Brunalge

heisann
ei veit ikke om dette er rette plassen,men prøver alikavel og håper på litt hjelp

Heisann
Har fått litt brunalge i akvariet mitt,dette er et 260 liters kar,av fisk som er der så er de diskus,gurami,og endel ancistrus,samt noen reke
er de noen som har ei ide om hvordan eg fjerner denne brunalgen,har nå slått av lyset og skal ikke fore på noendager

mvh
Torbjørn

Inaktiv bruker
Brunalger er desverre vanskelig å bli kvitt når man først har fått det i akvariet eller i filterpumpa. Jeg har selv slitt mye med brunalger i akvariet og i utvendige filterpumper og slanger som tettet seg hver uke pga at de var helt fulle av brunalger. Vet egentlig ikke noe råd her altså, selv prøvde jeg både uten lys og mørkelegging av akvariet i 7 dager i slengen osv uten at det ga resultater.

Men, i dag har jeg ikke brunalger i akvariene mine.

Hva som tok knekken på dem til slutt aner jeg heller ikke, men de forsvant på mystisk vis uten at jeg gjorde noe som helst.

Jeg har kun innvendige filterpumper nå, og ikke noe brunalger på noe som helst, og det håper jeg at jeg slipper å få tilbake igjen, for det var utrolig frustrerende, holdt på å slutte helt med hobbyen pga de gjenstridige algene.
Heisann og takker for svar

nei de e noke skitt dinna brunalgen,bokstaveli talt,men e heldivis ikke så gale enda da,men fooorferdeli irriterandes da
har ikke fått de i pumpen enda da,men den skal byttest ut med en ny pumpe nå etterhvert når den kommer i posten...

får invistere i fleire alge etere vist de blir forgale i dette karet,hadde brunalger i 600 literen min,og da kjøpte ei mei nokre ancistrus å dei tok den da,var borte etter noen dager
men dei som eg har i dette 260 literen,gidder nå knapt svømme elle bevege på seg,sikkert forstore og late,vist ikke dei he fått nok mat da.
men fe sette dei på kur noen dager å se om der blir meir futt i dei..hehe

mvh
torbjørn
Brunalger opptrer gjerne i nyoppstartet akvarium hvor det gjerne er hyppige vannbytter. Denne algen er det samme som kiselalger, og disse algene nyttegjør seg av kisel som kommer med springvannet, ved vannbytte.

Brunalger som ikke vil bli borte etter at karet er over de første innkjøringsmånedene, kan komme av for dårlig eller feil lys. Brunalger trives i dårlig lys, til forskjell fra de fleste andre alger.

Det kan være lurt å kjøpe noen Ancistrus maller, ungfisk - de er flinke brunalgespisere
Heisann og takker for svar

akvariet burde vel være innkjørt vi eg tru,har hatt de i over 6 mnd,og der er diskus i så de vert skifta vann ca 30 prosent 1 gang i uka
er dette for ofte elle må de hyppigere vannbytte
av lys så er de t5 å to stk rør,usikker på alderen men de eine er nytt og de andre er nok et gammelt,da ei kjøpte karet brukt

ja ei trur ei må få mei noen ungfisk der oppi,dei store ancistrusane e berre late og gidder ikke gjøre noe,dei forlanga vel snart maten på et fat..hehe

mvh
torbjørn
Inaktiv bruker
Tror ikke ancistrus og andre algeetere tar brunalger, desverre Ikke etter min erfaring ihvertfall.

Det som startet det hos meg var nok overforing da jeg hadde et 96 liters yngelkarr med 80 ciklidbabyer som jeg matet 3 ganger daglig med både små micromark og annet, men så fjernet jeg fiskene og hadde en stund kun en kampfisk i dette karret, og matet knapt, men det hjalp ikke. Brunalgene var kommet for å bli:P

Sterk belysning bidrar selvsagt også, samt sollys om akvariet står sånn til at solen slipper inn.

Men, som sagt nå har jeg ikke brunalger lenger og aner faktisk ikke hvordan jeg ble kvitt dem engang Har hatt mange forskjellige fiskeraser og reker i disse akvariene og hadde brunalger hele tiden uansett.
Vannelement
Tror ikke ancistrus og andre algeetere tar brunalger, desverre :) Ikke etter min erfaring ihvertfall.

Jo, de gjør nok det. Særlig ungfisk har god appetitt på dette brune belegget
Brunalger kommer ikke av overfòring. Søker du i forum på brunalger får du se...
heisann
ja de e uansett ikke noe fint å ha i et kar,de te liksom gnisten i fra en
men skal nok få bukt me den,vist ikke så får man tømme karet å gjøre dette sikkeli reint
men skal skaffe mei noen ung ancistrus å sette inn og håpe dei gjør susen så man slepper å tømme karet å gjere dette reint,de blir liksom så masse meir arbeid de,me igangkjøring av akvariet nå når de er innkjørt

mvh
torbjørn
Inaktiv bruker
Dette er en gammel tråd men jeg vil gjerne få komme med en oppdatering angående brunalger. Jeg var helt kvitt brunalgene en tid, men nå er de kommet tilbake. Jeg har et nytt akvarium ( dvs satt opp for 6 mnd siden ) men brukte filtermedie fra den gamle pumpa i den nye for å få i gang filterbakteriene for 6 mnd siden.

Har slitt med masse brunalger i filterpumpa hele tiden, så mye at filterkulene må tas ut og renses for hånd (skikkelig ekkelt!) en gang i uka nå i det siste.

Tror kanskje det kan komme av at jeg har hyppige vannbytter ( 2 ganger i uka) samt veldig sterk strøm i vannet (?)

Jeg bruker Kappathablad for å senke ph så den ligger på rundt 7. ( ph 8 i krana ellers) ( jeg legger disse i vannbøtta med en luftestein og lar det stå i 3 dgr før hvert vannbytte for å holde stabil ph verdi i vannet)

Jeg har en fiskerase nå (panda garra flavatra) som trenger hyppige vannbytter, veldig rent vann og sterk strøm for å trives.
De i garrafamilien skal i teorien tåle nitritt bedre enn de fleste andre fisk, men jeg så at de ble slappe og en døde da jeg ventet en hel uke med vannbytte nylig. Mulig jeg overforet en smule, siden det ble nitritt i karret. Kanskje fordi jeg hadde strømstans en dag og strømmen var borte i 4 h. så filterbakteriene døde (?) Så byttet jeg vann og alle kviknet til og ingen fler har dødd på 3 uker nå. Sykdom er utelukket siden jeg har hatt dem i over 6 mnd og ikke tilsatt nye planter etc. i karret. Men, når man kjører så hard strøm gjennom filterpumpa som jeg gjør så vil det jo ikke bli særlig mye filterbakterier uansett hvor stor/bra filterpumpe man har.

Tidligere hadde jeg brunalger i filterslangene der det kom mye lys til, men har skjønt at brunalger helst kommer der det er LITE lys. Men, altså, de kommer tydeligvis uansett lys eller ikke lys. For i den innvendige filterpumpa jeg har nå kommer det ikke noe som helst lys inn.

Ser også litt brunalger på akvarieglasset av og til og litt grønne alger.

Noen andre her som har noe å si om brunalger?
Har ph verdien noe å si?

Har på belysning/lysrør som er middels sterk og i ca 10-12 h pr dag.
heisan
har fått litt bukt med denne brun algen,eg kjøpte meg 6 stk såkalt sae...Siamesisk algeeter ,men dei har vorte litt late nå i de siste da,men dei holder dette i sjakk,men dei får de ikke vekk
her er de delvanns bytte 1-2 ganger i uka da der går diskus i de karet så eg har brunalge i

mvh
torbjørn
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap