Lage innsug for pumpe av 16mm rør som plasseres under grusen, vil det fungere eller er dette en dårlig idé?

Vurderer å bore mange hull i 3 stk pvc rør á 1 meter som vil bli koblet sammen med T-koblinger og 90 gr. bend.

Det ene røret vil ligge utildekt bak bakgrunnen mens de andre to vil ligge under grusen forran bakgrunnen.
Denne rørgaten vil fungere som innsug for det utvendige filteret.

Det vil bli benyttet "Engelsk elvegrus fra Fishby" som bunnlag (beskrevet i følgende artikkel: http://akvaforum.no/text.cfm?id=1887 (ca. midt på siden))

Så er spørsmålet om det vil være en god eller dårlig ide å lage et slikt innsug og om det vil fungere i praksis?
Mulig at en "tradisjonell" undergravel filter-rist vil fungere bedre, da den vil gi deg flere hull med tilsammen større flate. Noen hull i et rør høres ut som noe som fort kan gå tett.
Det var disse jeg i utgangspunktet lette etter, men som jeg ikke fant i nettbutikkene.
Vet du hvor ristene selges?
Et søk på "bunnfilter" ga en drøss med treff i Google!
Bl.a dette fra Aquamanias: Bunnfilterplater
Jeg må være usedvanlig dårlig på google.
Fant en drøss med bilder, artikkler, youtube videoer samt annen unyttig / urelevant info, og 1 eller 2 butikker i statene.

Mange takk for linken.

(Fikk selv bare opp 2 relevante sider nå, blandt de 100 første treffene, ved å søke etter bunnfilter, men men)
Odd Meyer Løgevik
Bl.a dette fra Aquamanias: [URLBLOCK1]


Hagen (produsenten) har fjernet disse fra sitt sortemang. Derfor ikke lengre tilgjengelig via Aquamanias.

Nei, så dumt da!
Hm, nei da må du enten maile div akvariebutikker å spørre eller handle fra utlandet.
Her er noen treff fra amazon.com
Joa, fullt mulig å kjøpe fra utlandet, men for å beholde de akvariebutikkene vi har i Norge hadde jeg i utgangspunktet lyst til å kjøpe her.

Jeg ser hva jeg finner, takker for linken, hadde helt glemt Amazon.
Det er i handel :p
Du må berre sende dei ein mail med forespørsel til ein eheim forhandler.
Og be om ein pris.
eller du kan bestille fra tyskland sjølv.

Eg har eit høgt 8 kantet akvarie eg lurer å kjøre med UGF innsug.
I 180 literen har eg bygd opp deler av bakrunnen med skifer og laget eit skult blåsvamps inntak.

her er linker til dei 2 mest vanelege systema, med god forklaring på prinsippa.

suge system:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=354100&t=temartic_e&userid=lKAbbYMMi48qOhimtMsbkzClSfPi9mVJUMw

Gjennomstrømnings systemet:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=354000&t=temartic_e&userid=lKAbbYMMi48qOhimtMsbkzClSfPi9mVJUMw
Teza
Det var disse jeg i utgangspunktet lette etter, men som jeg ikke fant i nettbutikkene. Vet du hvor ristene selges?


Hvorfor legge under grusen? Ser dette som bortkastet når du likevel har en god pumpe og innsug i bakgrunnen.
Bedre er det å gå over grusen med hevert en gang i blant, og heller få ut avfall på den måten. Da slipper du å rense pumpa så ofte. Jo mindre dritt som går inn i pumpa, jo lengre står den uten krav til vedlikehold.
Husk at pumpa skal rense VANNET, ikke fjerne fysisk avfall fra karet, det er DIN JOBB!
Hvorfur ugf
for min del, har det praktiske årsaker til UGF system.

Har eit 8 kantet akvarie som er rimelegt smalt og høgt (rommer ca 80 liter vann +fisk,grus osv.
Problemet mit er evolusjonen!!! kvifor fikk ikkje vi utdelt lengre armer?
jo fordi at nor eg skal ned på bunnen av akvariet og flytte på noe eller legge grusen på plass at etter "støvsuging" av grusen.
så så når eg ikkje ned med fingrene, må bruke pølse klype osv.
på dette akvariet står det ei Eheim pro II 2026 utvendig pumpe.
da er det mye enklere for meg å stoppe pumpa, stenge ventilen, og skylle den nederste kurven og bøtta.
for å så starte systemet igjen....

men heilt idielt er det ikkje :P
Akkurat. Så for meg at dette ville være et optimalt system som skapte et bedre miljø i akvariet. Får inntrykk av at den tankegangen var feil når jeg ser på svarene i denne tråden. Er vel noe i det ettersom produktet er vanskelig å få tak i (lav etterspørsel).
Håper det hjalp litt
Det kan være mange årsaker til UGF system.
Kjenner ein som har eit 400 l med rov fisk i, dei griser no så inn i hampe ræva....
Så han bruker UGF for å holde det litt reinere i akvariet.

og så finnes det jo og fisker som må ha ren og fin bunn......
og det er og ein måte på å øke arealet på innsuget/senke vannhastigheten inn (reke og yngel vennelegt)
Tilfeldig bekjentskap
© Ola Hårek Rokoengen
Reklame for plussmedlemskap