Hvor stort må et akvarium være for at man skal slippe aggresjonsproblemer uten overbefolkning?

Jeg har nå en liten gruppe med Lab. caerulus (golden) som går alene i 429 liter. På sikt tenker jeg at de skal få mer selskap, men under innkjørings- og ferietid får de klare seg alene. Det er etter det jeg skjønner to hanner og to hunner.

"Overbefolkningsstrategien" er den som de fleste anbefaler, og jeg lurer på hvor stort akvariet må være for at det kan gå an å ha færre fisk. I en ideell verden hvor fiskene er greie med hverandre burde det kanskje gå an å ha tre arter og totalt 15 fisk i en 430 liter - men er dette helt utopisk når det gjelder Malawi?

Hvis noen har erfaringer på at dette kan gå, så er jeg interessert i å vite dette. Jeg vet at dette kommer an på hvilke arter man tenker å ha sammen osv. Men takk for innspill.
Anbefaler deg å titte litt på forskjellige videosnutter på youtube fra malawisjøen. Se hvordan fiskene opptrer i naturen, og prøv å gjennskap den samme situasjonen i karet ditt. Det er for meg dette som gir glede i holdet av malawiciklider, og gjenskape en bit av malawisjøen hjemme i stua. En klippe kan huse 1000-vis av fisk i svært så tette omgivelser. Andre plasser kan en enklet hanne ha ett par kvadratmeter territorie helt for seg selv.
Lake Malawi.

Og anbefale hva som går og ikke går hos deg er umulig, da mitt harmonisk oppsett og sammensetting av arter kan bli helt skjærins hos deg. Fiskene er alle ulike i oppførsel, så det beste tips er å prøve seg fram.
Takk for tips... og det jeg lurer på er kanskje noe ingen her har testet.
Og jeg fikk ikke mindre lyst på en BTN bakgrunn etter dette. Jeg har også sett på ditt tidligere akvarium - og lurer på om alt var ekte stein? For å gjenskape forholdene i Malawisjøen så kreves det STORE steiner. Eller moduler fra BTN. Noen er nok tøffe nok til å legge i store mengder stein - jeg er litt bekymret for vekt etc. Mulig det blir sandlevende arter hos meg..

Men utrolig fascinerende snutter på YouTube. Irriterer meg litt at jeg ikke har funnet annet enn presentasjonsbiten med David Attenborough - det ligger mye ute fra Tanganyika.

Og helt enig med deg i at målet må være å gjenskape forhold som passer så godt med hva fiskene er designet til innvendig pga evolusjonen. Ser at du hadde hovedsaklig arter som lå utenfor Mbuna-gruppen. Det er mulig det blir slik til meg også. Har fått lånt Ad Konings "Malawiciklider i sin naturlige miljø". Så nå er det bare å lese litt i løpet av ferien og glede seg over hva man kan gjøre når ferien er over og regnet setter inn i Trøndelag

Har du fått ordnet deg med akvarium igjen da? Hvis ikke må jeg si det er bra service å følge med på dette forumet og gi innspill...
Er fortsatt akvarieløs men det skal jeg gjøre noe med etter ferien! Har hatt en lidenskap for malawiciklider i mange år nå, og det er for meg en glede å kunne bidra med det jeg vet.
I alle mine tidligere oppsett har jeg brukt norsk gråstein, og så lenge man legger en miljøvennlig isoporplate i bunn under sanden før man stabler stein så unngår man spisse kanter som kan punktbelaste glasset så det knuser. Det er utrolig hvor mye ett akvarie tåler når vekta blir gjevn fordelt.
Store steiner gir ett større inntrykk av dybde i karet. Ser ofte at folk bygger hus av små stein som skal forme grotter, men to store stein som ligger mot hverandre ser mer naturig ut. Det er jo det som er kult også, at karet ikke ser kunstig tillgjort ut.

Hadde stort sett arter fra den tidligere kalte "Haplochromis"gruppa fordi jeg alltid har vært svak for Aulonocara'ene. Nydelige fisker med spennede oppførsel. Den aggressive mbuna adferden appellerer ikke til meg på samme måte.

Neste oppsett blir nok mbuna, trolig to store grupper av to forskjellige arter. Har drømt litt om Demasoni i artskar også, men time will show!
Som du sier er BTN bakgrunnene sykt fete, og slimline typene bygger i tilleg lite.
Av nettbutikker med tanke på malawi kan jeg anbefale Aquamanias som holder til oppe i gata her, han som driver har god kunnskap og fine priser. En telefon dit er ofte lurt hvis du er på utkikk etter noe.

Malawimat kjøper du billig på ebay, Hikari feks har kvalitetsfor til en billig penge.

Lurer du på mer så fyr i vei i denne tråden, er innom å sjekker daglig og bidrar gledelig med det jeg kan.

Mvh Kim.
Tror ikke det finnes noen fasit på hvor stort karet må være for å unngå agresjon - kommer veldig an på artene.
Har et 2100 l kar med ca 70 fisk - vesentlig hapliser og rovfisker 10 - 25 cm (+ 3 frontosa 25 - 35 cm).
Har her to golden hanner - den ene jager den andre rundt i hele karet slik at den står trykket opp i ene steinrøysa - går gjerne inn og henter den for å jage videre. Det samme skjer med 2 firered hanner. Andre arter jager nesten ikke.
Ved lek okkuperer den dominerende Fossorochromis Rostratus hannen ca 1500 l iter av karet - de 70 andre fiskene er trykket sammen på ene siden av karet - andre arter leker uten å jage.

KjellM
Hei.

Jeg holder for det meste fisk fra Tanganyika for tiden, men har hatt Malawi før og litt nå. Men fisk fra begge sjøene har noelunde lik adferd og temperament og har derfor samme problemet.

Som dere har allerede nevnt her at det er hel individuell hvordan fiskegruppen din fungerer iht til andres. Det beror på sammensetning av fisk (alder, typer, kjønn...) og hvor lenge har du hatt gruppen osv...

Men jeg personlig har funnet ut følgende som er grunnleggende:

* Akvarie bør ikke være kortere enn 120 meter lang. Det har noe med jagelengden. Ofte så vil en jagelengden være ca. 60-70 cm. Med 120 cm har du nok plass til en alfa og en beta i hver sin ende av akvariet.

* Innredning med masse huler og grotter (hjemmesteder). Men det beste er å kunne lage flere rom i tillegg. Rom som ble nesten adskilt med høyere vegg (klipper). Det blir et slags labyrint. På den måten slipper de å se tryne på hverandre.
En annen løsning er å ha masse store runde steiner i bunnlag. Det blir mange gjemmesteder der, akkurat som sjøene ser ut der disse fiskene lever.

* Obersever fiskene dine ofte slik at du kan bryte inn i tid før noe veldig galt skjer.
En annen ting er kjønnsfordelingen i gruppa av samme art. 1+2 er blitt standardsvaret virker det som, men jeg ville heller gått for eks. 3+3. Flere hanner utgjør flere individer å jage, å minsker dermed stresset på den enkelte individ ved jaging. Tyggende huer får også være mer i fred når en alfahann har tre-fire andre hanner å jage istedenfor.

Velger man å holde malawicilider bør man ta stilling til dette med jaging på forhånd før man kjøper fisk. Større grupper av samme art med lik fordeling av hanner og huer har jeg bedre erfarnig med enn eksempelvis to hanner og mange huer. Mange av artene er tilpasset slik at hannene kamuflerer seg som huer i betafsen, så fargemessig ser det på mange arter likevel ut som huene utgjør en større del av gruppa.
AfricanFever
En annen ting er kjønnsfordelingen i gruppa av samme art. 1+2 er blitt standardsvaret virker det som, men jeg ville heller gått for eks. 3+3. Flere hanner utgjør flere individer å jage, å minsker dermed stresset på den enkelte individ ved jaging. Tyggende huer får også være mer i fred når en alfahann har tre-fire andre hanner å jage istedenfor. Velger man å holde malawicilider bør man ta stilling til dette med jaging på forhånd før man kjøper fisk. Større grupper av samme art med lik fordeling av hanner og huer har jeg bedre erfarnig med enn eksempelvis to hanner og mange huer. Mange av artene er tilpasset slik at hannene kamuflerer seg som huer i betafsen, så fargemessig ser det på mange arter likevel ut som huene utgjør en større del av gruppa.

Jeg liker svært godt observasjonen din her, Kim. Det var en avansert og balansert tanker. Det er faktisk en stor risiko når man ha bare få hanner. Resultatet kan bli:
* alfa hannen dreper de få andre hanner
* så går han videre på hunner siden det er ingen flere hanner å kriger med

Naturen er skapt i et godt balansert samhandling mellom individer og miljø. Konkurranse mellom hanner fører til mer produktivitet hos arten og den sterkeste få føre sine gener videre.

"Den dagen han oppdager at han er den eneste gutt i strøket. Da slutter han også å forføre jentene". He.. he...
Jepp, belønningen ved å holde mange hanner får du i form av en fantastisk fargesterk alfahanne. Han MÅ hele tiden være den flotteste og sterkeste, hvis ikke kan han miste sin plass som sjef. Naturens lover gjelder også i ett akvarium. Survival of the fittest.

Uharmoni og aggresjon er ofte ett tegn på at karet innholder for mange forskjellige arter med få individer av hver art.
1:3 eller 3:3 når det gjelder mbunas..
Da ble det mbunas på meg. Og jeg tenkte siden jeg hadde fått så gode råd i denne tråden at jeg kunne tipse om at det ser ut for meg at det ER en god grunn til å ha flere hanner av samme art når det gjelder mbunas, dersom akvariet er tilstrekkelig stort. Mitt 430 liters akvarium huser nå i alle fall en gruppe fisk som etter mitt inntrykk ser ut til å gå ganske greit. Og jeg har flere hanner av samme art.

F.eks så er mine erfaringer med Pseudotropheus sp. "polit" slik at når jeg har flere hanner, så blir det litt jaging og krangling mellom hannene, men da får hunnene avlastning. Utrolig fin fisk, imponerende å se hvor raskt de subdominante hannene kan prøve seg på utfarging, for så havne i klammerier med alfahannen. Spesielt under og etter vannbytte, da kan det være 3 hanner som er av omtrent samme størrelse som konkurrerer i leksfarger. Før det blir avgjort. Akvariet er såpass stort - og har gjemmesteder - så ut fra mine inntrykk ser det ut til å gå ganske greit.

Bossen i akvariet er en Pseudotropheus zebra "hara", som også har en rival og tre hunner. Etterhvert kunne han nok få flere hunner også, men dette ser også ut til å fungere. Iblant er det litt stridigheter mellom han og en Metriaclima estherae-hann om hvem som er sjefen. Disse sjefene sørger for fred for sine underordnede i karet.

Så jeg tester det Kim, at det er nok fisker til litt kaos, og at det er nok hanner som kan konkurrere seg i mellom. Det ser ut til å være noe som fungerer til meg nå i alle fall. Da blir det litt suppe-aktig men jeg tror fiskene har det ok.
Jeg har mange arter sammen også. Fungerer greit, det meste yngler.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap