Fiske død

Hei

Jeg trenger hjelp FORT

Fiskene mine dør i ett sett i dag. Hva skjer???

Hva kan jeg gjøre?

Har brukt strips for å sjekke kvalitet på vannet.

CL2 (klor): 0,8
NO3(nitrate):10
GH(Hardhet): 16
pH: 7,6-8
KH: 15

Fisk jeg har: grønn tetra,platy,guppy,prakt botia,ancistrus.

En liten ting til: Platy hannen min setter seg fast i rillene på filteret mitt i ett sett Har mistet mange fisk på denne måten Noen triks for å forhindre dette?

Jeg har 63 liters Juwel akvarie.
Er det nyoppstartet akvarium du har kjørende? Nitritt? ammonium ion?

Nye fisk i tanken? Synlige abnorme funn på levende eller død fisk?
Førstehjelp når fisk dør er å skifte ut en tredel av vannet daglig til du finner ut av hva som kan være problemet. Du bør forresten være sikker på at bøttene du bruker til vannbyttene ikke har vært forurenset med noe, vaskemidler eller lignende. Nå vet jeg ikke hvor mye klor som er for mye, men jeg ville brukt et vannforbedringsmiddel (aquasafe for eksempel) som fjerner klorfaren til du har funnet ut hva som er feil i karet ditt.

Strips er ikke til å stole på og jeg ser at du heller ikke får målt den aller viktigste verdien, nemlig NO2 (nitritt). Er karet nyoppsatt? Hvordan renser du filteret.

Friske voksne fisk setter seg vanligvis ikke fast i filterinnsuget. Muligens har de vært svekket eller døde før de ender der.
Vel, strips er veldig unøyaktig har jeg erfart, men det ser ut som du har utslag på flere ting som kan være skadelig? Jeg ville ha byttet vann, inntil 30 % (spør ekspertene) og tilsatt aquasafe eller noe som kan reparere dårlig vann raskt.
Klor kommer vel fra springen så her bør du være nøye på å ha i riktig mengde vannpreparat (aquatan el) når du skifter vann. Jeg pleier å ha i litt nitrivec en gang iblandt for å oppretholde de gode bakteriene i vannet hvis jeg er usikker på vannet eller filteret. Om det er lurt eller ei vet jeg ikke sikkert, men tror neppe det er noen fare.

Vannbytte og en forsiktig filter-rens er i alle fall nødvendig etter hva jeg har hørt, når noe virker galt. Og rett mengde med rett vannpreparat(-er). Rask svingning av PH kan også skade eller drepe fisk....
Jeg ser at Astrid og jeg svarte nokså likt
Jeg tror også at fisken som setter seg fast i filteret enten kan være svekket eller om filteret er for kraftig (lite sannsynlig kanskje hvis ikke annen fisk sliter). Du kan evt sette på en nylonstrømpe eller filtersvamp utenpå filterinsuget for å forhindre at fisk setter seg fast. Ulempen er at du må rense utsiden av filteret oftere. Noen fisker kan ha problemer med sterk strømning i vannet om de har lange finner/slør eller generelt sett liker svak/ingen strømning i vannet. Eller de er svake individer...
Samme problemet her, i dag fant jeg scalaren min i filterinnsuget, men jeg har strømpe over... Hva kan jeg gjøre?? Det blir fisk nr 2 det skjer med... Går det ann å justere så det blir litt svakere??
Akvariet er 1/2år gammelt. Dvs godt innkjørt

Nitritt var på 0.

Nyeste fiskene mine har snart vært i karet i 1 mnd .

Har nettopp skiftet 1/3 av vannet på nytt.

Hver mandag skifter jeg 1/3 av vannet. Skifter filter og renser bunnen med slam klokke.

Fiskene har sett sunn og frisk ut frem til jeg skiftet vann i dag og hadde oppi algemiddel.
Hva mener du med at du skifter filter?

Tipper det er algemiddelet som er problemet i og med at det skjedde rett etter at du hadde i det. Bytt vann igjen før du legger deg og på nytt i morra så har du forhåpentligvis blitt kvitt algemiddelet. Ja, det står antagelig på pakken at det er trygt for fisk, men du er ikke den første som har opplevd algedød pga at forskjellige middel som skal være trygge, ikke er det :-P
Hvilke fisk er det som dør? Hvor mange? og med hvilket tidsintervall? Har de dødd før du brukte algemiddel første gang.? Hva slags algemiddel? Er det noe å se på de døde fisk, som er abnormt? Har noen av fiskene oppført seg annereledes, aktivitet, gisper etter luft, er de passive? Er filteret stoppet til, hvilket kan redusere bevegelsen og dermed oksygenering av vannet?
Å sette nylonstrømpe på filterinnsuget er ikke å anbefale. Det tetter seg veldig fort, og i verste fall kan filteret stoppe helt opp og filtermediet blir ødelagt.

Skifter du filter hver mandag? Hva heter algemiddelet du brukte?
Disse fisketypene dør nå:

Grønn tetra, platy og guppy.

Praktbotian min svømmer ikke like mye lenger.

Felles for alle fiskene mine nå er at de er i overflaten og gisper etter luft.

2 algemiddel jeg brukte i dag:

AlguMin ( har brukt den flere ganger uten å fått massakre i akvariet).
AlgoRem, dette brukte jeg for første gang i dag. Står ikke noen ting om at det er skadelig for fisken.

Ang, bytte av filter så er dette litt feil.
Mente at jeg skifter filterWatt hver mandag

Det har også kommet noe hvitt slim på plantene mine. Dette har jeg nå fjernet det meste av.
Tror ikke det er algemiddelet hvis du har brukt det til samme fisk flere ganger tidligere i samme dosis.

Jeg bruker innvendige filter med svamp til den str. akvarier. ikke filtervatt, alt for fint. Det kan reduserer vannbevegelsene mye, og medføre lite okysgenring.

At de gisper etter luft betyr ikke nødvendigvis lite okysgen, men ofte hjelper det alikevel at sette en luftpumpe til, eller rense filteret, og evt. justere stråleretningen slik at det blir mye bevegelse.

Ikke åpenlyst hva som er galt, men jeg hadde skiftet 50% vann også. Mange er altfor restriktive hva angår hvor mye man kan skifte av gangen, hvis fisken dør kan du sånn sett ikke skifte for mye. Problemet er bare at du risikerer å skulle skifte mye og GRADVIS mindre i tiden etter, da store vannskift kan redusere bakterie kolonien din en del.

Dog er det viktig å understreke at relativt få bakterier er i selva vannet. De fleste danner, og lever i en biofilm på alt slags material(filter materiale, glass, bundlag, røter etc.)

Mitt bud er derfor, stort vannskift og luftsten/luftpumpe(evt. stor sirkulasjon i vannet på annen måte)

Til ettertiden: ikke bruk filtervatt. Bruk svamp til små innvendige filter.

Lykke til.

Står det noe på algemiddlene om at de kan kombineres med hverandre? Mange midler kan reagere med hverandre om de brukes samtidig og bli skadelige, så det bør man unngå om det ikke spesielt står på paktningen at det er mulig.

Er det bare filtervatt i filteret ditt eller annet filtermateriale i tillegg? Om du bare har filtervatt og bytter dette hver uke så har du i praksis et akvarium uten filter. Da kan det være ammonium/ammoniakk som gir fiskedøden.
Altså, jeg bruker 3 filter svamper. 1 stk for nitrat/nitritt. 1 for mellomstore partikler.
1 for kull ( svart grov svamp). Og øverst har jeg filtervatt som tar det aller groveste.

Men uansett, dette har jeg gjort i 1 år uten noen som helst problemer.

Problemet startet først når jeg hadde nedi AlgoRem sammen med AlguMin. Begge fra Tetra.

Det står ikke noe om at de hverken passer eller ikke passer sammen.
Uansett så kommer jeg IKKE til å bruke AlgoRem igjenn.

Det står på pakken at dette skal gjøre vannet klart, men det blir det jo forsåvidt når den tar livet av allt som lever der.

Skal klage på denne i butikken......

Av 15 fisk lever nå 5.

Har skiftet ut allt vannet nå.
Håper de lever til i morgen :S
Med en pH du har, vil NH3/NH4 være tilstede hovedsaklig som ammoniakk, hvilket er svært gifteig. (Ved pH under 7 og synkende vil ammoniakk i økende grad omdannes til ammonium, NH4, som ikke er tilnærmelsesvis like giftig.

Når fiskene snapper etter luft kan det tyde på surstoffmangel (varmere vann inneholder mindre surstoff enn kaldere, så det kan være et større problem om sommeren enn om vinteren), eller at du har nitritt, selv om stripsene viser null. Den beste testen er JBLs dråpetest for nitritt. Som Tante strid skriver, vannbytter og atter vannbytter.

Slamsuging hver uke kan nok være nødvendig med de fiskene du har, men pass på at du ikke suger opp mer enn det som liger på overflaten, ikke "grav" deg ned i bunnsubstratet. Mange av bakteriene dine holder til der, og en for grundig rens vil kunne føre til ammoniakk og nitritt.

Når du har kommet over denne akutte situasjonen, bør du ta en kritisk gjennomgang av fisketypene du har valgt. Praktbotia er en fisk som ikke trives alene og heller ikke i et så lite kar som rundt 60 liter. I profilen din skriver du at du også har Golden Nugget. Denne fisken bør ha et kar på min. 300 liter.

Bare en liten beskjed til deg.

Dersom alle dine praktbotia død for deg.
Så ikke kjøp disse inn igjen før du får deg et akvarie som minst rommer 250l.
Disse trenger stor plass.
Har et akvarie selv på 270l og jeg har valgt bort praktbotia.

Det er trist at du mister så mye fisker da.
Håper du finner svaret på hva som er grunnen til dødsfallene.

Ser du har fått en god del bra tips her allerede.

Lykketil videre.
valtam
Altså, jeg bruker 3 filter svamper. 1 stk for nitrat/nitritt. 1 for mellomstore partikler. 1 for kull ( svart grov svamp). Og øverst har jeg filtervatt som tar det aller groveste.

Nei, om du har annet filtermateriale i tillegg så tror jeg heller ikke at det er filtreringen som er problemet her. Jeg er nok mer tilbøyelig til å tro at det har med algemidlene å gjøre. Har lest om problemer med noen av disse tidligere, men ikke lagt meg det på minnet siden jeg ikke har behov for slikt. I og med at du har brukt et av de uten problemer så kan det muligens være kombinasjonen som er skummel. Dette gjelder forøvrig alt av algemidler, medisiner osv man putter i akvariene. Man bør unngå å kombinere om det ikke står på paktningen at det er mulig.

Håper vannbyttene hjelper de fiskene du har igjen ihvertfall. Det er ikke så mye annet du kan gjøre i en slik situasjon enn å skifte vann og se det an. Veldig trist situasjon så jeg føler med deg
Bør han gjøre noe med filteret nå, selv om meste av vannet er skiftet? I tilfelle filteret vil holde på giftstoffene eller hva det nå er? Jeg synes dette var en viktig tråd/advarsel å få med seg.
Om jeg forstår trådstarter rett så er kullfilteret i dette filteret gammelt (flere måneder) og da fungerer det mest som et vanlig svampfilter. Om det hadde vært nytt så burde det vært skiftet ut siden kullfilter tar opp giftstoffer fra vannet og kan slippe det ut igjen om det ikke byttes ut. Siden det ikke skulle være noe fare for det (om jeg forstår rett og kullfilteret har stått i siden oppstart) så ville jeg bare latt det være. Det er dumpt å tukle for mye med filteret siden det siste man trenger i dette tilfellet er å bytte ut for mye av filtermassen og ende opp med nitritt eller ammoniakk i tillegg.
Ja, jeg har ikke byttet filter i det hele tatt. Bare skiftet filterwatten 1 gang pr. uke.

MEN, jeg bruker å rense filtrene mine rene for dritt og lort. Trenger jeg å gjøre dette eller er det like greit å ikke røre filtrene i det hele tatt?

1 spørsmål til: Jeg har nå fått i hus mitt nye 160 liters akvarie. (hadde 63 fra før).

Vil bakterieprosessen gå fortere om jeg har oppi bactozym mot å bruke salmiakk som står her på forumet?
Er det lurt å bruke bakterier fra mitt gamle filter oppi vannet til det nye?
Hvordan vet jeg når jeg kan ha oppi fisk?
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Helgesen
Reklame for plussmedlemskap