Nytt akvarium.

Hei

Jeg har ett 60 liters akvaruim som enda står tomt. Men jeg har veldig lyst til å fylle det med fisk og planter. Jeg har lyst på fargerike fisker som er lett å holde. Så jeg lurte på om noen har noen tips om hva slags fiker jeg bør kjøpe.

Takk på forhånd.
Velkommen til Akvaforum!

Før du går til innkjøp av fisk må akvariet "kjøres inn", hvis du ikke får tak i filtergrums fra en vennlig medakvarist tar det fort fire uker. Hvis du har tålmodighet til å vente blir det færre oppstartsulykker og kriser, og en veeldig mye enklere start på hobbyen enn mange av oss andre har hatt :o)

Anbefaler deg å bruke litt tid på artiklene, særlig denne om oppstart og denne om en snedig måte å gjøre det på.

Sand og planter er det bare å kaste seg uti, bruk tiden frem til akvariet er klart for fisk til å innrede, ominnrede og la plantene gro. Fiske- og plantebasen inneholder mye man kan ønske seg. Selv tror jeg jeg ville valgt Endlers Poecilia wingei eller Guppy Poecilia reticulata første gang i et lite akvarium, fargerike levendefødere som det fort blir mange av, det er jo moro med yngel! Ikke spesielt kostbar fisk heller. Hurtigvoksende planter sånn i starten, og kanskje en javamosedott hvis du vil ha frem barn uten å måtte styre med masse ekstrautsyr som ikke er nødvendig...

Veldig få av de utfordringene jeg møtte i starten var annerledes enn alle de andres, så et smart triks er å bruke søkefunksjonen rett under innloggingen, den funker veldig bra. Og så er det heldigvis mange som hjelper oss hvis vi ikke finner svaret der. Særlig hvis du lager en overskrift som forteller hva du lurer på, slik du har gjort denne gangen ;o)

Lykke til, det er veldig moro dette her!
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap