Å ha akvarie i Thailand

Hei alle sammen.

Først vil jeg takke for dette fantastiske forum,jeg er ny her og har allerede brukt noen dager på og lese meg "inn"

Jeg er Norsk og bor fast i Thailand,i Nakon Ratchasimia og har lenge gått og hatt lyst til å starte med akarium.
Jeg hadde akvarium når jeg var i min ungdom men kom aldri lenger en til nybegynner stadiet,jeg hadde på det meste 12 akvarier,men solgte de i 16-17 årsalderen.No er jeg voksen,har ett barn på 7 og har lenge hatt lyst til å begynne igjen med min barndoms hobby.

Att jeg bor i Thailand gjør dette prosjektet som jeg vill starte ganske spesielt,jeg ser mulighetene er store og utfordringene like store.Der dere har problemer med kulde for tropiske fisker så har jeg problemer med varme.Vanlig tempratur der jeg bor er som regel 35-40 om sommeren og 20-30 om vinteren,dette kan gjøre det utfordrende men ikke verre en att alle problemer kan løsest.

Det er mange som har akvarier i Thailand,men jeg syns kunnskapsnivået er langt under pari. Det går for det meste i bruk og kast metoden siden fisk er noe en får tak lett og latterlig billlig.Akvariene blir sjelden fine fordi folk bryr seg så lite og de fleste fisker ser ut til å mistrivest.Planter som regel ikke eksisterende til nøds plastikk planter,dette er fy fy for meg.

Fisk finnes overalt,der der er vann så er det fisk,en kan i teorien finne fisk selv,men dette er ikke aktuelt for meg siden det er plenty butikker og fisk er billig.

Min plan er å kjøpe inn 2 akvarier,ett på 200-400 liter og ett mindre på 100-200 liter,dette gjør jeg om ca en mnd.Jeg holder på og lese meg 'inn' på hvordan jeg skal skal starte opp.Å få tak i ett brukt filterinnhold ser jeg på som en enkel sak og dermed så kan jeg få tak i de gode bakteriene enkelt,høres dette bra ut eller?
Ellers er filter typene helt annerledes her nede,de fleste filter er hjørne filter der innsuget er nede og vannet blir pumpet fra topp,dette er alltid lagd i glass.Jeg skal prøve og få tatt noen bilder av de etterhvert.

Etter å ha lest meg opp i noen dager så ser jeg att kunnskapsnivået hos dere er meget høyt og derfor starter jeg denne tråden i håp om og få hjelp og veiledning underveis, så får veien bli til ettehvert som jeg går
Hei! Så spennende dette hørtes ut Morsomt med akvaristikk rett fra den mest eksotiske verdensdelen

Kan godt hende du kan kjøpe spesialutstyr ffra norske nettbutikker dersom det er noe spesielt du finner at du trenger, eller om familie/venner sender til deg.
Må være litt ekstra morsomt å være en slags pioner på akvarium der, hvis standarden på familieakvariene er såpass lav generelt.

Bilder må du huske på underveis
Et tips vil være å sjekke ut trådene til de som har lagt/holdt norsk saltvannsakvarium, de har jo hatt problemer med varme i norge da de fort skal ha 10 grader i vannet eller noe.. Lenge siden jeg har lest i de trådene men søk rundt så finner du sikkert endel som har bygd om frysebokser til akvariekjøling
Trond Ferkingstad
Et tips vil være å sjekke ut trådene til de som har lagt/holdt norsk saltvannsakvarium, de har jo hatt problemer med varme i norge da de fort skal ha 10 grader i vannet eller noe.. Lenge siden jeg har lest i de trådene men søk rundt så finner du sikkert endel som har bygd om frysebokser til akvariekjøling ;)


Ikke dumt tips Jeg er allerede igang med og se på dette.

Jeg planlegger 2 akavarier i starten.Vi bor i ett 2 etasjer hus og jeg vil ha ett oppe og ett akavarie nede i huset.
Oppe så er det mye varmere en nede og jeg er igang med å isolere taket for å redusere varmen.
Jeg tenker også å legge omformeren vekk i fra lysrørene for å slippe varmen fra de.

Nede er det ingen problem til vanlig med varme, da vi kjører aircon hver dag og tempraturen sjelden er over 25c

Jeg skal prøve og legge til bilder etterhvert.
Første jeg tenkte når du skrev at det er shitvarmt om sommeren er jo at du kan prøve å ha en vifte konstant på over vannoverflaten om sommeren. Det problemet du kommer til å få er at du må fylle på med vann nesten hver dag siden det kommer til å fordampe.

Når det gjelder filter, bestill deg eheim pumper. Vil du ha 100% sikkert kvalitet kan du joe bestille i en netbutikk og be dem sende deg. Gjerne fra tyskland eller noe (er billigere). Enten det eller få noen du kjenner som er på besøk hos deg til å ta med filteret til deg.

Du burde også teste vannet på alle mulig måter for å sjekke om de passer de forskjellige fiskene.

Ville også hatt en innkjørings periode på akvariet likevel om du får tak i et innkjørt filter. Minst 2 uker. Den tiden kan du bruke på å sette opp hvordan det skal se ut, plante planter. Finne løsning på varmen, og planlegge fisk.
juventus
Første jeg tenkte når du skrev at det er shitvarmt om sommeren er jo at du kan prøve å ha en vifte konstant på over vannoverflaten om sommeren. Det problemet du kommer til å få er at du må fylle på med vann nesten hver dag siden det kommer til å fordampe. Når det gjelder filter, bestill deg eheim pumper. Vil du ha 100% sikkert kvalitet kan du joe bestille i en netbutikk og be dem sende deg. Gjerne fra tyskland eller noe (er billigere). Enten det eller få noen du kjenner som er på besøk hos deg til å ta med filteret til deg. Du burde også teste vannet på alle mulig måter for å sjekke om de passer de forskjellige fiskene. Ville også hatt en innkjørings periode på akvariet likevel om du får tak i et innkjørt filter. Minst 2 uker. Den tiden kan du bruke på å sette opp hvordan det skal se ut, plante planter. Finne løsning på varmen, og planlegge fisk.


Akvarie utstyr er billigt her,mye er kopi av kjente varemerker.Men de kjente som Eheim fins også mye av,tipper det blir lagt i Asia selv om det er Tysk

Du anbefaler altså utvendig filter,dette har jeg tenkt mye på,utvending eller innvendig.
Jeg har hatt Eheim før og det var meget bra filter.

Akvarie butikkene er ganske store her,byen jeg bor i er på størrelse med Oslo,kansje større.
Fisk er det ett enormt utvalg av og mye blir eksportert til Europa.

Jeg gleder meg til å komme igang no,tipper jeg begynner innkjøpene ut i neste uke.
Ville sørget for å ha kvalitets pumper uansett. En utvendig og en innvendig er vel mest opptimalt?

Er sant at de sitter på mye fin fisk i asia. Japan markedet er vel det beste. Men regner med at Thailand har mye rart også!
Hei spennende traad du har startet med. Bor selv for tiden i Pattaya og har to akvarier. Ett fikk jeg spesiallagd.

Hvis du har muligheten til det, se om du kan faa akvarie uten det innebygde filteret, jeg har det og har maattet supplere med et svampfilter koblet til ei luftpumpe. Det funket helt utrolig. Iloepet av ei dag var vannet stroekent.

Men jeg maa si det er lite utvalg av fisker som jeg interesser meg for.
Noe spennende, men siden jeg er mest for miniatyrfisker er det daarlig utvalg.

Ang varmen kan jeg ikke se fiskene slite noe saerlig hos meg, dette selv om det gjerne er rundt 30 grader ++ i karrene mine. Fiskene herfra er vant med den temperaturen.

Tlfnr mitt er 080-1025312 hvis du har lyst til aa sende en sms eller no
Hehe, morsomt proskjekt!!

Når jeg var i thailand så jeg flere som hadde guppyer og diverse fisk for å fjerne mygg og mygglarver som ble lagd i bassenger og potter med vann.
Vet det at Thailand er et av de landene som eksporterer mest fisk til europa.
Både fisk fra thailand og fra hele verden.

Den lokale dyreforetningen her jeg bor fikk en sending med platy fra thailand. Dessverre var noen av platyene tattovert med mønster og farger(!!).

Min far jobber en del i Thailand, Laos,Vietnam og Kambodsja og har flere ganger tatt med seg utstyr til en brøkdel av prisen i Norge.

Vet ikke om det er slik i Thailand men i Kina og andre steder i asia har man ofte akvarier med svære karper som er altfor store for akvariet, siden de bringer lykke.

Lykke til!!
Mvh emil
Artig att vi er fler som bor her nede og medlem her,Galemor, jeg tar kontakt med deg litt ut på dagen idag.

Å bruke guppyer er vanlig her for å holde mygglarver vekk,dem er rå når det gjelder å spise larver. Sånn sett så er desse fiskene fantasiske,vi har både Dengue og Malaria i hele Thailand,Dengue er vel mest utbredt tror jeg, en blir ganske så syk om en får det. Ser jeg en vannsamling med mye larver så har jeg fler ganger
flyttet ett par gyppier og latt dem rydde opp.

Dette med å ha en stor fisk,helst Karper, i ett akvarie,er det mange som har,for meg er dette ett trist syn.
Ville vært forsiktig med å sette ut guppy i andre pøser og dammer.
De kommer jo egentlig fra Venezuela men har blitt sluppet ut nettopp pga. spising av mygglarver.
Litt synd at økosystemet i flere vann og elver har blitt ødelagt siden man har sluppet ut guppy. Men det er vel ikke til å stoppes uansett


Ja trist det er et trist syn og se fisk ikke trives!!
De har de også på flere kina restauranter rundt om her i Norge. Kar med store karper på flere kilo.
Man ser mye trist her nede, fisker vi aldri ville tillatt i norge feks.
Det med guppier og platy overalt er jo pga myggene, masse mygg paa internett cafeen jeg sitter naa feks. Hvordan det er med guppier i de lokale vannene vet jeg ikke.
Jeg bor tross alt i byen.

Jeg kunne godt tenkt meg aa startet min egen akvariebutikk hvor jeg paa en maate laerte opp thaiene litt. Ang dette med strls paa fisk i forhold til akvarie osv.
Sett feks 4 sloerhaler i en 40 liter uten filter av noe slag, og her forer de hvis fisken ser sulten ut, saa vannet blir rimelig moekkete.
Vannbytter og vannverdier skjoenner de ikke noe av. Ensete testene jeg fant i en rimelig bra akvariebutikk er PH og Nitritt. :/

Sand selger de ikke, men grus i alle mulig e former og farger derimot. Roetter maa du skaffe annet sted.
Men Chatuchakmarkedet i bangkok ogsaa kjent som weekendmarkedet, paa baksiden der ikke turistene er, der finner du en masse rart. Men man maa sette av en dag og gjerne ha gps hvor du kan plotte inn de forskjellige forretningene du oensker og se naermere paa senere. Er rimelig vanskelig og finne tilbake til dem senere, for omradet er svaert

Det hadde vært min drøm å starte en akvareiebutikk i et nytt land :o)) .. og ønsker deg lykke til med det prosjektet.
Der er det stort sett at ikke folk vet bedre , når det gjelder hold av fisk. Men du ser det her i norge også. Folk med for mange fisk i et for lite akvariet. Dårlig til ingen filtrering ... som bare kjøper ny fisk etterhvert som fiskene dør. Her i landet har man tilgang til all info, men folk gidder ikke ta seg tid å sette seg inn i fiskehold. Det er enda tristere.
Spennende prosjekt dette om du tror du kommer til og slite med høye temperaturer kan det lønne seg og skaffe seg en kjølerenhet. Da kan du klare og holde en mere konstant temperatur. En vifte er egentlig ikke noen kjempe løsning tror jeg, siden det er veldig varmt der du er og den lager jo mye lyd. Kjølerenhet kan stå hvor som helst også ute med noe over seg står mye om kjøling på saltvanns forumet. Lykke til
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap