Hvordan bruke utah ice?

hei , har nettopp kjøpt meg utah ice og lurte på om jeg bare skal ta de digre steinene i akvariet mitt som er 200 liter og bare la dem ligge der under sanden, eller er det smart og sette dem oppå sanden, og om disse bør fjernes etter en stund...?

har tenkt å anskaffe philips vannrenser for tropiske akvarier, der jeg kan ha vannbytte 1 gang i mndn, har det noe å si i forhold til mengden utah ice jeg skal ha oppi karet i forhold til vannbyttene? det er jo vanlig med vannbytter 1 gang i uken, men nå blir det jo 1 gang i mndn x)
Ikke ta de "digre" steinene opp i karet. :o)

Du kan teste dette i en 10l bøtte. Ta en liten bit Utha-Ice og fyll bøtten med vann. Så tester du Gh etter et døgn. Er den for lav/høy justerer du det enten ved å la den ligge lenger, eller fjerne den. Når du får den Gh du ønsker, vet du sånn ca. hvor mye du trenger pr. 10l vann Jeg bruker å legge "klumpen" på bunnsubstratet og måler Gh to ganger i uken.

Ser jeg at Gh øker mere enn ønsket verdi, tar jeg den ut. Synker verdien, legger jeg litt mere i karet.

Det er ingen endringer i Gh når du bruker vannrenseren, i hvertfall ikke hos meg.
Hvis du skal bytte vann kun en gang pr. mnd., må du i hvertfall teste No3 to ganger i uken slik at du kan bytte litt vann hvis verdiene blir for store.

Kanskje litt dårlig forklart, men håper du skjønner det.
hehehe nice, du har jo alle svar jeg trenger her inne på forumet xD

tusen takk
Njaaa... Ikke så sikker på det. :o)
Jeg sliter med å få opp GH i mitt akvarie med Malawi.
Jeg har to store klumper med utah ice i akvariet på 540 liter. De har nå ligget en 10 dagers tid og enda er GH på bare 4. Bruker også GH+ i vannet når jeg bytter vann , men det ser ikke ut til å hjelpe og jeg bynner å bli litt frustrert. Skal bytte vann igjen i dag og lurer på hvor mye gh+ er for mye? Skal bytte ut rundt 150 liter.Ph er på 8,3 og kh er 8-9.

(Sorry at jeg bruker tråden din, men den passet sånn :o))
Heidi Jensen
Jeg sliter med å få opp GH i mitt akvarie med Malawi. Jeg har to store klumper med utah ice i akvariet på 540 liter. De har nå ligget en 10 dagers tid og enda er GH på bare 4. Bruker også GH+ i vannet når jeg bytter vann , men det ser ikke ut til å hjelpe og jeg bynner å bli litt frustrert. Skal bytte vann igjen i dag og lurer på hvor mye gh+ er for mye? Skal bytte ut rundt 150 liter.Ph er på 8,3 og kh er 8-9. (Sorry at jeg bruker tråden din, men den passet sånn :o))



hehe ikke noe problem å bruke tråden min x)


vet ikke hvor masse som er for mye, jeg pleier å bruke "malawi salt" som jeg kjøpte i dyrebutikk som skulle øke ph og hardheten i vannet samtidig, jeg pleier å bytte ut ca 50 liter vann og bruker da 3 måleskjeer til å få vannverdiene på riktig spor igjen du kan jo teste ut ved å måle opp hvor mange skjeer du trenger i en tiliters bøtte og da, og deretter justere i forhold til akvariets mengde vann

jeg har enda ikke hatt vannbytte etter jeg fikk utah ice, men skal testes ut på tirsdag, håper det er bra greier.. vet ikke om det har noe å si hvor mange grader vannet må være for at utah ice "smelter", har aldri brukt dette som sagt x) eller kanskje det hjelper å knuse utah icen siden du sier du har to store oppi, du får prøve deg frem ;D
Jeg byttet ut 150 liter med dobbel dose av gh+. Da gikk gh opp 2 grader i akvariet på 500l. Bytter vann igjen i morgen med samme dose å ser om jeg kan få den opp 2 grader til.
Har lagt utah ice opp på sanden , den lå under før, så får jeg se om det hjelper. Vet ikke om det hjelper å dele den opp. Den skal smelte når vannet er for bløtt, for å gjøre det hardere.
Tilfeldig bekjentskap
© Erik Silgjerd
Reklame for plussmedlemskap