Uventet lek på kampfisk

Egentlig burde jeg skrive dette inn under nybegynner, men det er kanskje mer korrekt å skrive det her.

Jeg hadde en kampfisk hunn som opprinnelig gikk sammen med en annen hunn og de trivdes så det ut til. Etter en lang stund alene endte jeg opp med å kjøpe en ny hunn i går som jeg tenkte kunne bo sammen med den. Og det fikk en uventet hendelse. I dag klemte den nye fisken egg ut av den opprinnelige hunnen min og lagde skumrede inni flyteplanten. Dette antar jeg er et sikkert tegn på at den hunnen som ble kjøpt i går faktisk er en hann? Eller...? Den gikk i et kar med andre hunner i butikken men det kan jo være en glipp.
Den nye har vært mye mer macho enn min opprinnelige, flasher hele tiden og er utrolig rastløs. Og de to har vært rare sammen. I det ene øyeblikket jager den nye rundt på den opprinnelige, i andre øyeblikk svømmer de sammen side om side.

Nå skjønner jeg det kanskje litt bedre...
Samtidig dukker en masse spørsmål opp. Jeg har ikke filla peiling på hva jeg bør gjøre nå! Har lest litt om andres oppdrett men når jeg trenger info finner jeg ikke de svarene jeg er ute etter så lett.

-Bør hunnen tas ut sporenstreks eller kan hun bo der?
-Bør filteret tas ut?
-Bør hannen og redet tas ut og settes i en annen tank? Uten bunnsubstrat etc? ---Hvordan bør en slik tank egentlig være?
-Og går det an å flytte han og redet nå uten å ødelegge...? Eller skal jeg la det være..
-Hva med temperatur, hva har den å si for om yngel blir klekket? Hva bør den evt være? Nå er det romtemperatur i karet, litt varmere oppunder lampa selvsagt, men den er av om natta.
-Bør eplesneglen fjernes?
Hvor lang tid tar det før de evt klekkes, og hva gjør jeg før og etter? Hva skal de spise?? Jeg har aldri før hørt om artemia før jeg meldte meg inn her, det er ganske så gresk...mikro-orm, hva er det??

Noen som orker å innføre meg i dette, eller evt overbevise meg om at jeg scoope redet ut av tanken og glemme hele greia.... HJELP!

Og jeg antar at fiskene bør holdes separat heretter...??

Så kom jeg over en svært informativ artikkel

Nå er hunnen tatt ut av karet sitt igjen og bor i naboleiligheten. Hannen skal få lov til å forsøke seg som far, så får jeg bare se hva som skjer.... har dere noen gode råd underveis vil jeg veldig gjerne høre dem!
Hvilken temperatur bør vannet ha...?
Jeg har kjøpt varmekolbe som ligger i eske ennå, kan/bør jeg sette inn den nå eller er det skadelig å gjøre endringer der nå? Vannet er romtemperert, dvs noenogtyve grader...
Hei
Uventet lek skjedde her også 1 gang i akvarie med diverse andre. Skulle bare være oppi der til vi fikk ordnet og flyttet litt på annet. Så ikke en gang at vi flyttet hele skumredet med egg over i annet kar med begge foreldrene. Dessverre levde ikke yngelen lenger enn 3 uker. Den tok ikke til seg næring og vokste ikke. Da hadde jeg kjøpt noe ferdig infusjon.
Nå er de 5 uker her og har i alle fall vokst. Nå har de fått hjemmelagd infusjon,mikroorm og ettervert artimea.
Det som er viktigst tror jeg er stabil vannverdi. Bruker elektronisk termometer og passer på at den er lik før jeg prøver meg på å ha det oppi. Slamsuger med en 50 ml sprøyte med slangebit på og en del fòr mer enn nødvendig går nok den veien. Har et overheng filter som jeg prøvde meg litt frem med før jeg satte det i gang for fult. Dette hadde gått i 200 literen 1 mnd bare for filterets skyld. Om det hadde noe hensikt?
Etter at eggene var klekt senket vi tempen til ca 27C. Vi slamsuger minst 1 gang om dagen. Ble litt oftere når vi prøvde oss frem med artimea, mye uklekkede egg tror jeg det var før vi fant en som klekket bra.
Lykke til
Tusen takk for gode tips! Usj, dette med foring blir et mysterie. Jeg vet ikke noe om skikkelig levendefor. Hva det er, hvordan det ser ut eller håndteres, i det hele tatt. Har kjøpt noe baby-granulater for minifisk og noe slags artemiamix som er i poser, sånn "jømpe" som jeg kan sprute nedi vannet med sprøyte. Er det noe bra mat? Vet ikke om jeg klarer å få til noe skikkelig klekkeri...?

Reiret til kampfiskene er nokså intakt ennå. Det er ikke noen enorm mengde egg tror jeg, men jeg synes jeg ser yngel henge under klasen nå! Men det er helt i starten av klekking i så fall for det er mange egg ennå. Herregud så spennende å se om de klarer å komme over i neste stadie...! Jeg har ikke klart å ta bilde av yngel ennå, det er umulig å få klar sikt på grunn av plantene.

Jeg har ikke turt å gjøre noen verdens ting med det akvariet etter "romansen". Skiftet vann der på lørdag da. Men filteret er relativt tett nå, og jeg tør ikke sette inn varmekolben nå med disse følsome ynglingene. Men jeg kan kanskje sette den inn så fort de rører seg ut av redet, og evt da sette det på 25 C som er i karet nå...?
Eller bør jeg flytte yngelen ut av det møblerte akvariet når de er frittsvømmere og over i noe sterilt? Jeg bør vel uansett ta ut pappa når barna forlater redet?
Jeg har jo akvariet som "mor" bor i om dagen som er innkjørt og som bare har ei rot og litt flyteplanter, ikke andre planter eller bunnlag. Filteret der er vel ikke akkurat noe yngelfilter men det kan jeg kanskje ta vekk? Eller sette på ei strømpe? Det er en Eheim 45 tror jeg den heter.

Det er kanskje ingen løsning å slippe han oppi karet til fruen i første omgang? Er det sjangs for at de to kan gå i samme kar til vanlig uten å enten drepe hverandre eller stadig lage bettabarn?
(I lokalbutikken her har de merkelig nok et par i samme kar sammen med coryer, de har det helt fint og bryr seg ikke om hverandre. Hannen min gikk i et kar sammen med en del annen småfisk og betta-damer i butikken faktisk. Og så sa det klikk når han kom hit....) Jeg skulle bare så inderlig ønske at disse to kunne gå sammen i et 60 liters på kjøkkenbenken uten mere komplikasjoner.... hva tror dere? Erfaringer eller kunnskap om dette?
Har ikke erfaring med kampfisk, men fikk plutselig honninggurami yngel for ei tid sia.

Jeg ville latt hannen bli der. Vet at flere har familiekar, der begge foreldre bor hele tiden. Noen yngel vil stadig vokse opp.

Masse grums er egentlig bare fint for yngel som ikke tøffer på bunnen, for de kan finne masse mat i dette. Mine yngel har litt sand i bunnen, og masse grums fra diverse rensede filtere. Lever masse småsnacks i filtergrums.

Litt blåsvamp forran innsuget vil nok gjøre filteret mer yngelsikkert.
Jeg har ikke så mye erfaring med kampfisk selv heller, på denne måten. Men jeg tror kanskje guramier er hakket mer sosiale enn kampfisk...? Jeg leste på nettet i går at man absolutt må fjerne mor når eggene er lagt, for han ser da på henne som en fiende. Men sånn til vanlig aner jeg ikke hva som vil skje.... jeg må kanskje bare prøve.... bør kanskje få tak i et større akvarie med en gang :/
For jeg vurderer enten en 60 liter til dem to sammen, eller to x 30 litere. Men jeg vil mye heller ha en 60 liter som de kan ha sammen, kanskje noen coryer, snegler og et koselig miljø. 2x 30-litere blir ikke helt det samme....

Hadde vært forferdelig moro om noen yngel klarte å vokse opp...sånn sett er det sikkert lurt at de er hvor de er, for der er det litt gjemmesteder både i sanda og i kriker og kroker...Men far gjør kanskje ikke samme nytta lenger når de begynner å forflytte seg...? Spørsmålet da er om han skal få en 3 liters plastboks midlertidig, eller 32- literen sammen med mor.... Hva skjer da....
Da jeg nevnte familiekar, så tenkte jeg faktisk på kampfisk... På et annet forum har ei som heter Heidi en fantastisk tråd. Den handler egentlig om snegler, men hun har en god del kampfisker. Titt innom der du
Takk, det skal jeg gjøre!
ja ja, det var den moroa....
Har fulgt spent med hele uka, det er ei uke i morgen siden det skjedde.
Helt til i går så det spennende ut. Jeg så yngel henge under redet, og når de løsnet så svømte de straks opp til redet igjen og festet seg. Men i går kveld og i dag ser jeg ikke noe mer. Bobleredet er i ferd med å forsvinne, og jeg klarer ikke å se et eneste yngel noe sted. Redet er i alle fall forlatt, men jeg vil tro jeg burde kunne se noe i vannet eller på rota eller noe ? Eller er det så og si umulig å se noe til dem ennå? Jeg har sandbunn så om de gjemmer seg der vil jeg neppe se noe, men jeg vet ikke om det er vanlig? Og vil sneglen spise yngel....? Eller har pappa gjort det...?

Vannet har kanskje vært for kaldt, for jeg har ikke hatt varmekolbe fordi det ikke var nødvendig tidligere i år, eller lys på der for å unngå temperatursvingning dag og natt....

Kan jeg sette mor og far sammen dersom yngelen er borte eller blir det som regel ny runde med lek, eller slåssing hver gang....?
JADA! Nå har jeg i alle fall funnet 20 levende yngel!! But now the tricky bit..... hvordan få de til å leve opp....!

Har skiftet noe vann hos dem i dag( og det var etter dette at jeg fant dem), skylt filteret og satt det igang, satt på strømpe på filteret og hatt i en del fôr i karet så de kan beite. Herregud så små de er!!!! Ikke rart jeg ikke fant de tidligre... jeg så til slutt en gjeng som lå og duppet inntil glasset, men det var nesten umulig å få øye på de. Tenk så fort de skal vokse.... De virket veldig sløve inntil jeg fikk fikset filteret, men nå ser det ut til å være litt mer liv i dem. Fikk også satt inn varmekolben, så nå krysser jge fingrene for at de setter pris på dette og ikke dør av påkjenninger istedet. Verre med far og mor som er henvist til hver sin boks Turte ikke ha noen av dem sammen med yngelen lenger nå, og jeg har ikke noe annet akvarie å ha dem i om dagen. Får se an litt om jeg får fikset noe annet til dem snart... skulle ønske jeg kunne ha dem sammen- uten at de dreper hverandre- i et 60 liters. Både han og hun har gått fint sammen med annen fisk i butikkene de kommer fra, men det betyr sikkert ikke at akkurat dette paret kan leve sammen allikevel....
bilder kommer, sliter med tilkoblingen i kveld.
Fant litt info om en heldig oppdretter her også
Takk

Synes ikke det er så mye liv oppi der som jeg hadde trodd, men de gjemmer seg vel enda i plantene....? Har oppi litt moset mat til dem, håper de klarer å få i seg noe.. hadde jo vært moro om de klarte seg! Selv om det er helt greit om det ikke blir 50 stk av dem.... Jeg har sett noen få i dag, men bare en par-tre stykker som tilfeldigvis dukket frem mellom plantene. Jeg får bare holde frem og se hva som kan komme til å dukke opp etterhvert

Men jeg gruer meg til å skifte vann der, for de er knøttsmå, og jeg vet ikke om jeg klarer å få tak i dem hvis de havner i vannskiftet. Men jeg må jo bare prøve.

Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap