Den forvirrede amatør (side 11)

Æsj, slik død er fryktelig frustrerende! Normal førstehjelp er selvfølgelig vannbytte, vannbytte, vannbytte. Med mindre du frykter det er noe galt med kranvannet selvfølgelig...
Ingen flere fisker døde. Krysse fingre!


Ad killi-yngel. Foreløpig resultat av test. 4 yngel flyttet til ildfast form, 4 yngel fikk gå igjen med foreldre i godt beplantet kar. Antall yngel i ildfast form: 4. Antall yngel sammen med foreldre: 0 (hvis de ikke har gjemt seg kjempegodt).

tante
og styrtet ut i stua så kattene sprutet.


Kjenner igjen det der alt for godt (har 7 stk), hehe.

Uff, alltid synd når rare sykdommer og plager dukker opp! men killi-yngel høres veldig spennende ut
I helga planla vi å drive litt med akvariene, en ordentlig rengjøring/ pynting av 180-literen, omplanting og pumperens i hjørneakvariet og også litt rengjøring i de tre små. Men på lørdag morgen smalt det i ryggen min, og jeg ligger for det meste - og akvariene må seile sin egen sjø noen dager til. Det er ingen krise, alle har ferskt greit vann. Men de trenger så sårt litt "rydding". Ja ja, sånn er livet. Man blir tydeligvis ikke yngre med åra.

Glede: Killiyngelen i den ildfaste forma lever. De som gikk igjen med foreldrene har jeg ikke sett noe til. Dette her er veldig morsomt og spennende.

Jeg har en enslig perleguramihanne gående i 180-literen, denne er stadig i tottene på kampfisken Fillefranz. Før helga omplasserte jeg juvelciklidene mine, nå er jeg dritt lei av at de ødelegger planter og skaper dårlig stemning i karet. Så kjøpte jeg to perledamer som jeg satte inn i hjørnekaret der juvelene gikk. Planen er å flytte hannen etter. Men jeg venter og venter, er så redd for at det kan være noe sykdom der han går. Selv om jeg ikke har funnet noe galt døde 4 fisker oppi der i løpet av bare noen dager. Ingen flere har gått med, og alt virker normalt. Men allikevel... Lurer på hvor lenge jeg må vente for å være trygg på å ikke dra med noe "dritt" fra det ene karet til det andre?

Jøss, har et scalare-par som legger egg hele tiden. Men morgenen etter er eggene borte. Regner med at det er digre ancistrusen Æsj sin skyld, og at han ligger i båten sin og raper etter disse seansene. De har alltid lagt på et spesielt blad. Men nå i går prøvde de en ny vri, de har satt eggene sine på filterhuset. Og der sitter de enda....
Scalarene strever og legger egg - igjen og igjen. I starten overlevde de ikke ei natt. Så klarte de å bevare dem i to netter. Nå er det egg igjen, og de har klart tre netter. Det går framover for det ivrige paret. Bør de ikke snart klekkes, husker ikke hvor lang tid de er egg før noe skjer?

Men jeg er litt bekymret for scalarehannen. Har postet et spørsmål i sykdomsbasen, men ikke fått noe svar enda. Jeg oppdaget for en ukes tid siden at han hadde en hvit flekk på øyet. Herregud, popeye tenkte jeg og fikk nærmest panikk. Skiftet vann og styra. Men det er nok ikke det tror jeg. Det ligner rett og slett på en hvit kvise rett på pupillen. En tupp. Ellers virker både øye og fisk upåvirket. Men det kan da ikke være normalt? Den hvite tuppen står litt ut, men ikke så voldsomt. Og i størrelse er den omtrent som fiskens pupille. Man ser pupillen under, det er nok hinna som er angrepet av et eller annet. Nå har jeg lyst til å medisinere, men når man ikke vet hva man skal medisinere mot?

Etter alle dødsfallene i akvariene har det vært en stille periode her. Men i dag var det på'n igjen. Det er alltid så trist å finne død fisk. Og ihvertfall når det er noen ordentlige fininger som reiser. I hjørneakvariet har den store, flotte paletthannen takket for seg. Uten at jeg forstår hvorfor. Har ikke vist tegn på sykdom eller noe. Men i dag ligger den altså død på bunnen. Og i 180-literen lå den ene L144 som kom fra Trondheim hvit og død. Også den var i fin form da jeg matet i går kveld. Den var ikke gammel heller. Uff!

