Atomica sine fisk!

Ja nå har jo jeg akvarie! Og jeg må inrømme at det er virkelig moro.

Dette var noe jeg hadde gått i stillhet og ønsket meg ganske lenge. Og nevnte det for mannen en kveld i løpet av en mini ferie på campingplassen mine foreldre bruker. Han måtte innrømme at han også hadde tenkt mye på det samme, og vi ble enige om å handle inn på vei hjem.

Takk og pris for han som jobbet i dyrebutikken. Vi var jo som nybegynnere flest og håpte å kunne få med oss fisk allerede den dagen. Men vi kjøpte inn et 63 liter Juwel, med grus, planter og en liten søt rot. Fikk pyntet det opp fint og satte igang med ventingen. En uke! Det var så alt for lenge føltes det ut som.

Så etter uken var omme skaffet vi oss fem røde og fine platy for de var visstnok veldig greie. Kjøpte en stor rot også, for da hadde jeg vært flink og lest her på akvaforum og funnet ut at gjemmesteder og slikt likte stort sett all fisk.

Noen dager gikk og vi skaffet oss 8 Kardinal tetra og en ancistrus. De så kjempe fornøyde ut. Svømte rundt og koste seg med planter og røtter. Alle virket kjempe glade. Og vi kunne sitte i timesvis og bare se på de!

Så skjedde tragedien! En morgen stod jeg opp og fant en død platy En av de to guttene våres hadde strøket med. Han virker helt fin dagen før. Men klarte altså ikke natten. Vannmålingene på stripsene så fine ut. Et hint av farge på Nitritt men det så ikke spesielt farlig ut, så vi fortet oss til dyrebutikken og kjøpte dråpetest for nitritt. Og den gir utslag på mellom 1 og 2. Så etter det har jeg tatt to daglige vannbytter, tar en vaskebøtte morgen og kveld. Så mellom ni og ti liter. Ingen flere fisk har bukket under, så jeg fortsetter nok med de to daglige vannbyttene og bittelitt mat annenhver dag. Ga de såvidt en klype med tre fire flak i går som forsvant på under ti sekunder, og har puttet oppi en malletalbett til ancistrusen vår i dag. Tetraene syntes tydelig dette var stor stas og, for de har forsynt seg grådig av den.

Så slik har altså min kamp mot nitritten startet og fortsetter. Vannet vi tok med til dyrebutikkene (to forskjellige) når vi kjøpte fisk så helt fine ut. Ikke noe utslag på noenting. Så er nok noe jeg gjør feil.

Kjøpte en klump javamose i går som jeg la inn til de, og den ser de ut til å like godt også!
Hei og velkommen til en utrolig fin hobby!

Måtte bare stikke innom for å fortelle at det ikke var noe rart at vanntestene var fine før dere kjøpte fisk etter en uke. Det tar rundt 4 uker å kjøre inn et filter og nitritten kommer ikke før etter rundt 14 dager. Om du vil lære mer om akkurat det så finnes det flere fine artikler under akvarieskolen i artikler her oppe på siden, oppstart og vannverdier er ihvertfall greie å lese seg gjennom som nybegynner.

Jeg er veldig glad for at dere nå har skaffet dråpetester for nitritt og så lenge dere skifter vann når det er utslag der så vil nok fiskene greie seg frem til filteret er innkjørt. Lykke til
I dag testet jeg vannet igjen, og det ga samme utslag som alle de andre dagene. Så jeg bytter vann og bytter vann

Fiskene ser ikke ut til å lide noen umiddelbar nød. Det må være kardinal tetraene mine isåfall, for de svømmer frem og tilbake kun i bakre del av akvariet. Er ikke så lett å sitte og studere de siden de på en måte gjemmer seg bort. Synd siden de er så utrolig fine og vakkre å se på.

Ancistrusen vår er stort sett rundt på hver eneste flate, både grus, glassvegger, røtter og planter.

Platyene ser ut til å ha det relativt greit også. De svømmer rundt og titter frem mellom blader og røtter. Titter ut gjennom glasset og ser ganske avslappet ut. Hun største av de har ikke fått yngelen sin enda, så jeg er egentlig ganske redd der. Har jo lest at de holder yngelen inne hvis vannverdiene ikke er bra, og med nitritt er det jo absolutt ikke bra. Så håper bare jeg får fikset det i tide slik at hun ikke holder de inne til både hun og yngelen dør

Ååååh så deilig! Målte nitritt både med dråpetest og med strimmel test i dag, og nitritten har virkelig gått ned. Den var på under 0,5 så da nærmer vi oss. Gleder meg til jeg får det vekk helt og fiskene kan kose seg uten de to daglige vannbyttene.

I dag har jeg tenkt å få mannen til å lage en hule av en liten kokosnøtt jeg har kjøpt. Slik at vår miniancistrus kan ha en egen plass å kalle sitt eget Nå ligger han som regel bare under den største roten, men jeg tenker jo at etterhvert som han vokser blir det kanskje litt trangt under der.

Skal sitte og lese litt om disse hulene nå, og se om jeg kan finne litt mer info om de før vi setter igang. Og så vil jeg se litt på forskjellige fisketyper og. Slik at vi kan gjøre oss gode og kloke på de før vi går og kjøper noen til om noen uker. Det blir ingen flere fisk her i huset før nitritten er borte og har holdt seg borte i minst to uker, men jeg klarer jo ikke holde meg fra å studere fiskeslag litt

Blir en utfordring å finne den perfekte fisk til et så lite kar. Er jo ikke mange slag som kan klare seg i våre stusselige små 63 liter, men noen må det jo være Tenker litt på å skaffe en eller to til platy, som er litt mer fargerike enn de vi har. Våre platy er helt nydelige! Men de er jo helt røde alle sammen, så gøy med litt variasjon.
Har fått en yngel!
Jeg skiftet vannet til fiskene i dag og tok en god grus rens med slamsugeren. Så hjalp min mann meg å bære vann, og plutselig utbryter han "SE! En baby!"

Den svømmer rundt i javamosen og ser så utrolig søt ut. Er jo trist å vite at mest sannsynlig så vil stakkarn måtte bøte med livet. Han (jeg kaller den for han) er modig... svømmer ut i det åpne vann og utforsker. Er flere fisk som har jaget den allerede. Men sålangt har han vært flink til å svømme i dekning fort. Jeg er usikker på hvilken av damene det er som har født. Har to veldig gravide damer, og begge har en slags bitteliten hvit klump som stikker ut i bakenden. Om den er relevant eller ikke aner jeg ikke da. Men det betyr vel kanskje at begge to føder snart, så vi får masse yngel, så håper jeg at ihvertfall en eller to overlever.

Var kjempe vanskelig å ta bilde av lille platybaby, han gjemmer seg mye, og de få gangene han svømte ut fra mosen fikk jeg ikke fokusen på kameraet til å virke ordentlig. Men fikk tatt to hvor du kan se den lille søtingen ihvertfall.

Fikk også et blinkskudd av Guppy hannen vår. Beklager det skitne glasset, hadde som sagt nettopp skiftet vann, så det kom litt på akvariet, og jeg løp for å finne kameraet før jeg fikk pusset den.
Gratulerer med babyen!. Så morsomt å se at nytt liv dukker opp Siden den har mosen å gjemme seg i så kan det godt hende den overlever også. Nå har jeg aldri hatt platy, men de fleste fiskearter har yngel som er ganske fargeløse den første tiden så antagelig er den ikke helt nyfødt.
Yngelen lever fremdeles! Jeg er riktig imponert. Kan ikke være lett å være helt alene som en liten yngel med store voksne fisk til alle kanter.

Må jo si at jeg undrer litt siden det bare er en. Har alle de andre blitt spist? Eller kommer mor til å føde flere snart? Jeg trodde de fikk minst ti yngel, så hvis det har skjedd må de andre ha blitt spist ganske fortløpende. Hvis mor føder flere snart, så er det jo litt snålt at hun bruker så lang tid tenker jeg. Jeg har sittet foran akvariet og stirret og lett i et par timer, og kan kun se den ene yngelen.

Håper virkelig ikke mor kniper igjen og holder resten inne så lenge at hun dør av det. Er jo litt frustrerende å ikke vite hvilken fisk det er som føder og. Har jo to tydelig gravide platy, den ene som er minst har en svart flekk på baksiden av magen som jeg ikke kan huske å ha sett før. Den største har ingen slik flekk, men hun er diger! Uff stakkars Mamma platy, få de ut så dere ikke dør
Jeg søkte litt på farge på platy yngel og akkurat som jeg trodde så er de vanligvis fargeløse, eller har svakere farger, enn de fullvoksne. Det ser ut som det tar rundt en uke før de begynner å farge ut.

Jeg tror derfor ikke du behøver å være redd for at platymor ikke får ut resten av yngelen siden denne veldig røde yngelen antagelig er fødd for en god stund siden. De får unger hele tiden så det tar nok ikke lange stunden før neste kull kommer. Du skal kanskje være glad for at de fleste blir spist hvis ikke blir akvariet ditt veldig fullt etterhvert
Tante Astrid
Jeg søkte litt på farge på platy yngel og akkurat som jeg trodde så er de vanligvis fargeløse, eller har svakere farger, enn de fullvoksne. Det ser ut som det tar rundt en uke før de begynner å farge ut. Jeg tror derfor ikke du behøver å være redd for at platymor ikke får ut resten av yngelen siden denne veldig røde yngelen antagelig er fødd for en god stund siden. De får unger hele tiden så det tar nok ikke lange stunden før neste kull kommer. Du skal kanskje være glad for at de fleste blir spist hvis ikke blir akvariet ditt veldig fullt etterhvert ;)


Må jo innrømme at jeg er glad for at de blir spist ja. Men jeg var mest bekymret for at hun kunne finne på å holde ungene inne, har jo lest om levendefødere som holder yngelen inne såpass lenge at både mor og yngel dør. Og jeg har jo blitt glad i alle fiskene mine, så ville jo nødig miste en.

Så såpass gammel som en uke ja? Den er jo så ittebitteliten at jeg trodde den var helt nyfødt Vil tippe kanskje 2 mm eller noe slikt.

Har et ønske om å skaffe meg et større akvarie når mannen min sier at det er greit, å kjøpe noen flere platy med litt andre farger. De er jo kjempe fine de røde jeg har, men liker tanken på å kunne ale frem litt forskjellige farger i fiskene mine
Nå har den ene skrøpelige Platyen vår død. Hun har vært svak og slapp helt siden vi fikk henne i hus egentlig. Så mistenker at det var en "dårlig" fisk, siden de tre andre ser veldig friske og fine ut.

Den døde fisken er ikke til å se. Var der når vi la oss i går, og var borte vekk når vi stod opp i dag. Så regner med de andre fiskene og jegersneglen vår har ryddet opp. Stakkars lille døde platy.

Så nå har vi 3 voksne platy + en liten yngel som blir tøffere og tøffere for hver dag som går. I dag har jeg sett den har svømt rundt litt vekk fra den trygge mosen. Den svømmer ikke langt, og er raskt tilbake i trygghet når andre store fisk kommer nær.

Vi har også 3 guppy, 8 kardinaltetra og en ancistrus. Og vår trofaste jegersnegle som har fått navnet Arnold.

Jeg sitter og tenker på hvor koselig det hadde vært med en til platy, kanskje en med litt andre farger enn rød som de andre er. Men kvier meg også litt, vil jo ikke kjøpe for mange platy og risikere overbefolkning hvis de yngler som gale. Jeg lar yngelen bli i akvariet, flytter de ikke til noe nett eller "barnehage" akvarie. Har liksom tenkt at det hjelper med å holde befolkningen nede.

Oi, jeg titter bort nå, og ser to av platyene ligger rolig og slapper av på grusen, de er ikke helt stille så de lever, men virker som om de har en middagslur eller noe. Håper ikke den døde platyen var såpass syk at de også har blitt syke hvis de spiste den Det hadde vært helt krise!
Nå har vi kommet hjem fra en tur i dyrebutikken! Jeg tenkte jeg ville kjøpe en til liten platy dame siden vi mistet den ene, og da bare hadde to. Og jeg fant ei som var så nydelig! Falt for henne med en gang. Jeg vet at mange mener at Platy er kjedelige, men jeg digger de! Syntes de er så utrolig morsomme. Kan sitte og glane på de i et par timer uten problem

Men, nå skulle jeg altså ha hun ene, kanskje en til, ja, jeg skulle ha to. En dame og en herremann.

Men hun som jobbet i butikken klarte å få tre stykker i håven, og fikk ikke ut den tredje. Så da fikk ejg tre fisk for prisen av to. Nå har de svømt rundt i sitt nye hjem et par timer, med meg som ivrig tilskuer

Bilde nr. 1 er av den nydelige platy damen! Tror hun er ei dame ihvertfall.

Bilde nr. 2 Er av han som ville bli med og nektet å gå tilbake til dyrebutikken. Hvis noen leser dette, kan dere svare meg på noe? Jeg syntes denne ser så lang og slank ut for å være en platy... Jeg er langt ifra noen ekspert men syntes kroppsfasongen er så forskjellig fra de andre. Og er dette en hann?

Bilde nr. 3 Er av både den bestemte lyse fisken, og den lille svarte. Jeg har ikke peiling på om det er jente eller gutt, den er veldig sjenert fortsatt og gjemmer seg stort sett. Var utrolig vanskelig å ta bilde av.
Må jo også vise frem den lille yngelen vi har da! Er så stolt! Første lille baby fisken vår

Kjøpte også en pakke med frosne røde mygglarver på butikken, så i kveld skal de spise godt alle sammen! Blir nok en velkommen forandring fra flakforet tenker jeg.


Bilde 1 og 2 er av lille baby fisken! Lurer så veldig på hvor gammel den er. Begynner jo å bli ganske stor. Kan svømme rundt litt med guppyene mine, men så snart en platy kommer fyker den og gjemmer seg.

Bilde nr. 3 er av Noe jeg tror må være Mikke Mus platy. Speiler seg!
Det er i grunnen veldig enkelt å kjønnsbestemme platy. Hunnene har nemlig en helt normal trekantet gattfinne mens hannens er formet som et rør. Som yngel er alles gattfinner trekantede. Hannenes formes til en spiss først når de begynner å nærme seg kjønnsmoden alder. Denne "penisen" er også utrolig bevegelig og de kan føre den i vinkel for å overføre melke til hunnen. Jeg vil derfor si at bildet i midten viser en hann
Hmmm, så det er en han ja. Jeg har en liten mistanke om at han kanskje har en del sverddrager blod i seg... Han er liksom så veldig lang, i forhold til de andre platyene mine. Håper ikke det gjøre noe om han har noe sverddrager i seg, jeg kan ikke se noe sverd på halefinnen i det hele tatt da. Men uansett så er han nydelig syntes jeg! Håper jeg får noen flotte platy krysninger med denne miksen av farger jeg har i akvariet nå Blir det for mange så får jeg bare kontakte dyrebutikken og høre om de vil ta imot noen. Kanskje jeg lager en annonse her på akvaforum også etterhvert! Hehehe, Platydilla! Huff og huff.

Virker som om mannen min ikke er fremmed for tanken på å skaffe oss et større akvariet etterhvert. Sitter og tenker veldig på størrelse da. Syntes 200-300 liter virker så utrolig stort. Jeg ser for meg 120-180 liter, men hvis det også kommer til å bli for lite etterhvert, så er det liksom bortkastet å måtte da kjøpe et digert et etterhvert.

Jaja, er jo et stykke frem i tid før dette blir aktuelt å finne ut av.

Jeg tror foresten jeg så en liten yngel til inni mosen! Den var utrolig liten. Var rent flaks at jeg så den. Grå og bitteliten. Hvis det er slik Den oransje yngelen så ut som nyfødt, må jo den være ganske gammel allerede. Får være ultra forsiktig med vannbytter fremover så ikke jeg suger med en masse yngel.
Jaja, nå var det sannelig ikke harmonisk i akvariet. Det viser seg at to av de tre platyene som jeg fikk med hjem i går er hanner.... så da har jeg tre hanner og tre damer. Ikke helt ideelt nei. Jeg ba jo spesifikt om dame platy, men der kan man se.

Og den røde platy hannen vi har hatt lengst har blitt helt utrolig aggressiv. Han jager spesielt den ene hannen (den hvite) og ser skikkelig sint ut rett og slett. Spørs om vi må levere tilbake noen fisk. Tenker da på om jeg skal prøve å levere den sinte røde. Da blir det to hanner til tre damer. Var jo det vi hadde orginalt.

Mannen vil ikke levere tilbake den sinte før tidligst mandag. Han vil gi den røde tid til å roe seg ned. Men jeg er ikke bare bekymret for hissigheten, men at vi har for mange hanner i forhold til damer. Jeg er jo kjempe bekymret for at han sinte skal ta livet av en eller begge de nye hannene før Mandag kommer.

Er det vanlig at Platy hanner er så sinte? Dette er jo skikkelig leit å sitte og se på

Jeg er også mer og mer skeptisk til at Mikke Mus platyen faktisk er en Platy. Den er liksom så rar i fasongen i forhold til de andre, spesielt den bakre delen ser annerledes ut. Har jo ikke veldig lyst til å risikere noen krysninger av raser heller.

Ikke en koselig dag akvariemessig nei
Fremdeles mye krangling i dag og. Spørs om jeg må ringe dyrebutikken i morgen tidlig og høre om vi kan komme og levere et par fisk.

Tror nok jeg vil levere fra meg den sinte røde platyen, og den fine oransje "kanskje-platyen". Den er altså kjempe fin, elsker fargene og Mikke mus halen, men vil helst ikke risikere blanding av raser.

Den sinte platyen er hissig altså. Han svømmer rundt med ryggfinnen i full flagring, og bruser masse med halefinnen. Er ikke bare guttefiskene han jager heller, men alt som ikke er de orginale platy damene.

Jeg så en liten yngel igjen i dag! Såpass stor at jeg skimtet bittelitt farge på den. Ser ut som om det blir en rød platy igjen! Jeg håper egentlig at de kommer til å yngle såpass mye at mannen min sier seg enig i et nytt og større akvarie! Hehe, men håper også at de kan blande fargene litt. Har lyst på platy i masse farger og mønstre. Sålangt foretrekker jeg små fisk fremfor store. Men det forandrer seg kanskje etterhvert. Jeg ser han nye hvite platy fisken tørr å hilse på de andre damefiskene nå når sinnataggen er ute og jager noen andre. De ser ut til å komme godt overens. Big-Mama platy (hun aller største) gjemmer seg også mer og mer i hulrommet i roten min, bak den store planten og mosen. Spørs om jeg kommer til å se mer og mer yngel her etterhvert ja! Spennende altså. Jeg holder også på å prøve å hinte frem til mannen min at det ville vært bedre med biltema sand i bunnen, men jeg har liksom ikke så mange argumenter. Vet ikke nok om forskjellene egentlig.

Hver gang jeg setter meg ned foran fisken med kameraet så stormer guppyene til. Skulle tro det var Paris Hilton og Nicole Richie her! Deiger seg virkelig rett foran glasset, svinser rundt og danser nesten. Hann guppy er også veldig glad i å bli fotografert. De kommer bort og dytter hånden min når jeg bytter vann eller ordner nedi der og. Enten prøver de å jage meg vekk, eller så har de en sport. Kommer og dytter hånden min, svømmer kjapt en runde rundt håndleddet før de dytter meg igjen. De virker ikke stresset i det hele tatt.

Og ancistrusen Dagfinn er også litt av en type! Han har for tiden dilla på blader. Ser han oftere og oftere seile oppover eller nedover bladene, for så å hoppe elegant over til neste blad. Han har også en vill kamp for alge tabletten sin når han får de. For tetraene mine syntes de smaker så himla godt! Stakkar Dagfinn må gjemme tabletten under magen sin for å få ha den i fred. Og man kan noen ganger nesten ikke se han for hysteriske tetra.

Har kjøpt yngelfor. For under 1 cm og over 1 cm. Det er jo støv bare! Så stas Sikkert super snadder. Lille Baby-fish har ikke helt guts nok til å svømme opp til toppen for å spise enda. Han slukte i seg røde myggiser her noen dager siden, og napper til seg det bittelitte flak foret som måtte klare å synke ned til mosen før noen av de andre ser den. Men han vokser altså kjempe fint. Ser nesten forskjell fra dag til dag. Han svømmer mer og mer rundt i akvariet og. Ser ut til å kose seg i guppyene sitt selskap og. Han ser absolutt såpass stor ut at jeg tviler sterkt på at noen av fiskene ville klart å spise han, uansett hvor hardt de måtte prøve.

Skal avsted på ferie en uke nå om ikke lenge. Har gått til innkjøp av en Weekend for pakke med noen store tabletter i. Aldri brukt slike før, så er spent på om de vil like den.

Gøye fiskene mine Trist at jeg nok kommer til å måtte levere tilbake noen, men bedre å gjøre det og ha det harmonisk enn å beholde de og få utslitte damer og kampsport hanner.

Make love, not battlefish!
Artig å lese om fiskelivet hos deg

Skal du være lenge på ferie? Det har seg slik at slik ferieblokker ofte skaper større problemer enn om fiskene går uten mat noen dager. Mange reiser bort i både to og tre uker uten problem, men med yngel i karet så bør du kanskje få noen til å stikke innom et par gang i uke å mate litt (du må i såfall måle opp ønsket mengde på forhånd siden det ellers kan bli i meste laget). En helg uten å mate går fint og er altså å foretrekke fremfor slik feriemat. Du kan jo søke litt her inne så finner du mange dårlige erfaringer er jeg redd.
Det weekendfôret har jeg hørt en del skrekkhistorier om, så om du ikke skal være borte veldig lenge, så ville jeg droppet det... Kan vist forurense noe j#%&lig...

Enkelte platy-hanner kan være en pest og en plage! Min første yngel ble en atal herremann, som rett og slett bare måtte vekk. Så fort han var borte ble det rene idyllen i karet.

Tror nok den unge herren du lurer på er en platy, selv om den er slank, siden den ikke har begynt å få sverd. Blandingene får vist et lite et de også. Har noen unge hanner selv som er meget slanke (det er disse som er etter damene hele tiden).
Tante Astrid
Artig å lese om fiskelivet hos deg :) Skal du være lenge på ferie? Det har seg slik at slik ferieblokker ofte skaper større problemer enn om fiskene går uten mat noen dager. Mange reiser bort i både to og tre uker uten problem, men med yngel i karet så bør du kanskje få noen til å stikke innom et par gang i uke å mate litt (du må i såfall måle opp ønsket mengde på forhånd siden det ellers kan bli i meste laget). En helg uten å mate går fint og er altså å foretrekke fremfor slik feriemat. Du kan jo søke litt her inne så finner du mange dårlige erfaringer er jeg redd.



Vi blir borte i en uke. Skal se om jeg kan finne noen som har tid til å stikke innom en gang eller to da kanskje, hvis dette foret ikke er noe å ha. Har to yngel ja. Men så langt svømmer de som sagt ikke opp for å spise.

Hvis jeg gir de en klump med frossne røde larver rett før vi drar, kanskje det holder for en uke? Hører jo at fisk kan klare seg i lange tider uten mat, så hvis jeg gir de et skikkelig godt måltid så klarer de seg? Vet at den største yngelen min er veldig glad i de røde larvene. Den minste er jo så liten at den knapt klarer å få inn noe...
sissimor
Det weekendfôret har jeg hørt en del skrekkhistorier om, så om du ikke skal være borte veldig lenge, så ville jeg droppet det... Kan vist forurense noe j#%&lig... Enkelte platy-hanner kan være en pest og en plage! Min første yngel ble en atal herremann, som rett og slett bare måtte vekk. Så fort han var borte ble det rene idyllen i karet. Tror nok den unge herren du lurer på er en platy, selv om den er slank, siden den ikke har begynt å få sverd. Blandingene får vist et lite et de også. Har noen unge hanner selv som er meget slanke (det er disse som er etter damene hele tiden).


Du mener det? Hmmm, ja du har nok mye mer ekspertise på området enn jeg har Grunnen til at jeg er så skeptisk er at han er så lang og slank i forhold til de andre. Og han har den.... utstikkende rompa. Har egentlig ikke noen bedre måte å beskrive det på. Ganske tydelig i det tredje bildet i innlegg nr. 12.
Tilfeldig bekjentskap
© audifriik
Reklame for plussmedlemskap