Sommerfuglciklide-par plutselig uvenner?!

Håper noen med kjennskap/erfaring rundt ramirezi kan hjelpe meg nå....

Hva kan være årsaken til at han plutselig har begynt å jage henne og skamfere henne?
En uke etter at jeg kjøpte paret begynte hun å bli sykelig. Jeg satte henne ii eget kar på en 5-dagers tablett kur og hun ble helt fin igjen. Satte henne tilbake til ham og de kurtiserte hverandre på nytt (tror jeg) Jeg var på ferie en uke og kom tilbake til et tilsynelatende perfekt par. To dager senere (nå på tirsdag) ser jeg at hun ser stusselig ut og blir jaget rundt over alt. Han napper henne og stresser henne hele tiden. Hun gjemmer seg og stikker av når han kommer, han svømmer etter og napper på henne. Iblandt kan de stå sammen en stung men om hun flytter seg braker det løs igjen. Nå de siste dagene har hun ikke vist halefinnen sin men klemt den sammen til en spiss. Jeg ser at den er skadet og har fått saksefasong men hun folder den ikke ut. En sidefinne har også fått en liten skade men ikke noe alvorlig. Hun spiser litt og kan svømme rundt, men står for det meste helt i ro, nærmest i sjokk over den uvennlige hannen. I går kveld flyttet jeg henne over til pyntekaret som kampfisk-hunnen har og de bare ser på hverandre med skåblikk og lar hverandre være. Cikliden har såvidt spist litt der men står som regel helt i ro foran i karet. Vet ikke om hun venter på angrep eller hva... ang farger så er hun bedre farget i da enn da hun var i storekaret, ikke så rart. Men hun er ikke helt happy ser jeg, og dette med halefinnen er rart.

Kurtiserte han henne og hun avsto, eller er han blitt rabiat? Eller er hun syk-igjen....? Hva bør jeg gjøre med de? De var jo et par i butikken og så ut til å være knyttet sammen den første uka her, og etter hva ferieverten min sa så virket alt bra uken etter karantenen hennes også...

Han er flott om dagen da, utfarget og kampklar med finner som stråler og veldig energisk. Minner meg om en kampfisk om dagen. Han jager også neontetraene unna seg, og ser morskt på sitt eget speilbilde også. Litt av en type!

Noen som har en idè om hva dette handler om?
Sånn umiddelbart så er det bare to ting som jeg kommer på kan gi slik oppførsel. Det ene er at hunnen er syk og derfor trigger den oppførselen fra hannens side. Det andre er at du muligens kan ha to av samme kjønn. Har de lagt egg sammen eller er du hundre prosent sikker på at du har et par og ikke to hanner for eksempel?
Takk for svar, jeg er stadig like opprådd ang dsse to....

Hm, hunnen virker faktisk ikke syk. Hun har nå gått i et mindre akvarie sammen med kampfisk-hunnen min i et par dager, og hun har nå virkelig kommet til hektene igjen. Fargene er tilbake og finnene er mer naturlig reist, og i dag ser hun mye mer avslappet ut i halefinnen også. Den er nokså naturlig nå bortsett fra skaden. Hun spiser og beveger seg rundt og har funnet sin krok tydeligvis, for i dag har hun begynt å jage bettaen bort fra plassen hun anser som sitt herredømme, som er halve akvariet.... :S Jeg gjetter på at adferden hennes betyr mistrivsel med ham, ikke sykdom, men hva gjør jeg med det evt...?

Jeg kan se om jeg får lagt inn et bilde av dem så flere kan få se, men jeg er så og si helt sikker på at det er hunn og hann jeg har kjøpt. Hun er mindre og har rødskjær på buken og noe rundere i fasongen, og virker litt mer feminin, mens han er større og mer prektig med større finner og uten den røde buken. De sto sammen som et par i butikken også, men det trenger sikkert ikke være et helt sikkert tegn...

Kan det hjelpe å kjøpe et par til eller dobler jeg problemene da??

Det som er gledelig nå er at hunnen ser ut til å vise seg å være frisk og til og med skape seg et teritorie. I det store karet har jeg ikke sett at de finner sin egen plass, det må vel også bety stress ettersom de har bodd der noen uker nå? Og jeg lurer på om det er siamensisene som forstyrrer harmonien, men det er et longshot....

Jeg skal levere siamensisene i butikk har jeg bestemt, men vet ikke om det vil ha noen invirkning.
Dobbelt opp med fisk kan lett bli dobbelt opp med problemer også er jeg redd ja

Det høres ut fra beskrivelsen at det virkelig er et par du har, men det er vel ikke alltid kjemien stemmer hos de heller. Det har vært litt jaging mellom min også, men ikke slik du beskriver det hos dine.

Det eneste jeg kan komme på som du kan prøve ut er å vente til hun virker helt ok igjen og sørge for plenty med gjemmeplasser i karet til hun flytter tilbake. Røtter steiner og masse planter burde hjelpe slik at hun får stukket seg unna, om det er litt størrelse på karet. Du bør også flytte litt om på inventaret når du slipper henne oppi slik at hannen "mister" reviret sitt og ikke vil forsvare det så voldsomt. Så må du bare følge med og være parat til å fiske henne ut igjen om det går helt skeis. Ikke alltid så enkelt med disse parene
Jeg vil tro at det egentlig er nok gjemmesteder men han er etter henne og skyver henne ut uansett, og jeg har ikke sett at han har noe revir egentlig, jeg synes han jager henne overalt og han selv er overalt også til enhver tid. Men jeg skal sette inn en hule til, flytte på den hula som er der og se om jeg få gjort noe mer som kan hjelpe til. Han stresser litt nå når hun er borte, mens hun er mest opptatt med å hevde revir i det lille karet. Idiotfisker! Hehe kunne de ikke bare samarbeide om revir i det store karet istedet for å krangle med hverandre og andre...
Hun får gå i et annet kar inntil hun virker helt bra. Jeg blir nødt til å omrokkere og sette inn enda et kar igjen, for jeg kan tydeligvis ikke ha kampfiskhunnen og sommerfuglhunnen sammen allikevel...

Hva i all verden skal jeg gjøre dersom paret ikke vil danne harmoni igjen...? De var jo et par da jeg kjøpte dem, til de flyttet hit....
Kan det fungere å kjøpe en hunn til, slik at han kan velge hvem han vil ha, eller blir det bare tull som regel?
Og kan jeg prøve å putte han oppi det lille karet til henne siden hun tydeligvis er svært trygg der og har funnet sitt hjørne...? Kanskje det utjevner tingene litt...?

Får heller ta ut kampfisken til et nytt kar så lenge hvis dere tror dette kan ha noe for seg...?

Hovedakvariet som de ikke finner seg til rette i er forøvrig 125L Juwel Rio, med en stor mangroverot, en hulestein og en god del planter.
Det lille kampfiskakvariet er kun 37L reolakvarie med en mindre rot og litt flyteplanter og en rotliknende mallehule.
Ciklidehunnen står nå foran hulen og knupper på en plante og passer på ene halvarten av akvariet. Rota deler karet i to halvdeler i høyden.
Kampfisken trivdes best i det hjørnet cikliden nå "eier" så den synes det er vanskelig å holde seg unna.

Disse ciklidene bryr seg ikke så mye om huler siden de ikke er hulelekere. De legger eggene åpent på en plan flate, feks en stein eller et stort planteblad eller lignende. Det er bedre om du bryter opp synsfeltet slik at de ikke ser hverandre hele tiden. Omtrent som den roten du har i kampfiskkaret. De er også parfisker. Det vil si at om du setter inn en ekstra hunn så vil du uansett få en hunn til overs som vil bli jaget av paret. Jeg synes kanskje 60 liter er et minimum til denne arten, enten de lever alene eller i par. Først og fremst siden de er vâre for vannkvaliteten og større akvarier er lettere å holde stabile.

Årsaken til at det anbefales å ominrede når man setter inn fisk som muligens kan bli jaget er at begge kan møtes på like fot på et "nytt" sted. Enkelte mer aggressive ciklider kan ellers drepe inntrengeren fordi den regner hele karet som sitt om den har bodd der alene en stund. Når karet ominredes er derimot begge på et "nytt" sted ogfinner lettere hver sine områder om de ikke går sammen.

Om det absolutt ikke går å holde de sammen så kan du eventuelt høre om noen kan overta en av dem og prøve med en annen hunn/hann. Det er derimot ikke sikkert at det kommer til å fungere heller. Er ikke alltid de finner kjemien
Jeg skjønner hva du mener. Det jeg tenkte på var at jeg kunne prøve å hente hannen og sette han inn til henne slik at han nå kom til en nytt miljø for å jekke ham ned litt. Og deretter flytte dem sammen tilbake til det andre karet hvis det fungerer...
Hun har vært borte fra det store karet en del nå i og med hun ble behandlet mot sykdom før dette her ble så vanskelig.
Han tror vel han er konge der nå, men kanskje de kan finne tonen igjen om de begge to blir flyttet på samtidig...tenkte jeg. Men jeg kan se om det funker å ominrede litt igjen, jeg må rote litt oppi der uansett snart for begge anubiasene har løsnet fra rota...

Hm, det med flat stein har jeg fått med meg så det er det to av i det store karet, en i hver ende. Men jeg mente å ha hørt at de også ville ha en hule å flytte eggene til eller skjerme seg i, men mulig det er noe jeg har misforstått. De bryr seg ikke om hula de har fått i alle fall...

Enig i at 37 liter er for lite.
Jeg skal ikke ha ciklider i det karet annet enn akkurat i krisetider.

Du får ha lykke til som Kirsten giftekniv Håper det ordner seg med litt prøving og feiling.
hehe, takk for det, tror jeg kan trenge litt flaks
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap