Innkjøring med filtergrums?

Jeg lurer litt på hvordan innkjøring med filterslam/grums funker. Vi kjøpte et akvarie og satte det igang i går med en liten bakterie tablett vi fikk fra butikken. Og fikk beskjed om å la akvariet kjøre i en uke før vi skaffet oss fisk.

Men nå har jeg lest litt og oppdaget dette med innkjøring med filtergugge fra et allerede innkjørt akvarie, og da kan man visstnok legge til fisk samme dag? Vi kjenner noen med et akvarie, og da lurer jo jeg på om vi kan få litt gugge fra de for eksempel i morgen, og skaffe to fisk allerede da?

Isåfall hvordan funker det? Får vi bare en kopp med litt gugge som vi har i vårt vann og tilsetter fisken med en gang?

Jeg fant ikke noen detaljert beskrivelse av hvordan man gjør dette, og vil ikke risikere å prøve og gjøre det feil og ende opp med døde fisk.

Du kan be de om å skvise filtermassen fra det innkjørte filteret i litt akvarievann i en bøtte. Så må dette grumsete vannet så raskt som mulig, helst innen en halv times tid, havne i det filteret som ikke er innkjørt. Skvis gjerne det nye filtermaterialet i sølevannet og, litt avhengig av om det er innvendig eller utvendig filter, tøm resten av innholdet ved innsuget mens filteret er i gang (innvendig) eller i bøttefilteret når det er avslått (utvendig). Det vil bli en del grums i vannet og på plantene, men dette klarner opp i løpet av et døgns tid og er ikke farlig for eventuelle fisker som befinner seg i akvariet heller.

Vær obs på at det i sjeldne tilfeller hender at filteret ikke får en kickstart av dette og det kan også ta noen dager før det blir nok bakterier til å ta hånd om avfallsmengden i akvariet. Det er derfor lurt å ha en nitritt-test (dråpetest) for å følge med verdiene og fylle på litt etter litt med fisk. Om fiskene skulle begynne å søke til overflaten og/eller oppføre seg unormalt så skift en tredel av vannet daglig til det ser ut til å bedre seg.

Bakterietabletten fra butikken har antagelig liten eller ingen virkning på innkjøringen. Har til gode å høre om noen som har gode erfaringer med den, men masse innlegg om det motsatte.
Tilfeldig bekjentskap
© Kent Evenrud
Reklame for plussmedlemskap