespisere. Rødmunnstetra er et bra valg. Er virkelig flotte når det er en større stim. Hadde som nevnt tidligere i tråden holdt meg til en stimfisk og heller tatt fler av de. Vil du ha to stimfisk atrer så ville jeg kansje heller valgt dolkestikk tetra som også er et flott skue når de stimer. Som reke hadde jeg som fersk akvarist valgt kirsebær reke/sakura da de er rimelige og flotte.
Nå vet jeg ikke åssen planter du har bestilt. prøv alikevel å hold deg til noen få typer og heller mange av hver.

Lykke til!
Den Kinesiske alge eteren ville jeg ha sløyfet helt. Den er en skikkelig
hissig propp. Har to selv og alt av fisker jeg har blir kjeppjaget.
Jeg skal ikke på berope meg å være noen ekspert, men har et par enkle råd å komme med-fra en nybegynner til en annen
Begynn sakte. Og i det små.
Velg en eller to typer fisk og ikke fyll på med en gang.
Og vent med å kjøpe fisk til akvariet har stått og gått med filter en stund. (anbefalt minimum 3-4 uker er det vel?) Så bør du vel helst kjøpe den mest hardføre av fiskeartene du vil ha først. Og helst den arten du er mest sikker på at du vil ha, først, så du fortsatt har mulighet til å ombestemme deg på andre arter underveis... for det hender )
La de første artene dine bestemme hva du skal ha senere for å få en fin sammensetning. Jeg har brukt fiskedatabasen her veldig mye, og fulgt med på mange tråder om alt mulig. Noen ganger stemmer ikke fiskedatabasen helt med virkelighetsbildet til andre med egen erfaring heller, og noen ganger så er det umulig å vite sikkert hva som fungerer før man prøver.
Jeg har umiddelbart endt opp med to akvarier fordi jeg bommet litt der.

Hvis ikke du skal ha ciklider eller andre berørte arter kan du jo kanskje heller ha en flokk søte corydoras i stedet for kinesisk eller siamesisk algeeter som blir nokså store og voldsomme? Og evt ancistrus e.l. eller en gruppe søte små otocincluser.

Jeg ville heller hatt rødmunnstetra og kileflekkrasbora enn kardinal eller neon. Men har lest at kardinalene er bedre enn neon både på farge og stimingen. Men så var det noe med helse på enten neon eller kardinal som du kan sjekke.

Tusen takk for at dere tok dere tid til å skrive slike lange å flotte svar ! Skywalker:
Problemet med ancistrusen er at jeg har erfaring med at de spiser så mye på plantene. Takk for at du rettet opp det, var meningen med siamesiske alge etere, har 2 fra før
B. Andresen: Takk for informasjonen
Gjør corydorasene noe hjelp i akvariet? Siden det er litt av grunnen for at jeg har bunn fisk ( ikke bare )
Ny liste ( med antall)
15 rødmunn tetra
5 Lampeøye killi
5 Kirsebær reker(hørt at de formerer seg fort )
5 siamesiske alge etere
5 svarte kuhliiåler
Eventuelt 5 corydora
Dere for komme med inspill på antallet, er 70% nybegynnner ( Dette akveriet har jeg hat før å, men slutta litt med hobbyen, men nå er den funnet tilbake igjenn )
kinesiske algespisere skal vel ha over 300 liter uansett, nærmere firehundre?? Skal ikke den siamesiske også ha kjempemye?

uansett, rødmunnstetraene er fine og stimer fint fram og tilbake i bunnen, ofte nært glasset. De er også veldig matglade og tar helt av når det er mat å få, hihi så de er ganske interesssante.

Om siamesiske algespisere er aktuelt (står her minst 160 liter, noen som vet?) - så er vel disse også fan av rødalger, noe du vil prise herren for om du noen gang skulle plages med det, hehe. Faktisk om de klarer seg i mindre enn 160 så tror jeg jaggu jeg skulle hatt noen selv, hihi.

corydoras er også kjempesøte og livlige og masse å velge imellom.
Mine tre siamensiser er på 10 cm hver, og tar en del plass. Fem er uaktuelt i mitt akvarie, tre er mer enn nok og vurderes omplassert av hensyn til ciklidene, men jeg ser an litt til om det går greit... Men de er fine og søte fisker, snille, og de er noen fryktelige matmonser som går helt avskaftet ved foring. Litt småkranglete seg i mellom rundt maten... Ciklidene og til dels otoene blir nok litt stresset av dem, for de er litt voldsomme i kastene sine, mens tetraene bare flytter seg.

Jeg skjønner at SAE/Siamensis trenger større akvarie enn 125L /80c, ved full størrelse. Men jeg tror de kan ha det greit i et mindre kar også om de får et trivelig og passende miljø. De trenger litt plass å skvette rundt på og svømme noen tak. Og de liker å ligge under røtter, i skyggen (dog ikke huler) og oppi plantene )
Er enig i at Ancistrus kan gå løs på plantene, spesielt sverdplanter. Ottoer og/eller corydoras er bra. Ser at det kan bli mye fisk her. Er jo ikke mer en 125 liter. Start i det små. fyll på litt og litt. Vær tålmodig.
Ville holdt meg til en gruppe med stimfisk. Kirsebærreker, en gjeng med khulier og en gruppe med corydoras hvis du har fin sand eller grus uten skarpe kanter. Gjerne noen eplesnegler og sandsnegler. Rekene og sneglene vil fint holde akvariet rent for alger.
Ah, foresten, bestiller du ifra Akvariekjellern i disse dager så kan det være rest-planter du får, (eller nja nei kanskje ikke etter 20 juni) - jeg bestilte sist de hadde salg, og da var det liksom "først til mølla" (men dette sto på forsiden også), så plantene var litt små og puslete, MEN de var billige og jeg fikk flere enn jeg hadde bestilt. :')
Tusen takk for mange og gode svar, igjenn Den lista du satt opp skywalker, hørtes veldig fin ut. Men ca hvor mange av rødmunn tetraene? Vanskelig å bestemme seg for arter, det er så mange fine å velge mellom. Jeg får vel kjøpe meg et litt større akvarie, når jeg får rå Har dere noen corydoras arter som dere kan anbefale?

Det blir mange spørsmål her, men vil bare få inn så mye info som mulig før jeg kjøper noe fisk Setter veldig stor pris på fritiden dere bruker her inn til å hjelpe uerfarende, nybegynnere
corydoras panda og corydoras trilineatus er begge ganske små coryer, (panda 5.0 triliene 5.5 cm) - metallpansermallene er vel en del større. Er sikkert flere små corydoras arter. Er ikke helt inne på cory arter men det er jo en viss prisforskjell på de også :') - husk at du trenger fin sand til disse (eller veldig rund og fin grus men sand tror jeg er best, de liker å sile sanden gjennom gjellene) mange her bruker biltema sand. Jeg hadde svart rådesand i starten til coryene men tilogmed denne var ganske grov i forhold og de silte den sjeldent

ang rødmunnstetra, jeg har seks av de som stimer fint, vil tro "jo flere jo bedre" men det kommer vel litt ann på str. på akvarie osv. Husker ikke om det sto noe "minimum" i basen her, men selv syns jeg seks er akkurat på grensen til OK selv om det er litt lite. (du har jo større akvarie enn meg, jeg har 110 liter, så du kan sikkert kjøpe flere!)
Takk for svar !
Det stod i basen at akvariet burde være 100 l, men jeg vet ikke hva som betegnes som en stim, som også er anbefalt. Eller det stod jo at 10 var et fint syn, men det har vel ikke så mye å si.
stimfisk virker mye tryggere og mindre stresset når de er flere. jeg ville ha kjøpt 8-10 stykker av tetra, noen kan jo falle fra også. cory bør vel være 5-6 el fler?
Det som er fint med rødmunnstetra er at de stimer bra selv om de ikke føler seg truet.
Kan være greit å starte med ca 8-10 stk. Kan godt fylle på med flere etter hvert hvis dette funker fint og du ikke bestemmer deg for å ha noen annen frittsvømende fisk. De andre fiskene/dyrene du har valgt holder seg stort sett til bunn så de konkurerer ikke med rødmunnstetraene om plassen.
Tetraer kan være skjøre og du vil kansje oppleve at noen faller fra. så greit og fylle opp med noen av og til. Når akvariet er godt innkjørt så kan du fint ha bortimot 20 stk kansje fler. Dette er noe man må føle seg fram til(denne erfaringen får du med tiden). Er viktig å ha tålmodighet og fyll opp litt etter litt.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap