Labidochromis sp.´mbamba´

Jeg flyttet nettopp en tyggende Labidochromis sp.´Mbamba´ over i et lite spyttekar. Karet er godt innkjørt, men ikke større enn ca 20liter, og hun virker litt stresset. Noterte ikke datoen for lek, men tror hun har tygget i snart 3 uker.

Er det noen som har noen råd å gi for hvordan jeg går fram videre? Jeg har aldri tatt ut tyggende hunner, men latt dem spytte i hovedkaret.

Kan stress få henne til å spise yngelet nå? Om alt går bra, skal jeg flytte tilbake hunnen med en gang hun har spyttet? (Hun er den dominerende hunnen av sin sort, og hannen er ikke av de mest jagende). Eller skal jeg la henne gå og feite seg opp litt sammen med yngelet?

Om alt går bra, vil hun slippe ut yngelet og så ferdig med det? Eller vil hun fange inn igjen yngelet i munnen om hun føler seg truet? Skal jeg i såfall la det være litt mat i karet i tilfelle hun spytter? Spyttekaret er uten innredning og med naken bunn.

Jeg er takknemlig for alle råd.
Når jeg ser en hun går og tygger, tar jeg henne ut og setter henne i en boks med luftestein og ingenting annet. Der går hun helt til hun har spyttet ut yngelen, cirka tre uker fra hun leket. Da tar jeg og setter hunnen tilbake i karet hun kom fra, og yngelen i ett yngel/oppvekstkar. Boksene jeg bruker til dette, er gotteri bokser de bruker i butikkene. De er gjennomsiktige og fungerer glimrende til dette. Husk at du ikke skal fore hunnen så lenge hun tygger. Hun vil ikke spise i den perioden.

Lykke til, hilsen en som reiser til Lake Malawi om fem dager. Gleder meg.....
Takk for svar Roy F.

Her går hunnen nå i en 20liter med en utvendig Eheim 200 luftpumpe, koblet til to frittstående svamper. Fungerer fint i et så lite kar. Skal sette inn et par godt algekledde steiner også når yngelet blir frittsvømmende, så de har noe å beite på. Hunnen ser ut til å ha stresset noe ned heldigvis.

Er litt artig å prøve nye ting. Har som sagt alltid latt fiskene spytte i karene de opprinnelig går i, og noe vokser opp. Har for tiden en liten gruppe Pseudotropheus sp. ´Acei´ Ngara som ser ut til å overleve. Solgte den voksne gruppen for en stund siden, men ene hunnen spyttet da jeg skulle ta henne ut, og fem yngel ser ut til å vokse opp.

Labidochromis sp.´Mbamba´ virker som den er litt mindre vanlig i handel enn mye annet, så jeg ville forsøke å ta vare på mest mulig yngel. I samme karet som denne gikk tygger også en Cynotilapia pulpican, pluss en Pseudotropheus sp. `Elongatus Ruarwe`. Begge for første gang. Pulpican har snart gått tre uker, så der ser ting ut til å fungere fint selv om det er første gang den tygger. At det går bra første gang er visst ikke en selvfølge, etter hva jeg har opplevd med andre malawi. Men om ting ender bra får de begge spytte der de går. Har ikke flere ledige kar.

Tur til Malawi høres helt konge ut. Ønsker deg en flott reise og en stor opplevelse. Du får skrive en skildring med bilder når du er tilbake og legge på forumet for oss som kun kommer oss til zoobutikken.

Labidochromis sp.´mbamba´ er en utrolig fin fisk. Har ikke hatt den selv. Men nå som jeg skal til Malawi blir det nok flere fine arter jeg tar med meg hjem. Kommer til og legge ut bilder når jeg kommer hjem ja.
Tilfeldig bekjentskap
© RHD
Reklame for plussmedlemskap