Skifer til akvarium...

Hei, trenger litt hjelp...

Har holdt akvarium i mange år, men aldri benyttet noe annet enn akvariespesifikt innventar i karet. Nå har jeg plukket skifer og vil pusse opp karene litt.

Har egentlig alltid trodd nesten all type skifer var OK å putte i karet, men tok et søk her for å sjekke. Fikk vel rundt 500 hits på "skifer" og har plyød gjennom mye av det. Her er det ekstremt mye forskjellig informasjon...

Noen påstår all skifer er OK, andre sier all skifer er farlig. Leirskifer er OK, mens metamorferte skifer ikke er OK. Noen anbefaler å rispe i skiferen, med påfølgende "hvitt/grått" riss er den OK. I en tråd har dette blitt avvist som vrøvl. Altaskifer får pluss av omtrent samtlige, bortsett fra en frøken som sa denne var radioaktiv. Regner med det var Alunskifer hun mente. Denne typen er den eneste jeg er sikker på ikke er OK.
Kalk, rust, kråkesølv, pyritt og alskens metaller. Jeg blir sprø...

Jeg har stor respekt for fisken jeg holder, og vil ikke utsette den for noe den ikke har godt av. Noen med erfaring med forskjellige skifertyper som kan hjelpe meg med hvilken skifertype jeg har, og om den er Ok? Lagt ved noen bilder, siste bilde med risp. Denne skiferen er plukket i steinrøysa på Tretten Naturstein i Gudbrandsdalen. Den blir svært mørk når den er våt. Tror det muligens kan være Otta-skifer...

- S
Ser Otta ut, sprø i kantene og ikke noe gøy å skjære i, men veldig vakker. Den og Alta- eller Oppdalskifer har jeg i akvariene. Har ikke hatt mystiske dødsfall eller avkom med to hoder, Ottaskiferen er til og med den rustbrune typen : o)
Vi har gamle takstein fra Bergen i karene, skiferen er tungeskifer fra Voss, formet til takstein på begynnelsen av 1900-tallet) og det fungerer ihvertfall kjempefint
Takk for raskt svar!

Flott at dene pene skiferen var det jeg trodde den var, og at den fint kan brukes.

Ha en fin "kveld" videre...
Tilfeldig bekjentskap
© Edward O. Murdy
Reklame for plussmedlemskap