Årsak til ulik vekst hos unge scalarer?

Hei
Kjøpte 2 stk scalarer fra dyrebutikken for ca. 1,5 mnd siden. Den ene er hvit med nyanser av gull og kobber, mens den andre er "vanlig" med innslag av lyseblått. Begge scalarene var ca. 3,5-4 cm store da de ble kjøpt, og de ble sluppet oppi storkaret sammen med "far sjøl", altså voksen scalare på ca. 13-14 cm.

Begge scalarene spiste godt, og så ut til å trives i karet, men det viser seg nå at den ene vokser veldig bra ("vanlig" med blått) mens den andre.. vel.. nesten ikke ser ut til å vokse i det hele tatt..
Den som har vokst er nå ca. 6-7 cm, mens den gull-hvite ikke har vokst mer enn ca. 0,5-1 cm. Denne ble etter hvert såpass mobbet i storkaret (av "far" og hans nye groupie" at den ble flyttet over i oppvekstkaret til L144-mallene. Der har den nå gått i ca. 2 uker, og ser ut til å stortrives. Spiser, svømmer rundt, og "jakter" på L144-yngel (som nå er så store at de absolutt ikke får plass i munnen.. - men litt snikjakt foregår likevel).
Jeg har sammenlignet litt, og ser at den gule har veldig store øyne i forhold til kroppsstørrelsen. Den blå har helt andre dimensjoner, og ser mer "naturlig" ut.

Er det ofte sånn at noen vokser mer enn andre? Er min gule et dårlig eksemplar eller resultat av dårlige oppvekstvilkår, og dermed vokser lite og sakte i forhold til den andre? Har den vokst dårlig i storkaret fordi den ble "mobbet" av de andre to, og dermed vært langt nede på rangstigen?

Blir uansett spennende å se hvordan den vokser framover, siden den nå går alene sammen med ca. 50 stk L144 i et annet kar.
her legger mine scalarepar egg hele tiden, og jeg har foret opp masse scalare yngel her ser jeg også stor forskjell på vekst. Har bla en scalare fra første kull, som kun er et par cm enda, mens resta av søskenflokken har våkst seg store. Di har alle fått samme mat, og gått i samme vann. Tror rett og slett noen er født til å bli små. Altså litt dvergaktige:p
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap