Som nevnt før så har jeg 3 stk SAE på10 cm. Jeg synes de er fine og de er veldig aktive så jeg antar de er gode nyttefisk. Men så har jeg sett at de er ganske voldsomme ovenfor både otocinklusene og ikke minst forstyrrer de sommerfugl-ciklidene en del-tror jeg. Og så sier noen at så store siamensis ikke gjør så stor nytte for seg allikevel, stemmer det? Det ser egentlig ut som at de spiser maten som faller på plantene heller enn å rote i sanda...?
Er det stor nytteverdi å ha disse fiskene eller spiller det liten rolle? Jeg har veldig lyst på en stor stim otocinklus etterhvert, men akkurat nå får jeg ikke tak i flere. Og disse artene har vel uansett et veldig ulikt levevis og nyttefunksjon.
Jeg har lest at corydorasene kan være forstyrrende for cilklider, men de er jo mye mindre enn SAE og er kanskje derfor et bedre valg for meg? Hva med annen fisk, finnes det flere alternativer jeg kan sjekke ut som har litt samme nyttefunksjon som SAE? Og gjerne være roligere og mer passe å ha sammen med Ciklidene?