Oscar ciklide?

Hei

Jeg vurderer å kjøpe et 540 liter. (150x60x60) Jeg har lyst til å ha oskarer oppi der, men er akvariet stort nok? Hvis det er grei størrelse på karet, hvor mange oscarer kunne jeg hatt?
Kan jeg ha noen andre fisk sammen med oskarene i det karet?

Er det noen andre fisk med god størrelse på som jeg kunne hatt oppi karet istedenfor oskarer? Tar gjerne imot forslag.
Du kan velge en hel masse trøtte fisker i samme sjanger som Oscar, eller rett og slett gå for et sprudlende og fantastisk fargerikt malawikar med liv og sus så det holder!

540 liter er en fin størrelse til malawiciklider, og mangfoldet i arter og farger fra denne sjøen skal de lete langt etter!
For å svare på spørsmålet ditt..
Ja, det går bra med oscar, men ikke for mange. 2 stk tenker jeg.
Har du 4 blir det nok en del slossing og krangling
De vokser veldig fort opp til 20-30 cm. Så går det veldig sakte etter det.
Du kan ha andre store ciklider sammen med de. Men før eller siden blir det nok litt krangling med oscarene, men det går som regel greit, bare noe skrubbsår o.l

Store maller går også bra sammen med oscar.
Forsåvidt har aldrig jeg opplevd at oscar viser noe agresivitet mot maller.
Både små og store.

Problemet er ofte introduksjon av ny fisk når oscarene blir litt store.
Det liker de ikke, da vil de jage den nye fisken og plage den en stund.
Da er det bare å vente og se om de aksepterer den nye fisken.

De spiser heller ikke alt de får plass til kjeften av levende fisk.
Bestemmer de seg for og ta/spise/drepe en annen fisk, så gjør de det en vakker dag.
Vist ikke er den akseptert og de vil ikke plage de noe nevneverdig.

Snakker kun av egne erfaringer nå
Da blir det nok Oscar på meg. Kan jeg ha Jack Dempsey ciklide(r) sammen med Oscarer? I så fall hvor mange oscarer og hvor mange Jack Dempseyer kunne jeg hatt i 540literen?

Jeg ville ikke hatt mer enn to Oscar i en 540l. Jack Dempsey... tja - JD kan være alt fra relativt rolige til splitter pine gale, og en voksen småamper JD kan bli i meste laget for Oscar som ikke er så tøff som mange tror. Det kan også bli problemer hvis du har JD av begge kjønn og de danner par.
Men det kan gå bra også
Ok, da blir det 2 oscarer.
Noe annet jeg lurer på, burde jeg ha grus eller sand? Er det noe som er best for oscarer som de trives best med, eller er det samme for de hva jeg har?
Her er en film du sikker vil like om du ikke har sett den:

hilsen Ola
Da er akvariet klart til fisk. Leter nå etter et sted hvor de selger oskarer.
Inaktiv bruker
Lykke til som oscar-eier ) De er bare såå fine! Søler og griser masse, men med god filtrering er det ikke noe problem. Har et par sel v i en 400 l...
Om du vil ta en tur så har jeg 4 oscarer som skal gis bort Kan så klart ta med bare 2 og.
OscarCikliden
Da blir det nok Oscar på meg. :-) Kan jeg ha Jack Dempsey ciklide(r) sammen med Oscarer? I så fall hvor mange oscarer og hvor mange Jack Dempseyer kunne jeg hatt i 540literen?






JD går veldig fint sammen med Tiger Oscar, har hatt 2 oscarer og 2 jder i en 540liter i snart et år og det går helt fint. Det oppstår av og til litt krangling men det er bare når jdene har egg/ yngel og passe på ,og da er de veldig oppmerksomme på oscarne som gjerne vil smake på yngelet, men det er ikke noe alvorlig krangling bare litt napping.
Takk Thea! Nydelige fisker. Har nå kjøpt 2stk. Den ene er rød, den andre er vilf fanget, og har den mer 'naturlige' fargen. Har dem sammen med 2stk Aequidens Diadema, som jeg har hatt i et annet kar. De er et par. De flyttet jeg over i dag, og det går superfint! Oskarene er små enda, så det kan kanskje bli mer krangling etter som oskarene vokser. Oskarene er 7cm-7,5cm.
Aequidens diadema hannen er rundt 16cm, og hunnen er rundt 9cm.

Bilder kommer i nærmeste fremtid.
Fine:)
Kjempe fin fisk! Fint mønster å dem allerede
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap