Må jeg måle vannverdier ??

Hei alle sammen.

Har hatt et 70 l akvarium nå i ca 6 uker. Jeg har ikke skjekket noen vannverdier overhode. Alle fiskene lever, noen har faktisk ynglet. Jeg har ancistrus, kuliål, plati, 1 eplesnegle og neontetra. Det jeg lurer på er om det er vanelig å skjekke disse verdiene ofte eller bare når man ser fisken ikke trives ??

Etter hva jeg har blitt fortalt (er selv neebie) så er du midt i den kritiske fasen for nye akvarier nå, hvor amoniakk, nitrat el nitrittnivå kan øke raskt dersom det ikke er nok gode bakterier i filteret eller det blir en skikkelig oppblomstring av dårlige bakterier i vannet som følge av avføring, råtnende for og planterester i bunnen etc over tid.
For å forebygge kan det nok være lurt å sjekke det relativt jevnlig en stund (1-2 ggr pr uke, og særlig rundt vannbytter) så det ikke oppstår krisesituasjon. Når fiskene viser tegn på at de ikke trives kan det ha vart en stund allerede.

Jeg har snakket med erfarne akvarister om dette som sier at de med tiden sjekker skjeldnere og skjeldnere, men selv om alt virker greit så sjekker de også en gang iblandt. Jeg bruker å sjekke minimum en gang per uke enda, selv om akvariet har vært relativt stabilt på vannkvalitet hele tiden.
Dersom du ikke har alle testene selv kan du høre om dyrebutikken kan gjøre det for deg.
Dråpetester det det beste valget.
Strips/stiks er ikke pålitelige.
Så om du tar med deg vannprøve til butikken så sørg for at det blir testet med dråpetest.

det vil bli billigere for deg i lengde og skaffe dråpetestsett til bruk hjemme.
Og så er det vanlig og ha 30% vannbytte en gang i uka. Av merke bruker jeg selv JBL

lykketil videre.
Ok. Da blir det tur til butikken i morgen da. Hadde tenkt å bytte vann i kveld da vi har vært borte i 14 dager. Fiskene har fått sparsomt med mat, men ser jo at det har bitt litt avfall på bunnen. Tusen takk for kjappe tilbakemeldinger
Filteret burde være innkjørt etter 6 uker, men det kan alltid lønne seg å ha tester for nitritt, nitrat og ph i hus. Til å begynne testet jeg ofte, men nå tar jeg bare kontrolltester om fisk dør eller oppfører seg unormalt.

Har du for mye nitritt, skal være tilnærmet null, så er det enten et filter som ikke er innkjørt, for brå endring i belastning eller et filter som er for lite til belastningen. Førstehjelp er alltid å bytte rundt en tredel av vannet daglig til nivåene er nede på tilnærmet null.

Høy nitrat tyder på for sjeldne delvannsbytter i forhold til belastningen. Må du bytte vann flere ganger i uka fordi nitratverdiene er høye (over 20-30) så kan det tenkes at du har for mye fisk i karet.

Ph er greit å vite siden de forskjellige fiskeartene har forskjellige krav til ph. Det er viktig å tenke på ph når man velger fisk til et akvarium så man ikke ender opp med at noen må leve langt utenfor anbefalte verdier. De vil antagelig ikke stryke med tvert, men kan stresses av feil vannverdier og lettere bli syke. Raske endringer i ph (mer enn en halv grad i døgnet) kan ta livet av fisk, spesielt om den synker raskt. Innsetting av ferske røtter kan feks få ph til å falle veldig fort og motvirkes best ved å øke kh i slike tilfeller (feks med natron).

Det ligger utførlig forklaring på de forskjellige vannverdiene i akvarieskolen under artikler her øverst på siden
Tilfeldig bekjentskap
© Caroline Fossberg
Reklame for plussmedlemskap