Guppy

Hei! Jeg har kjøpt meg 6 Neontetra, 2stk som jeg ikke husker navnet på og til slutt 4 Guppy, to gutt og to jenter. Jentene var gravide da jeg kjøpte dem og nå er det masse små guppyer som titter fram i ny og ne. Har noen noe tips og råd for at dem skal leve og trives til de blir store??
For
Hepp!

Du bør sørge for pulver-for eller noe annet for å forsikre deg om at de får i seg mat. Gjemmesteder er også bra (javamose el.l) eftersom Guppy ikke er de mest velegnede foreldre og KAN finne på å jafse yngel til alle måltider. Mine 2 siste guppykull var foreldrene helt uinteressert i så det kan slå ut begge veger.
Takk
Takk for rådet! Da blir det en tur til dyrebutikken på mandag. Men holder det å knuse sånn flakmat? Hun som har født noen små oppfører seg litt rart, for det virker nesten som hu jakter på dem. Jeg satt igår kveld å bare tittet på dem, og da spiste hu en av de 4 som er der også virket det som hu leita etter resten. Er det normalt?
Ja
Om du klarer få det fint NOK så, men det du kjøper er jo tilnærmet støvkonsistens. Jeg bruker yngel-foret de første ukene og går over til å knuse senere.

Hun vil nok gjerne ha litt levendefor dessverre. Fødte hun et kull med bare 4?
Ok, så da er yngel-for tingen først.. Altså jeg er usikker på hvor mange hun fødte, men jeg har bare klart å telle og finne 4stk. Dem er jo så djevelskt flinke til å gjemme seg, men nå er det jo bare 3stk igjen siden moren spiste en igår. Men, det virker som hun ikke har født alle igår eller inatt, det ser ut som hun er kjempe gravid enda?!
Mulig
hun har noen igjen eller også at det er den andre hunnen som har født. Hadde du ikke 2 gravide? 4 er et veldig lite kull, men ikke umulig om dette er en av hennes første fødsler.
Jo stemmer det, har to. Hun andre er gravid også, men hun har ikke fått no "kul" på magen enda da, vet ikke om det har noe å si jeg men.. Ja det er første kullet hennes, fikk beskjed om det i butikken Jeg syns også det var lite, for jeg leste at de kan få opp til 10stk på et kull..
Hm
da skjønner jeg mer. Men de kan få vesentlig flere enn 10 småttiser. Jeg hadde i overkant av 30 på min sist. Er vel en 12-13 igjen nu. Dog har jeg vært heldig i den forstand at de kom i et karr jeg var i ferd med å nedbemanne slik at det var lite fisk som kunne spise dem samt at foreldrene ikke var interessert i dem som mat. Når jeg måtte flytte dem var de flitt for store til at innbyggerene i det nye karret (colisa lalia) kunne ete dem. Så nu vokser og koser de seg.
Oi såpass ja.. Men da håper jeg hu spyr ut flere unger så jeg får se noen overleve ihvertfall Men da er det lurt å ha et akvarie nr2 til yngel osv da. Jeg er jo blitt så bitt av bassilen, så det tar nok ikke lang tid før jeg kjøper meg akvarie nr2
Det er ikke unormalt at Guppy-moren prøver å spise ungene sine, det er derfor det er viktig for yngelen å ha gjemmesteder.
Smart
Alltid bra med flere akvarier men utfordringen er jo å holde dem tomme til yngel kommer. Ofte er fristelsen til å fylle dem med annen fisk for stor. Jeg har en 10 liter per nu som jeg fyller ved behov for å ha yngel i når de dukker opp. Skal bytte 10 liter med 38 men sneglene i sistnevnte må bli ferdige med å gro først.
Men den sikreste måten å få yngel til å vokse opp på er selvsagt å fjerne dem helt fra annen fisk.
Hehe ja det er jo alltid ett stort problem man blir fort litt utolmodig også.. Nå har jeg flytta de to småtassene som har overlevd over i sånn halvstort klekke - kar.. Så nå har jeg to som overlever ihvrtfall Har klart å knuse litt flak - for så dem spiste litt istad også Må si jeg blir litt stolt
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap