Aasen's fish as (side 2)

dag 30 etter klekking for yngelen.
tilvenning til "vanlig" fòr går så som så.
scalarene har vanskelig for å skjønne at maten ligger på overflatene og "venter".

Hentet en pose med avskallede artemia egg på posten i dag, og de spiser godt av det, så de lever forhåpentligvis til i morgen også
Dag 34
dag 34 etter klekking for yngelen, i morgen er de 5 uker gamle ^^
kroppen er på størrelse med en 1 kroning ca, og de har begynt å spise "vanlig" fòr og alle haster opp til overflaten for å få sin del maten

har nevnt i en annen tråd angående "culling".
jeg har ikke cullet noen i yngelen enda, kun et fåtall av yngelen har forskjellig lengde på bukfinnene/trådene sine, og jeg venter og ser om de evt vokser ut etterhvert.

hvis det ikke skjer lurer jeg på om noen har "forslag" for hvordan jeg kan "culle" de ut...
Syvende uken
dag 50 etter klekking.
avskallede artemia er jeg ferdig med for en drøy uke siden, og vanlig tørrfòr står nå på menyen.
jeg har vært heldig med kullet mitt, og jeg skrev i tidligere post at jeg hadde oppdaget enkelte fisk med foskjellig lengde på bukfinnene.
jeg lot vært å culle noen fisk, og i dag er bukfinnene like lange, og alle ser normale ut

utseende på fisken ser ikke ut til å forandre seg så mye nå, alle er grå med svarte striper som moren, noen har flekker og striper, men øynene ser nokså blåe ut, og noen har blå flekk (må-stirre-for-å-se) på pannen som faren.
har skilt 8 scalarer fra foreldrene til nytt kar, og det har gått fint sålangt.
de svømmer i sverm og avogtil opp og ned langs glasset på akvariet.

moren til yngelen har oppført seg noe rart i den siste tiden, i dag har jeg sett tilfeller til jaging av yngelen som er hos dem, hvis det ikke er en form for lek da.
en kveld da lyset skrudde seg av i karet så la moren seg plutselig på siden og virket paralysert ut, faren til yngelen kom da til "unnsetning" og dyttet henne på "bena" igjen.

Dette var spennende å lese gjennom! Utrolig morsomt å se hvordan de utvikler seg. Du må gjerne legge ut flere bilder
tja... kanskje det. du får skaffe deg kar du også. er mye mer oppslukende enn tv'en

har nå igjen 14 stykker scalare "babyer" som kan gis bort for rett sum.
har allerede solgt 10 stykker, beholder 8 av dem

på det 1. bilde, kan man se 2 stykk yngel (like under foreldrene) noen få dager gamle med magene fulle av artemia.

bilde nr.2 er de nesten 2 uker gamle, magen er fortsatt tydelig rød, finnene og bukfinnene begynner å vokse ut og de unike mønstrene begynner å bli synlige.

bilde nr.3 her er de ca. 3 uker gamle, nylig blitt foret med artemia som er de små hvite prikkene i vannet.
Flere bilder
fant gamle bilder helt fra starten av oppdrettet

1. planting og befruktning
2. sammen med mor
3. far passer på

når jeg ser tilbake på dette har dette vært kjempegøy, og alle som får et eggeleggende par i karet og vil ha kjempestor glede av dette
dag 68, snart 10 uker gamle scalarer, har nå gått fra å være 32 til 12 stykk.
jeg har greid å selge 20 stykker privat, men jeg har fortsatt igjen fisk som har blitt store! de er ikke langt unna størrelsen til moren og faren sin nå.
har lagt ut en annonse hvis dere ønsker å ta dere en titt

http://akvaforum.no/rubrikk.cfm?id=67709

nå går dagene sin gang, ingenting spesielt som skjer i karet, begynner å merke at det er litt "kjedelig" når det ikke skjer noe :P

håper jeg får solgt siste rest av scalaren, så jeg kanskje kan få et kull til
dag 69, i morgen vil yngelen jeg har drettet være 10 uker gamle.
sent i går fant jeg ut at jeg ikke hadde plass til dem lenger.
så jeg dro til dyrego på gjøvik og ga fra meg dem der.
jeg har igjen 3 stykker jeg skal beholde, men de går ikke i samme kar som foreldrene.

så hvis det er noen akvarister på gjøvik/toten, så fåes det billige scalarer på dyrego nå
Ny kull på vei?
det har gått nå litt over 2 uker siden scalare kullet mitt flyttet fra mor og far, og nå tror jeg jammen det skjer noe igjen i karet.
faren har vært flittig blad puser etter at kullet ble flyttet.

for en uke siden prøvde jeg å gjenforene foreldre med barn, det gikk ikke bra.
faren jagde "barna" helt til de måtte gjemme seg bak pumpe huset.

men nå begynner virkelig hunnen å bli feit, så vi får se, kanskje det blir et kull til?
Reparerings prosjekt
Nå har det ikke skjedd mye i karene i de siste. Siden det andre akvarie mitt begynte å lekke, måtte jeg flytte fiskene igjen til hovedkaret.
det har gått greit sålangt, med unntak av neon tetraen som ble jaget av scalarene og etter en kort uke døde alle sammen. I tillegg ble den ene plecoen min syk igjen... og den endte i elva nedenfor der jeg bor, siden jeg ikke hadde hjerte til å drepe den.

Men nå føler jeg trangen for å flytte dem igjen, og da har jeg lyst til å reparere i karet jeg hadde lekk i. Jeg prøver å finne lekkasjen, men jeg finner den ikke.
Driver å fyller karet for å finne den. når jeg evt finner lekkasje punktet, vil det være nok å legge på ny silikon?
Finner ikke hullet karet?!?
har nesten fylt karet jeg har hatt lekkasje i, opptil randen, men fremdeles ingenting som siver ut. noen ideer? kan det hatt noe å si det jeg har hatt liggende på bunnen i karet som forårsaket lekkasjen i utgangspunktet???

det var opprinnelig 2 store røtter og en bøtte med våt chinchilla sand som lå oppi.
Lekkasje mysteriet
det har nå gått 5 dager siden jeg fylte opp karet mitt med vann for å finne lekkasjen.
Men det har ikke dryppet en dråpe... nå gleder jeg meg til lønningsdag, da skal jeg fikse karet igjen. et ekstra lag med silikon kan vel ikke skade
Rep og restaurering av 100 liter
Har i dag påbegynt rep. av 100 liters karet.
startet med å smøre på silikon (noe som svei skikkelig i hode da jeg måtte lukte på det), og henge på bakgrunnsposter, med bilde av røtter og stein.

nå skal silikonen få herde i et 2-3 døgn, så er det bare det morsomste igjen å gjøre

I tillegg har jeg kjøpt nytt filter og akvariematte, koblingsur til lyset, dekorasjonsstein og rot.

dit skal jeg flytte ancistrusen min, så de får fred fra de andre mallene mine

filteret er av typen Fluval U2, og jeg håper det vil funke grisefett.


jeg har igjen noe "gummi" rester hengende igjen på glasset som jeg ikke får løst, finnes det en type maling jeg kan bruke over dette?
Ancistrus i ny-reparert kar
i dag ble ancistrusene sluppet oppi sitt nye kar. det tok nøyaktig to sekunder før de forsvant under nærmeste rot, hehe. siden disse fiskene var såpass dyre, gav jeg dem et kvarter før med tilvenning før de ble sluppet fri fra posen.

nå skal jeg vurdere om jeg skal la scalarene få være sammen med de til den dagen, -hvis jeg er heldig, ancistrusene yngler. et utvendig filter og mangrove rot er på vei, så da håper jeg det blir toppers, gleder meg veldig til jeg er ferdig med det, så kan jeg legge ut bilder av det
Venter på ekstra filter
da sto karet klart, nå er det bare det utvendige filteret som mangler, og som forhåpentligvis er på vei snart. tenker bare nå om jeg skulle hatt en rot til i karet, og kanskje noen flere ancistrus. ihvertfall, slik ble resultatet
Litersyken og meg
har kjent følelsen i noen dager nå. i går la scalarene egg for ente gang siden jeg fikk et kull på 32. og jeg savner jobbinga og gleden av å ha enda et kull...

jeg MÅ ha et akvarie til... eller to, kanskje et stort et og et 100 liter til...
jeg føler på meg at kompromisser må til for å få et kar til... for det blir noe bråkete når man sover i en 60kvm leilighet og med luftpumper som ligger å vibrerer oppå armaturet.

vurderer sterkt å bygge reol for å "spare" plass og åpne rom for flere kar.
lurer på om det er noen der ute som har noen tips til å bygge reol for 2-- kanskje 3 100 litere?
Guppy yngel, og mange av dem!
Oppdaget for 3 dager siden, bittesmå guppy-ier i karet, jeg telte ca 9 den første turen. siden har jeg ventet på at de andre guppy hunnene skulle føde, for noen virket ut til å sprekke snart.
i dag telte jeg i overkant av 30 små yngel, de "største" i overflaten og de "yngste" ligger på bunnen og gjemmer seg
Flytting og nytt kar
det har gått en tid siden jeg flyttet til nytt hus, og gudene... det vil jeg helst slippe igjen. da jeg flyttet hadde jeg allerede kjøpt et nytt tomt 450l juwel som jeg satte opp og tok med de største fiskene til. nå er jeg glad for at jeg ferdig... par dager senere, da jeg flyttet scalare paret mitt for seg selv så døde hunnen, sikkert av stress, så det var nedtur. karet var identisk med det de hadde vært i hele tiden før jeg flyttet, men plutselig lå hun der bare livløs

btw... jeg skal aldri få yngel av guppy igjen... jeg startet med 6... 2 hanner og 4 hunner, nå har jeg mistet tellingen helt, kan fort være 100 av dem snart.

takk for alle tips til flytting

bildet er av 450 liter'n
Bakgrunns prosjekt
etter å ha hatt 4 akvarier en stund, begynte interessen for å "pimpe" karet å oppstå.
jeg kvittet meg med alle guppiene (og takk for det, aldri igjen), og tømte det ene karet for å bygge bakgrunn. inspiriasjonen kom fra en artikkel med å bygge bakgrunn selv med isopor og liming av sand, grus og diverse.
slik ser det ut sålangt, nå mangler det bare sand og bilder av det ferdige resulatet
kom med innspill hvis de som leser tråden føler for det

(bakgrunnen må deles i 2 og limes igjen på midten pga midtstolpen i akvariet ikke er mulig å fjerne)
Skrotet
bakgrunns prosjektet ble skrotet. er litt usikker på hva jeg gjorde feil, men å lime på sand og grus ble for lett og resultatet helt latterlig. Så de som greide å lage en såpass flott bakgrunn, "applaus", jeg fikk ikke det til.

inntil videre er prosjektet skrotet på det akvarie, og det blir plakat isteden. men jeg har flere, men neste gang blir det maling!
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap