2. oppstart av 325l akvarium

I november 2006 ble jeg kraftig angrepet av akvariesyken, kjøpte inn diverse utstyr og hoppet i det.

Dag 3 etter oppstart, begynte marerittet med alger, og etter atskillige bøtter med alger kapitulerte jeg i april mnd året etter.

I januar 2009 fikk jeg lysten igjen og begynte å lese på nettet for å få en bedre start, og fant også ut hva som var problemet ved første forsøk. Kom dog ikke lengre enn å kjøpe litt utstyr som endte med å stå uåpnet.

Slutten av juni mnd i år tok jeg på meg jobben med å passe akvariet til nabojenta, og etter noen dager må jeg si at jeg savner det å ha et akvarium i stua.
Gravde dermed frem akvariet forrige uke og har nå begynt å se etter bortgjemt utstyr.

Profilen min har 3 bilder fra første forsøk, og denne bloggen kommer til å inneholde litt info om hva jeg gjør underveis i mitt andre forsøk.

Er jeg heldig er det kanskje en leser som stopper meg før jeg får gjort noe spinn hakke galt, igjen...

Akvariebord
Det jeg var minst fornøyd med i 2006 var alt rotet som befant seg rundt akvariet samt hvor tungvindt det var å foreta vannbytte.
Denne gangen skal rotet skjules mest mulig, og det skal være enklere å bytte vann.

Fikk tak i noen kasserte sponplater med sortmalt finer på sidene.
De er 30 mm tykke så ved å kappe de mest mulig nøyaktig, vil jeg slippe å måtte lage hull i akvariebordet for å få de festet.

Tykkelsen gjør det også lettere å få montert diverse utstyr under akvariet.
Dette er hva jeg har begynt på i dag.

Litt dårlige bilder, men de gir en hvis ide om hva som gjøres.
Resultatet ble ok, men atskillig bedre enn mye synlig rot.


[External Image]

[External Image]

[External Image]

[External Image]
Akvarie oppsett
Kort oppsummert om oppsettet:

Aquastabil ca. 300 liter, utvendige mål 125*50*50cm
Bord av aluminiums rør, kledd med finerte sponplater

Heldekkende aluminiums armatur, ombygd til 4 stk T5 IP67 54w rør med reflektorer
Lys: 2 stk D&D dagslys rør, 1 stk Plant Pro rør, 1 stk D&D natur rør

Eheim Pro II utvendig filter
Blåfiltermatte bak bakgrunn
Olympia Garden - UVC TL 20.000 / 25Watt

300w varmekolbe
Varmekabel i bunnlaget

6 kg CO2 flaske
CO2 regulator
Aqua medic magnetventil pulse
Aqualine Buscke bobleteller
Aqualine Buscke CO2 reactor
* Aquarium Systems Newjet 1200 pumpe til CO2 reaktor

Papilion bakgrunn, tre
Engelsk elvegrus fra Fishby
AquaEl Modul SH-28 (grotte)


* Planlagt å kutte ut denne og la CO2 reaktoren drives av det utvendige filteret


Ønskeliste:

Bunnfilterplater (ikke funnet butikk som selger enda)
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap