Hvitprikk-sykdom på snegler?

3 av sneglene mine (denne + 2 "runde"...kjenner ikke navnet) har fått disse hvit prikkene. De er i 2 ulike akvarier. Flekkene er som maling som har dryppet på de, små klumper. Kan dette være slik sopp-infeksjon (hvitprikk-syke) som har kommet på skallet til sneglene? Har foreløpig ikke sett noe på noen fisker.

Vet ikke om det var et smart trekk, men jeg forsøkte å skrape litt på ene prikken, og den gikk lett av.
Noen som vet hva dette kan være, og om det bør behandles med noe?
Jeg gjetter at de "runde" sneglene dine enten er sebrasnegl eller tigersnegl. De legger egg på harde flater, også på skallet til andre snegler. Eggene klekkes ikke i ferskvann og er heldigvis helt ufarlige

Snegler kan ikke få hvitprikk slik som fisk, men man skal være klar over at om man flytter snegler fra et kar med hvitprikk til et friskt kar så kan smitten være med i fuktigheten/vannet som sneglen har på seg.
PUH!! Takk for svar

Siden snegler ikke kan få hvitprikk-sykdom, så er det nok ingen smittefare, for har ikke sett noe på noen fisker.

Ang. de runde sneglene er de ganske kjedelige i utseendet, sorte og matte. Rimelige var de også. Men de skulle være noen gode renholdere, og ikke spise planter, visstnok. I forhold til eplesneglene, er de vonde å flytte på, da de virkelig suger seg godt fast.

Takker for svar og gode nyheter
Da er det nok ikke noen av de to artene jeg nevnte, men muligens andre i samme slekten. Er visst en del av de som brukes i akvariesammenheng og de er alle flinke algespisere uten å røre friske planter.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap