Fluval u4 innvendigfilter 1000l/t??

hei

lurte på om noen har fluval U4 innvendigfilter 1000L/T? og hva målene på denne er (l,b,h)? hvor mange liters tank er denne egnet til?

jeg har 200 L akvarium, men kunne tenke meg et større en dag i fremtida og dermed kanskje invistere i et godt innvendig filter som er egnet og som jeg kan bruke i 200 liters og 400 liters for eksempel, hvis det finnes i det hele tatt, sånn at jeg bare kan flytte den over i det eventuelt større karet i fremtida... men det viktisgste for nå er å vite lengde,bredde og høyde på fluval U4

anyone??
30x8.5x7 cm

Fant ikke målbandet mitt i farten, men fant dette på google.
Vil nesten tro de målene er uten festebranketten.

Kan måle min U4 vist målbandet dukker opp
Sheila Catak
et godt innvendig filter som er egnet og som jeg kan bruke i 200 liters og 400 liters for eksempel,


Jeg vil definitivt anbefale deg et utvendig filter istedenfor innvendig filter for et akvarium på 2 - 400 liter, Tenk på at filterbakteriene skal kunne feste seg på filtermaterialet, og jo mere filtermateriale det er i filtret ditt, jo bedre er det.

I fluval 4 er det ca 1,5 liter filtervolum, mens det i et godt utvendig filter ofte er 12 liter filtervolum. Det vil si at du får plass til ca 8 ganger mere filterbakterier, som vil hjelpe deg i å holde en bedre vannkvalitet.

I tillegg er et utvendig filter mye mere diskret inne i akvariet.
Inaktiv bruker
Er så lei av dere som nærmest pålegger oss å ha utvendige filtre i akvariene

Det kommer an på type fisk og hvor mange fisk du har i akvariet, hvor hyppige vannbytter du gjør, for hvor stort filter du må ha. Det er ikke bare akvariestørrelsen i antall liter som er avgjørende i så måte.

Selv har jeg innvendig filterpumpe i et 200 liters akvarium og har flere venner med 200-400 liters akvarium med kun innvendig filter og fiskene virker både friske og lykkelige, og vannet er klart og rent uten grums.

Jeg hadde utvendige filtre før og skal aldri mer ha det. Heller har jeg to innvendige filterpumper, om nødvendig, det er så mye enklere på alle vis. Man slipper å rense slanger, få brunalger i slangene eller ikke få igang filterpumpa igjen etter rens.

Har man et mindre akvarium på feks alt fra 40 til 80 liter og planlegger større i fremtiden og skal bruke samme filterpumpe er det veldig praktisk å kjøpe feks Eheim biopower 240, (det største i denne serien) som i teorien skal holde til opptil 200 liter. Man kan ta av en eller flere filterbokser så denne får plass i et mindre akvarium, trenger altså ikke bruke alle boksene, kan ta av og bruke kun en eller man kan bruke alle 5, og man kan også sette filterpumpa på skrå i et mindre akvarium og få plass til hele. Den er lett å regulere vannstrømmen/retning på så derfor kan den stå på skrå. Veldig praktisk! Går ikke lett tett og ved rens trenger man kun å ta av den nederste filterboksen og skylle svampen i den, resten er biokuler og dem trenger man ikke skylle noensinne.

Fluval U4 og Eheim bipower 240 er omtrent helt samme kapasitet/plass til like mye filtermedie, jeg har nemlig begge. Fluval U4 tar større plass i akvariet og er mindre pent å se på etter min mening.

Eheim biopower 240 er rimeligere enn Fluval U4. Eheim biopower 240 koster ca 550 kr i butikk og enda rimeligere om man bestiller på nett (fra ca 300 kr).

I akvarier på over 200 liter kan man fint ha to innvendige filterpumper, de tar ikke mye plass, og personlig synes jeg ikke det er stygt å se en filterpumpe i akvariet, men det er jo en personlig smakssak. Jeg er mest opptatt av at fiskene skal trives der de bor, og er ikke så opptatt av at det skal se flottest mulig ut. Fiskene bryr seg garantert ikke om de ser en innvendig filterpumpe.

Det eneste positive jeg har å si om utvendige filterpumper er at de ikke skaper vibrasjoner/during mot akvarieglasset. Men, det er det jo heller ikke alle innvendige pumper som gjør, og desto større akvarium og tykkere glass, desto mindre vibrasjoner etter min erfaring. Om fiskene tar skade av vibrasjoner vet jeg ikke, men igjen kommer det nok helt an på rasen. Noen fisk er nok mer ømfindtlige for slikt enn andre. Juwelpumpene feks er jo uhyre vibrerende og ekle sånn, det føles virkelig ikke bra. Jeg solgte mine juwelakvarier pga filterpumpene rett og slett.

hehe, jeg har malawi ciklider som har sand i bunnen, er 9 fisker i alt,men de er ikke fullvoksne enda...og fordi jeg skal begynne på skole snart igjen, så vet jeg ikke om jeg kommer til å ha tid til å rense eller bytte ut vann 1 gang i uka..og dermed prøver jeg å finne den beste innvendige filterpumpa som ikke risikerer å få sanden i selve motoren"..er redd for å ødelegge nye ting x)

ser at fluval u4 tar 1000L/T mens den du snakker om tar 750 liter timen...forresten den var veldig stillegående, såg noen youtubevideoer ;D men ettersom jeg ikke vet om jeg kommer til å ha muligheten til å ha ukentlige jevne vannbytter så vet jeg ikke helt hvilke av disse to jeg kommer til å kjøpe nå :/:/

jeg syns også at den skal ha en 2-3 års garanti
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap