Flytte utenlands, men hva med fiskene våre???

Vi skal bosette oss i utlandet for noen år. Vi har et akvarium som vi har lyst til å ta med oss, men fisken kommer vel neppe til å overleve flyttingen. Er det noen som har tips til lure ting å gjøre eller må vi gi bort fisken før vi drar??
Tja, hvor er "utlandet"?
Tipsene vil vel være litt forskjellige om dere skal til Sverige
enn om det er snakk om USA, Afrika eller Dubai f.eks
Jeg tror jeg hadde tatt med fiskene om jeg skulle flyttet!
Ihvertfall om Dere skal kjøre ned.
Da har Dere jo full kontroll på dem hele veien og kan ha dem med inn på evt.
hotellrom ved overnatting på vei nedover.
Skal dere fly ville jeg droppet det.
Det vil bli dyrt, men alt lar seg gjøre!

Husk, fiskene reiser jo som regel langt for å komme hit til oss i Norge!
Så reise behøver ikke være kritisk for dem.
Kan man ha de i en pose og ta med bolle som de kan overnatte i da
De kan vel kanskje bo i en vanlig bolle på hotellet så lenge?
Hvor lenge kan de overleve i en pose da?
Er redd for at de blir så stressa at hele gjengen min dør.
Er ikke akkurat supererfaren, men har da fått fisk levende til Lillestrøm på auksjon. Da pakkes fisken kvelden før, og tilbringer mye tid med å bli heist opp og ned og bli beglodd. Har spurt de erfarne fiskepakkerne og gjør som følger:

Passer på at fiskene har gått uten mat et par dager (for å få minst mulig forurensning i posene)

Pakker få fisk i hver pose, er det ampre arter eller veldig stor fisk får de enerom,

Litt vann og mye luft i posen, lukker ikke før like før avreise.

Isoporkasse er et must, både for temperatur og beskyttelse.

Før jeg drar sjekker jeg posene, skifter vann hvis det er forurenset eller noen har født over natten, og lukker godt. Legger fisken i bunn og plantene oppå.

Tror at ompakking og natt i bøtte på hotellet bare stresser fisken unødvendig, og skulle du søle ut vann er det helt sikkert en annen vannkvalitet på hotellet. De klarer seg helt fint en natt eller to i den boksen! Det går jo an å ta med noen flasker akvarievann og sjekke posene for sikkerhets skyld, men minst mulig forstyrrelse under transport.

Dette går bedre enn del kjennes ut, tenk på en flyreise fra Singapore i poser stappfulle av fisk, med minst en overnatting på pall i Amsterdam for fortolling, omlasting til trailer, ny toll, utpakking i butikken - en biltur til Belgia med deg er ren skjær ferie :o)
En annen ting du bør sjekke er reglene i Belgia når det gjelder å ha med seg levende fisk inn dit. Følger dere rådene fra de andre i tråden her så vil nok selve reisen gå bra. Dere vil derimot ha et filter uten filterbakterier når dere kommer fram så ammoniakk/ammonium-tester og nitritt-tester er et must så dere får skiftet vann ofte nok inntill filteret takler belastningen igjen. Lykke til
Tusen takk for gode råd alle sammen! Utrolig fint med sånne forum!!
jeg tenkte også på dette med importregler, det bør dere sjekke i god tid for hvis noe må søkes og innvilges kan det ta tid. Bare å få svar på om dere i det hele tatt trenger papirer kan ta tid...
Se også på www.mattilsynet.no om det kan stå noe om f.eks. eksport av levende fisk til bl.a. Belgia der.
Det blir nok en nervepirrende tur for dere om de skal være med dere, men som de andre sier så kan det gå bra med nøye tilrettelegging. Kanskje det finnes fraktselskap som kan bistå? Og kanskje det er lurt å snakke med et eksotisk akvarie (som Akvariet i Bergen) om import/eksport av levende fisk? De har masse erfaring regner jeg med.

Tilfeldig bekjentskap
© Renate Magnussen
Reklame for plussmedlemskap