Nytt akvarie?!? armatur og lysrør til 63 liter

Jeg sitter og planlegger et nytt kar. Rundt 60 liter helglass. Jeg har ikke veldig mye penger for tida, så jeg vil gjerne gjøre det så billig som mulig, men fortsatt innenfor tankene mine om hvordan det skal se ut.

Selve karet vurderer jeg dette. Bedre forslag?

Siden eneste stedet jeg har mulighet til å sette et akvarie til er på soverommet, nær hodeenden av senga er det ekstremt viktig med et stillegående filter. Sildrelyd fra vannet gjør meg ikke så mye, men motordur blir jeg gal av. Pga pris blir det nok et innvendig filter, og siden det ikke skal være mange fisker oppi skal det nok gå greit. Filteret jeg vurderer er fluval U2. Bedre forslag?

Så kommer vi til lys og armatur, og der føler jeg meg ganske blank. Det hadde vært fint å bestille alt samme sted pga pris på frakt, men det er ikke et krav. Hva bør jeg ha til et 63 liters godt beplanta kar? Vil det være mulig med et armatur med plass til to lysrør og la det ene være sånn blått nattlys? Vil det da holde med ett lysrør til plantene på dagtid? Armaturet blir jo 60 cm langt. F.eks. dette. Noen som kan fortelle meg hvilke lysrør som passer? Dette er jeg virkelig blank på...
De har veldig billige komplette sett på Zoobytikk1 på Solsiden...
Tror ikke du sparer så mye på å kjøpe enkeltdeler, har sett gode startsett til rundt 1000-lappen med et lite Eheim innvendig filter og Jäger varmekolbe. Har et sånt selv, riktignok er det et enkelt lysrør, men med hjemmelaget reflektor av aluminiumsfolie blir det nok lys i et så grunt kar. Bruker Hagen LifeGlo-rør og er fornøyd med fargegjengivelse og plantevekst...

Hvis filteret i settet likevel blir for smått eller bråkete er hjemmelaget DIY-filter det stilleste av samtlige her...
Jeg har kikket på løse armaturer og synes det er dyrt. Koster mye mer enn startpakker inkl akvarie med tilbehør som regel....
Hei,

jeg sitter her med et akvarie i lik str som du så på. Dette akvariet er nok nesten 20 år gammelt, og jeg vil ha den i gang igjen. Jeg har to akvarier fra før, og ønsker å bruke dette i tillegg. Og jeg leter etter et armatur til den. For det gamle systemet er ikke bra. Har du fått tak i et singelt armatur for billig penge? Hvis ja, kan du hjelpe meg da? Jeg trenger et... og det er SÅ dyrt... tusen takk
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap