Lyspære til et lite sekskantet akvarium? hjelp?!

Jeg har kjøpt et brukt akvarium på 26 L som er sekskantet (et sånt "family/kids-akvarium"), og i det fulgte det med en liten lyspære som selvfølgelig røyk i det jeg skrudde på lyset da jeg kom hjem.. jeg tenkte ikke så mye over det, for det var jo bare å kjøpe en ny pære som var av samme slag, men DET viste seg å bli vanskelig! Det er fordi den pæra er matt, og disse pærene har tydeligvis gått ut av produksjon.. Jeg gikk derfor for å se hva slags pærer som fulgte med de samme akvariumene de selger på dyrebutikken. Men også disse pærene var samme type som jeg hadde i hånda! (hvorfor selger de akvarier med pærer som har gått ut av produksjon....) damen som jobbet i dyrebutikken visste ikke noe om hva slags pære jeg trengte, og trodde bare det var en helt vanlig lyspære. hva slags pærer er det man kan bruke i slike akvarium da? Jeg har kjøpt noen andre på en lampebutikk som så sånn nogenlunde ut, men disse ga et alt for svakt lys i akvariet (gulbrunt lys), og dessuten varmer de opp akvariet på null komma niks.

så spørsmålet er altså:
NOEN SOM HAR PEILING PÅ HVA SLAGS PÆRE JEG KAN BRUKE SOM KAN EGNE SEG I ET 26 L, SEKSKANTET AKVARIUM? som gir et sterkt "akvarielys"og som ikke blir alt for fort varmt.

Jeg ville satt utrolig stor pris på svar!
Noen som vet?? Er rimlig desperat!!!
Plussmedlem
De fleste av oss har ikke et slikt akvarium.
Du har mye større sjanse for å få gode tips hvis du f.eks. legger ut et bilde av pæra.
Jeg har et slikt og jeg bruker en helt normal lyspære i det. Det er ikke sære sokler på slike lystopper, så du er egentlig ganske fri til å velge hva du selv ønsker. Finnes sikkert noe lignende å oppdrive med litt bedre effekt på planter og lignende, men det er jo ikke snakk om høytekniske lysrør uansett akkurat. Pærene som følger med i slike akvarier er blanke, så kan godt være at forrige eier bare har funnet ei matt pære som fungerte og satt i denne.
Hvis det er vanlig sokkel på den og du har plass ,så kan en sparepære også brukes .Da blir det ikke fullt så varmt men det blir jo ikke akkurat noe plantelys da.
Har selv sparepærer i et par kar i påvente av orginale rør ,litt mindre lys blir det men til de plantene jeg har i de (ferskvannstang) fungerer det helt greit.

ellers kan du jo kikke på denne siden og se om de har det du leter etter
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap