Corydoras i Oslovann=umulig?

Hei.

Jeg har et 85l akvarie i Oslo, som har stått med planter i en måned snart. Jeg har forsøkt å senke PHen ved hjelp av torv, men det later ikke til at noe biter på Oslovannet :/ Jeg har i stede begynt å lete etter fisk som kan trives i PH 8 som oslo-vannet ligger på.

Er det noen corydoras eller sugemaller som kan ha så høy PH eller er det som står i fiskebasen absolutt? Veit ikke om jeg synes det frister å kjempe en evig kamp med en PH som kryper opp til 8 hver gang en bytter vann.
Fisker leser ikke fiskebaser, det er bare en rettesnor. Det er viktige for fisker med stabile vannverdier, spesielt fisker som lever i elver med varierende vannstand - der varierer ph igjennom året. Malawi og Tanganyika er ikke vant med varierende vannverdier, så der bør du nok være mer forsiktig.

Torv skal funke bra det, hvordan torv bruker du? Hvilken kh-verdi har du? Om du skal ha konstant lav ph bør du berede vannet før du tilsetter det i akvariet slik at fiskene slipper jojo-ph. Hvordan testutstyr bruker du?

Men hva med levendefødere? De liker litt høyere ph. Gjerne også litt høyere gh, men det er jo enkelt å justere.

Vannverdiene
PH er konstant 8, Gh var sist jeg sjekket mellon 4 og 5, så er ganske lav.

Kh har jeg ikke sjekket på en stund, men jeg bruker dråpetest fra tetra basic varianten med nitrit, PH, Kh, Gh..

Torva jeg bruker har jeg hentet selv der mine foreldre kommer fra, og i ei bøtte klarte jeg å senke Ph til 7,5 med en liten ball surret i et kjøkkenhådkle.

Hvis Corydoras og maller kan leve i en ph på 8 tenker jeg det ikke er noe poeng i å prøve å senke den når springvannet er så stabilt.

Er det andre ting som er viktigere enn PH kanskje? Siden du nevnte Kh?
En høy kh øker bufferkapasiteten i vannet

Får komme som vannturist opp hit og hente litt - her har nemlig pH vært helt nede i 5 for ikke så lenge siden. Målte 6,5 for noen dager siden, så blir bedre, men guri jeg er glad for at jeg har asiafisk. Justerer uansett da jeg synes det blir for surt.

Ellers er jo eikebarkekstrakt et alternativ. Eller ph-minus, det har både JBL og Tetra. Nei, at ikke en skulle kunnet bestille noen liter med sånn og sånn vann og fått det rett hjem i krana er kjipe saker. :p
Hei. Jeg sliter også med litt høy ph. Men i de karene jeg bruker biltema-sand har jeg lavere ph. Så det kan være noe å prøve. Du kan også bruke catappa-blader som gradvis senker Ph. Håper dette kan hjelpe.
testet reinvannet da? ellers så må du egentlig bare sile nyvannet som du skifter på igjennom torv, som de sier her, bør helst ikke variere så mye i verdiene, cory trenger veldig gjevne verdier for og trives.
Må nesten spørre hvor du bor? For jeg har Corydoras i karene mine uten noen problemer, og jeg tilsetter ikke noe som helst!

Er mange i Oslo med Coryer også.
Vannturist.
Amanthea
En høy kh øker bufferkapasiteten i vannet :) Får komme som vannturist opp hit og hente litt - her har nemlig pH vært helt nede i 5 for ikke så lenge siden. Målte 6,5 for noen dager siden, så blir bedre, men guri jeg er glad for at jeg har asiafisk. Justerer uansett da jeg synes det blir for surt. Ellers er jo eikebarkekstrakt et alternativ. Eller ph-minus, det har både JBL og Tetra. Nei, at ikke en skulle kunnet bestille noen liter med sånn og sånn vann og fått det rett hjem i krana er kjipe saker. :p

Hehe. Jeg kunne jo alltids dratt og hentet noen kanner med vann hver gang jeg besøker familien i Buskerud. Der er det fjellbekker og myrvann stort sett, og en ph på 5-6. Men å kjøre 3 timer hver vei en gang i uka for å skifte vann i akvariet... Så glad er jeg ikke i å kjøre bil :P
juventus
Må nesten spørre hvor du bor? For jeg har Corydoras i karene mine uten noen problemer, og jeg tilsetter ikke noe som helst! Er mange i Oslo med Coryer også.

Bor i Østensjø området. Hvilke vannverdier er det i springvannet og akvariet hos deg?
Skal jeg være ærlig så har jeg ALDRI testet vannet fra kranen. Har aldri hatt problem med det. Sjekker sjelden karet også, kun når jeg ser at ting ikke er som det skal være. Og jeg har bodd 3 forksjellige steder i Oslo.

Jeg tror nok du kan ha corydoras i karet ditt. Er du usikker så kan du prøve med 3 først bare.
juventus
Skal jeg være ærlig så har jeg ALDRI testet vannet fra kranen. Har aldri hatt problem med det.

Og da har du jo levd i lykkelig uvitenhet om at Oslo-vannet fra Oset plutselig ble tilført kalsium. Østensjø får vannet fra Skullerud. Vannkvalitetstabell her.

Nå bor jeg jo ikke lenger i Oslo, men har de siste månedene tatt med meg vann fra venner og familie fordi brønnen her ble forurenset, og uansett hvor jeg har hentet vann fra har verdiene vært sånn nogenlunde jevne. KH på 2-3, pH på 7-7,5 og GH fra 1-3. Her i Hobøl er GH varierende fra 4-7, ellers som alle de andre.

I Moss, Hobøl, Oslo, Spydeberg og Kolbotn lever det Coryer i vann som lar seg lure. Jeg tror på lykkelig uvitenhet ;o)
Alunai
Torva jeg bruker har jeg hentet selv der mine foreldre kommer fra, og i ei bøtte klarte jeg å senke Ph til 7,5 med en liten ball surret i et kjøkkenhådkle.

Da tror jeg du må få tak i torv et annet sted. Jeg bor i samme området som deg og får vannet fra samme stedet som deg. Jeg har kjøpt torv på hagesenteret på skullerud. Tar ett par never med torv i en bøtte med vann som jeg lar stå et par dager før jeg siler av vannet. da har vannet en ph på rundt 4,5-5. dette er midt i blinket for Bettaene mine som skal ha lav ph.
Linda & Ove
[QUOTE=juventus]Skal jeg være ærlig så har jeg ALDRI testet vannet fra kranen. Har aldri hatt problem med det.

Og da har du jo levd i lykkelig uvitenhet om at Oslo-vannet fra Oset plutselig ble tilført kalsium. Østensjø får vannet fra Skullerud. Vannkvalitetstabell her.

Nå bor jeg jo ikke lenger i Oslo, men har de siste månedene tatt med meg vann fra venner og familie fordi brønnen her ble forurenset, og uansett hvor jeg har hentet vann fra har verdiene vært sånn nogenlunde jevne. KH på 2-3, pH på 7-7,5 og GH fra 1-3. Her i Hobøl er GH varierende fra 4-7, ellers som alle de andre.

I Moss, Hobøl, Oslo, Spydeberg og Kolbotn lever det Coryer i vann som lar seg lure. Jeg tror på lykkelig uvitenhet ;o)

Nå ble jeg usikker på om du mente det her positivit eller negativt ment. Har aldri hatt problemer med vannet fra Oslo og opplever det som opptimalt.

Når det gjelder vannet på skullerud så har jeg en kompis som har drevet med en del oppdrett på diverse maller med det vannet og aldri hatt noe problem. Og han tilførte aldri noe.
Jeg ville prøvd meg frem uten å gjøre noe endringer på vannet og sett hvordan det gikk. Merker du at coryene ikke oppfører seg normalt eller ikke viser fargene sine like bra som de burde så kan du tilføre det du trenger for å gjøre vannet opptimalt. Viktigste er å ha stabile verdier.
juventus
Nå ble jeg usikker på om du mente det her positivit eller negativt ment. Har aldri hatt problemer med vannet fra Oslo og opplever det som opptimalt.

Jeg og alle ordene mine, det var et krøkkete forsøk på å si at jeg er enig, er ikke av den munnhuggende sorten så jeg passer meg ikke alltid for doble betydninger!

Med vann fra vannverk må man få lov til å anta at de gjør jobben sin sånn nogenlunde, og så jobber man ut fra hvordan vannet er i akvariene. Med borevann er det en annen historie, der varierte alle verdier noe helt fryktelig med fiskedød etter vannskift som resultat. Og ettersom ikke alle vannverk har helt samme verdier og vi hentet vann over alt vet jeg plutselig mye mer om verdiene rundt her enn jeg egentlig synes er interessant. Så jeg kunne understreke det du skrev med fakta, liksom...

Nå har jeg målt vannverksvann i springen i Hobøl, må følge med på GH, og så jobber jeg videre med det som skjer i akvariene. I lykkelig uvitenhet ;o)
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap