For høy ph og for lav kh/gh

Jeg sliter med å få de vannverdiene jeg ønsker, pH ligger på 7,5-8 og kH på 2 (vil ha pH 7/kH 5). Hvordan kan jeg øke kH og senke pH (trodde det var litt motstridende)? Har prøv litt med sånn pH-minus greier men det har ikke skjedd så mye, har også hatt oppi mandeltreblader.

Anyone?
Ser at du skriver på posten lav kh/gh
Gh og kh er ikke det samme.
Gh er hardhet som ikke påvirker ph.
Mens kh er "buffer" for ph.
Hva er vannverdiene i spring vannet ditt?
Kan det hende du har noen hvite stener i akvariumet ditt som øker ph?
Det hadde jeg. Jeg hadde i springvannet en ph på 7. men den økte i karet.
Men det var pga noen hvite stener.
Du kan senke ph med caplla blader også.
Men sjekk først hva springvannet er. Hvis den er lavere enn i karet, så har du noe i karet som øker ph.
Ah, halloen! Her har jeg virkelig surra sammen Har nå målt gH, den er 4,5 - noe ganske annet enn kH... Har kanskje bekymret meg uten grunn? Men vil fortsatt ha ned pH, skal jeg ha i mer pH-minus eller er det andre skånsomme triks?
Du kan fint bruke ph buffer. DU kan også få noe som gjør at den holder seg på 7.2 (7.2 buffer tror jeg den heter) Du kan også putte slike catappla blader oppi. Men er vannet i springen like høy? Her hos meg har jeg ph i vannet på rundt 7.

Men husk. All forandring må gjøres gradvis. Hvis ikke dør fiskene av sjokk. Så ta litt og litt og mål. Ikke mye pr time. Burde bruke noen timer fra 8-6 feks.

Når det gjelder Gh så kommer det an på fisken hvor hardt vannet skal være.
Sjekk her på fiskebasen, så ser du fort hvor hardt vannet skal være.
Feks. Guppy og platy liker litt hardt vann. fra 8-16 eller noe. Mens ancistrius ikke liker hardere enn ca 9.
har liknende problem her, har ph 8 - 8,3 i springen (faktisk :/)

Kh: 4
Gh: 8
Ph: 8,2

Har hatt catappablader i akvariet lenge og har tilsatt nye med jevne mellomrom.
Ved vannbytte har jeg forsøkt å benytte meg av eddik til å senke ph, men opplever at Ph sakte men sikkert øker over tid, men utenom at kh stiger.

Har en rot, akvariesand div planter og moser o.l. har tidligere brukt co2 og brukt dette til å¨kontrollere ph. Men etter å ha prøvd det på dette karet går det ikke lenge før fiskene gisper etter luft i overflaten. For da å få mer oksygen i vannet har jeg kjørt litt på en luftstein, fiskene kvikner til, men jeg lufter da ut co2`en som igjen øker ph :S

noen som har noen forslag? eller ser noe jeg ikke ser?
Hvis ph øker etter at du har senket den, tyder det på at du har noe som gjør at den øker i vannet. Hva slags sand har du? Vet at noen typer hvit sand kan øke ph.
Har du noen hvite pynte stener oppi?
Du kan teste sanden vet å ta ut litt og putte det oppi en bøtte med vann. Så måler du etter 48 timer. Ha da en kontroll bøtte med bare vann og mål.
Røtter pleier å få ph til å synke, ikke øke.
var det jeg også hadde mistanke om, men har ikke hatt problemer med dette før. og kan ikke si sikkert at jeg har gjort noe annerledes. :S har ikke noe kalk eller liknende i akvariet.

Det eneste som har fungert sålangt er å tilføre co2 i vannet. men det må vel være noe enklere man kan gjøre ?
Jeg ville prøvd å finne hva som øker ph igjen. Men tips som får ned ph utenom eddik er røtter og blader som får lov å rotne i vannet. Eller så er det noe som heter ph buffer, som jeg har nevnt. Den får du i både ph 7.2 og ph 7 bla.. Da skal liksom ikke vannet gå over eller under. Jeg er selv bare en fersking... men jeg slet litt med dette i begynnelsen, så jeg har lært litt. Men kan jo hende noen av de litt med ekspertene har flere ideer.
Tilfeldig bekjentskap
© Kjell amundsen
Reklame for plussmedlemskap