- Hjem
- Forum
- Identifikasjon av fisk
- Hjelp til corydoras identifisering
Hjelp til corydoras identifisering
Jeg var på Dyrego zoo på City i dag, og kjøpte to typer corydoras. Men det har seg sånn at jeg har glemt navnet på begge to typene, ehe.
Denne ene typen er ganske kjent. Kan dette være en Corydoras schwartzi???
Denne andre typen var svært vanskelig å ta bilde av i posen, ettersom den er så fryktelig aktiv. Men jeg har gjort et forsøk.
Denne ene typen er ganske kjent. Kan dette være en Corydoras schwartzi???
Denne andre typen var svært vanskelig å ta bilde av i posen, ettersom den er så fryktelig aktiv. Men jeg har gjort et forsøk.
Postet 26.07.11 kl 21:20
Endret: 26.07.11 kl 21:38
Postet 26.07.11 kl 21:37
Endret: 26.07.11 kl 21:38
Jeg vet at butikken på Oslo City solgte cory kalt Corydoras cf. bicolor i mai, kan det være noen slike du har fått tak i?
Stine Sofie skriver litt om sine her, i innlegg 298 og nedover i tråden
Stine Sofie skriver litt om sine her, i innlegg 298 og nedover i tråden
Postet 26.07.11 kl 22:14
Ja det kan jo faktisk ligne litt. Men det ser nesten ut som mine har litt lengre snute enn de på bildene...
Disse var VF forresten, og kostet ikke mer enn 25 kr pr stk.
Jeg ble helt forbløffet da jeg kom til kassen, og damen sa det. Trodde den kostet mer enn det, ettersom den var skikkelig stor, men det gjorde den altså ikke.
Så hvis det er den samme fisken Stine Sofie snakker om i sitt innlegg i 304, så er det nok ikke samme fisken. Hennes kostet visst 210 kr pr stk.
Disse var VF forresten, og kostet ikke mer enn 25 kr pr stk.
Jeg ble helt forbløffet da jeg kom til kassen, og damen sa det. Trodde den kostet mer enn det, ettersom den var skikkelig stor, men det gjorde den altså ikke.
Så hvis det er den samme fisken Stine Sofie snakker om i sitt innlegg i 304, så er det nok ikke samme fisken. Hennes kostet visst 210 kr pr stk.
Postet 26.07.11 kl 22:50
Endret: 26.07.11 kl 22:52
Postet 26.07.11 kl 23:29
Postet 27.07.11 kl 03:26
Endret: 27.07.11 kl 03:30
Postet 27.07.11 kl 03:29
Endret: 27.07.11 kl 03:31
<embed src="http://www.youtube.com/v/H_FcKmjqwSc?version=3&hl=nb_NO&hd=1" type="application/x-shockwave-flash" width="1280" height="750" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Postet 27.07.11 kl 03:41
Endret: 27.07.11 kl 03:42
<embed src="http://www.youtube.com/v/H_FcKmjqwSc?version=3&hl=nb_NO" type="application/x-shockwave-flash" width="560" height="349" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true"></embed>
Postet 27.07.11 kl 03:44
Postet 27.07.11 kl 04:09
Hm... Godt forslag, det ser ut som at C. melanistius har ikke noen prikker på halefinnen, men C. melanistius brevirostris har det. Så det kan jo hende det er den?
Postet 27.07.11 kl 04:15
Endret: 27.07.11 kl 04:19
Du kanske finner något här
Malleplaneten
Det går ganska snabbt att se efter genom att bara hålla "cursorn" över artnamnet. Sedan får de berätta vad du har fått!
Det går ganska snabbt att se efter genom att bara hålla "cursorn" över artnamnet. Sedan får de berätta vad du har fått!
Postet 27.07.11 kl 04:20
Postet 27.07.11 kl 09:39
Endret: 27.07.11 kl 09:45
Här finns det några "melanistius"-bilder, där den sista bilden liknar dina fiskar. Men jag tror att bilderna visar olika arter (rundhuvud och langsnut). Inte lätt att veta.
Du kanske kan spörre butiken vad de sålde fiskarna som.
Du kanske kan spörre butiken vad de sålde fiskarna som.
Postet 27.07.11 kl 12:13
Det är möjligt att Sölvi (sorry för fel Ö) har rätt!
Se här och det avslutande:
"If in doubt, Corydoras melanistius can be distinguished from the similar C. delphax by counting the dorsal fin rays. There are 12-13 dorsal rays in Corydoras melanistius, while C. delphax usually only has 7.
There were also two subspecies previously assigned to Corydoras melanistius. C. m. brevirostris is now classed as C. brevirostris , while C. m. longirostris is now known to be C. ambiacus ."
Se här och det avslutande:
"If in doubt, Corydoras melanistius can be distinguished from the similar C. delphax by counting the dorsal fin rays. There are 12-13 dorsal rays in Corydoras melanistius, while C. delphax usually only has 7.
There were also two subspecies previously assigned to Corydoras melanistius. C. m. brevirostris is now classed as C. brevirostris , while C. m. longirostris is now known to be C. ambiacus ."
Postet 27.07.11 kl 13:51
Nei, huff det er vanskelig å finne den rette. :d
I dag ringte jeg like godt til dyrebutikken, jeg. De sleit litt med å finne det riktige karet, men det gikk til slutt.
De sa det var en Corydoras melanistius brevirostris.
Så da hadde du rett med "melanistius", Apistojohan.
Takk for all hjelp.
I dag ringte jeg like godt til dyrebutikken, jeg. De sleit litt med å finne det riktige karet, men det gikk til slutt.
De sa det var en Corydoras melanistius brevirostris.
Så da hadde du rett med "melanistius", Apistojohan.
Takk for all hjelp.
Postet 27.07.11 kl 13:54
Postet 27.07.11 kl 14:07
ApistojohanVi ska inte utesluta att butikken bara hade nästan rätt. Brevirostris betyder väl ungefär kort snute och dina fiskar ser ju ut att ha en lang snute. Titta på de två langsnuterne i citatet ovan (och tell finnestråler i ryggfinnen f eks). Vi är inte klara än...;-)
Hm... De på butikken sa at det var "Corydoras melanistius". De sa ingen ting om brevirostris, men jeg tenkte for meg selv at det var den, ettersom Corydoras melanistius ikke har prikker på halefinnen, mens Corydoras melanistius brevirostris har prikker på halefinnen. Og min type har prikker på halefinnen.
Jeg prøvde å telle finnestrålene i ryggfinnen. Men skal jeg telle fra "røttene" av finnen, eller skal jeg telle ytterst? Det ser ut til at finnestrålene deler seg.
Er det da fremdeles den samme finnestrålen, eller skal jeg telle de som deler seg om 2 finnestråler??
Da jeg telte fra "røttene" uten å ta med når de deler seg, mener jeg det er 6 eller 7 stk finnestråler. Men det er vanskelig å se... :d
Postet 27.07.11 kl 16:17
Endret: 27.07.11 kl 16:22
Hej!
Jag är faktiskt osäker. Jag kollade lite på den tyska wikipedia-sidan om finne och fick lära mig att de mjuka finnestrålene (de utan spiss) är odelade eller delade (kanske förgrenade låter bättre). Finneformeln lärde jag mig också, men det står ikke om man teller från roten eller toppen, men jag gissar på roten (eftersom ett exempel nämner 9 delade finnestråler och det är svårt att få till om man teller toppen; givetvis under förutsättning att de inte delar sig i mer än 2).
Det kanske är C. delphax som Sölvi föreslog.
Jag är faktiskt osäker. Jag kollade lite på den tyska wikipedia-sidan om finne och fick lära mig att de mjuka finnestrålene (de utan spiss) är odelade eller delade (kanske förgrenade låter bättre). Finneformeln lärde jag mig också, men det står ikke om man teller från roten eller toppen, men jag gissar på roten (eftersom ett exempel nämner 9 delade finnestråler och det är svårt att få till om man teller toppen; givetvis under förutsättning att de inte delar sig i mer än 2).
Det kanske är C. delphax som Sölvi föreslog.
Postet 27.07.11 kl 16:39
Postet 27.07.11 kl 16:55
Endret: 27.07.11 kl 16:56