Ellers går det sin vante gang her. Med huset fullt av katter. Og vond rygg som virkelig hemmer meg. I den ildfaste forma går det 5 killi-yngel. Den ene begynner å bli ganske stor nå. Disse fiskene er altså så fascinerende. Jeg ønsker meg flere killi!

Og jeg har bestemt meg for å skifte til fin sand i hjørneakvariet. Nå har jeg en grus som jeg ikke synes er fin i det hele tatt. Også ønsker jeg meg coryer oppi der. Har også bestilt meg 3 grenmaller.....

Og til slutt. Ei venninne som bor på et småbruk oppi her har selvplukk av skifer bak fjøset. Var der og plukket med meg en del, nå skal de skrubbes og opp i akvariene. Tenkte å prøve med noen selvlagde mallehuler. Om jeg får det til er en annen sak.
Nå ble jeg ordentlig deppa her. I går kveld døde FilleFranz. Brått og uventet. Uten tegn på sykdom. Normale vannverdier. Hva i all verden skjer?
Drama! Kampfisken FilleFranz døde i går, og i dag var jeg innom og kjøpte en ny. En flott blå en. Kjempefin. Slapp den ut i akvariet nå. Og den foldet seg ut og svømte rundt og var virkelig praktfull. Jeg gikk for å hente kameraet, tenkte å ta noen bilder av den. Da jeg kom tilbake etter å ha gått 10 skritt borttil spisestuebordet der kameraet lå, drev begge hunnene og grisebanket stakkaren. Sløret var allerede for det meste borte, og stakkaren kjempet for livet. Det var virkelig stygt. Jeg vet at de kan slåss, men trodde at i en 180-liter med mye planter skulle det gå bra. Nå er den nye stakkaren på rekreasjon i en blomstervase. Hvis han virker uskadet utenom slør og stolthet skal den få bo på kjøkkenet. Håper kakaduciklidene er snille med den. Må ihvertfall gjøre et forsøk. Ellers blir det hjørneakvariet. Godt å ha noen alternativer. Men uansett fikk jeg nå virkelig se hvor stygge disse fiskene kan være. Jeg er egentlig sjokkert.
Her er synderen!

[External Image]

Nå har jeg hørt at kampfiskdamer med mye farge er hormonbehandlet og lettere blir voldelige. Jeg vet ikke om det er sant? Og hvorfor angrep hun ikke FilleFranz? Nå var jo han omtrent dobbelt så stor som nye blåmannen da. Kan vel kanskje ha noe å si.

Og så et bilde av en av mine yndlinger.

[External Image]

Da Fille-frans levde, så var jo han kongen i karet. Nå er det damene som regjerer, og en ny hann blir sett på som en inntrenger i deres territorium...
Ja, jeg forstår jo det. Men at de skulle være sååååå gale.... Nå svømmer nye blåmann i karet på kjøkkenet og virker veldig fornøyd.
Det kan hjelpe å ta ut hunnene, ommøbelere litt og la hannen gå der en stund før hunnene flytter tilbake.
Jeg har ikke skrevet på en stund nå. For jeg er sur og trist. Har jo mistet litt fisk, og forsto ikke hvorfor.

Nå tror jeg at jeg har sett hvitprikk i hjørnekaret. Ikke noe stort angrep, men det er en scalare som ser ut som den har det på finnene. Så jeg har kjørt en medisinkur. Hvordan vet jeg om det er borte? Er det smart å kjøre en kur til med en gang?

Ja, jeg har mistet mer fisk. Både i hjørnet og 180-literen.

I 180-literen har jeg ikke sett noe som ligner sykdom, men medisinerte for sikkerhets skyld. Plutselig døde 3 penselalgeetere. De så helt fine ut, bare døde. Nå har det ikke dødd noen på flere dager heldigvis. Men det ser litt tomt ut. Selv om det kanskje er fisk nok, det er ikke det. De som er der nå virker friske og fine. Det går igjen 2 kampfiskdamer type furier, 2 stk L144, 3 stk L201. 8 sterbai. Et par gullberbe. Og 4 killi cap lopez. Jeg venter nok en stund før jeg knar oppi noe mer.

I hjørnekaret har ikke så mange dødd, og det er fortsatt nesten for mye fisk oppi der. Har lyst til å flytte noe over i 180-literen, men ikke snakk om at det skjer før jeg er helt sikker på at fisken er frisk. Hvor lang tid tar det?

I kjøkken-akvariet er alt bare bra. De to blå mallene som skal være så forbanna vanskelige lever fortsatt, jeg er vel nærmest sjokkskadet over det. I fiskebasen står det at de er nesten umulig å få til å leve i akvarier. Det må jo være tullprat? Også bor det en kampfisk der. Og et par kakadue-ciklider. Så slapp jeg oppi noen endlers som jeg fikk, tenkte det ble mat for det store. Men de går der enda og ser ut til å trives.

Killi poliaki lever og ser ut til å trives, men noen barn har det ikke blitt.

Men i det andre killi-karet, der det er gardneri gardneri, der er det produksjon. Jeg har nå 10 yngel i forskjellig størrelser gående i to ildfaste former. Der liker de seg visst god, for de lever og vokser. Veldig spennende!

Sorg og glede - det er vel det som er akvariehobbyen......
Og en annen ting - til dere som tar så mye flotte bilder. Jeg har speilrefleks. Nå ønsker jeg meg makro-linse. Men jeg har ikke peiling. Noen som kan anbefale noe? Kan jo ikke gå og kjøpe når jeg ikke vet hva jeg skal ha?
Huff, håper virkelig det vil gå rette veien for deg snart...

Når det gjelder macro, så finner du lure tips i trådene til Linda, Rita og Kaja
Tror jeg kan ramse det opp, Kaja har en Sigma 105mm F2.8, Rita og jeg har Canon EF 100mm F2.8 med litt forskjellige bokstaver bak. Og jeg tror hovedsaken her er F2.8 som i praksis betyr kjapt i avtrekkern selv i dårlig belysning. I tillegg er disse objektivene veldig fine til portretter fordi man ikke må stå kliss oppi den man tar bilde av. Man kan faktisk ikke stå kliss oppi den man tar bilde av, hvilket er den største ulempen på en måte, måtte ut i sakristiet for å få bilde av brudeparet til alters i et bryllup

The-Digital-Picture.com er fin hvis man ønsker å sammenligne objektiver....
Takk. Skal prøve å huske dette når jeg skal ut og handle. Vet ikke helt når det blir, har betalt regninger i dag - plutselig var kontoen slunken.. Pussig.

Må forresten fortelle om en bekjent som har kjøpt seg et brukt akvarie. Hun måtte ta det med innhold. Og nå prøver hun å få omplassert fiskene. Det var tragisk å se. Akvariet er vel ca 220 liter eller noe sånt. Oppi der går det 2 digre scalarer, 2 sølvhai på ca 20 cm, 2 stk ciklider (jeg kan ikke artene) som var minst like store, 2 enorme papegøyeciklider (heter de det?), en diger raring med snabel og miniatyr-hale, en diger ancistrus og en juvelciklide. Mulig det var mer oppi der også, men det var disse jeg så.

Fy flate, det var så tydelig at de hadde plassmangel så jeg ble helt syk av å se dem. Nå har hun lagt ut alle fiskene til salg eller gis bort. Håper noen med stort kar kan forbarme seg over dem fort.

Nei, nå skal jeg skifte litt vann til ynglene, så får jeg vel komme meg til sengs.
Seriøst. Jeg er bekymret for gubben min!

Fra 10 år med masing for å få starte det første akvariet, han var veldig sterk motstander mot å dra sånt tull i hus - har han i dag vært på gjesterommet og sjekket sybordet mitt hvor mye forsterkninger som må til for å kunne sette opp et akvarie eller to på det. Jeg syr jo ikke allikevel.... Og det var ikke min ide.

Vi skal en tur til Trondheim over helga, og gubben driver og planlegger hva vi må kjøpe/ se etter der. For vi skal jo innom akvariebutikk!

Kan han ha falt og slått seg i hodet tro?


Ellers medisineres det mot hvitprikk her. Ingen flere fisker er døde, så jeg håper det går bra.
Ojoj, smittsom litersyke? Høres ut som en ny aggresiv type av litersyken...

Leit med så mye sykdom, håper du finner ut av hva det er...
Jeg er ferdig med medisinering. Ingen flere fisker er døde. Dette ser jo bra ut. Men når vet jeg at karet kan friskmeldes? Har så lyst til å flytte litt fisk, men tør ikke.....

Trondheimsturen ble utsatt. Men gubben reiste i egen høye person - på eget initiativ - på den lokale dyrebutikken og kjøpte en luftpumpe med luftestein og bestilte en ny liten pumpe.
Tilfeldig bekjentskap
© Richard Dybdahl
Reklame for plussmedlemskap