Algespisere?

Hva lønner det seg å ha av algespisere og lignende som hjelper til med å holde akvariet mitt rent?
40 - 45L. Litt usikker..
Otocinclus-arter er flinke algespisere, men da må du helst ha en gruppe på minst 5-6 stykker, da de er en stimfisk. Har du litt snille fisk fungerer det også fint med en god gjeng dvergreker à la kirsebærreker eller noe sånt. Et tredje alternativ er å ha en del eplesnegler, da disse også er greie algespisere.
Ancistrus er vel kanskje litt i største laget for akvariet ditt, da de blir litt for store for 40-50 liter.
Takker
Takk for rådet! Men vet du hvilke av disse som er lettest å holde? Jeg er ganske ny innen dette så er litt usikker på hva jeg klarer å holde i live..
Tja, alle disse er ganske greie å holde. Det er viktig at akvariet er godt innkjørt, og at det gjerne er litt alger i akvariet før du skaffer deg dem. Otocinclus-artene er litt kjent for å være vanskelige å få til å spise, men jeg har aldri hatt problemer med det. Bare pass på å kjøpe noen algetabeletter som du kan fôre med når/hvis det blir tomt for alger.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita D. Aspevik
Reklame for plussmedlemskap