Hjelp, yngelen dør. kan de forspise seg?

Forrige dagen var det en syk yngel. 6 uker gammel kampfisk. Vi fikk bare 14 da vi fjernet hua midt under leken fordi vi var redd hannen skulle drepe denne også. Men de 14 har levd og trivdes. Så en syk. Den lå på siden,hoven i buken og litt rød? og greide nesten ikke komme seg fremover. Har slamsugd bunnen minst 1 gang om dagen og foret godt.Forspist seg? Har innimellom vært litt i tvil om hvor mye som blir med mikroormen og artimaean opp i karet? Er det skadelig?Mikroormen fores jo med gjær. Har målt vannverdiene ofte da vi er glad i å fore og det har sett bra ut. Har et hengover filter.Jeg hadde alle fiskene over i et annet kar og gjorde rent hele karet. Tok den syke fisken i friskt vann i en boks. Tynnet ut 1 dråpe baktrup i vann og tilførte det den syke fisken. Jeg trodde ikke det var håp for den men det spiste etter hvert og svømmer stadig mer.
Morgenen etter sjekket jeg fiskene grundig da jeg slamsugde og foret. Sjekket de igjen utpå dagen når jeg foret og da så de normale og friske ut. På kvelden når jeg skulle fore lå det 5 døde. Jeg syns det så ut som de har forspist seg. Jeg slammsuger og skifter 1/2 parten av vannet igjen. Ting ser bra ut 1 døgn for så å ligge enda en død fisk i karet i går kveld.Jeg syns den ser forspist ut. Helt sprengt.Kan det være gjær som følger med mikroormen? Jeg turte ikke fore og når jeg skulle fore i dag så nøler jeg, skal jeg droppe levende fødende og heller gi de flakfor?
Den 1.syke er fortsatt i en "eske" med 1,5 liter vann, flyteplanter. Den svømmer ikke helt normalt men har kommet seg oo ser ut som den spiser.
Kan det være "rester" av klekking og foring av mikroormen som tar liv av fisken? Spist rester av gjær og rett å slett est opp?
Kan de forspise seg?

De er nå så store at nå tror jeg det blir annet for.
Nå skal ikke jeg si så mye når det gjelder micro-orm for dette har jeg aldri brukt selv. Men vet at det er bedre å fore lite og heller ofte enn å fore mye,dette tar livet av yngel oftere enn å fore for lite. Yngel finner som regel mye "knask" i et innkjørt kar uansett.
Vannbytter med like vannverdier ( ph /temperatur) er like viktig når de er små og tåler lite endringer i den sammenheng.
Vet ikke om dette er til noe hjelp for deg ,men kanskje noe å tenke over.
Vannbytter med like vannverdier ( ph /temperatur) er like viktig når de er små og tåler lite endringer i den sammenheng.

Tror det er enda viktigere for de og er nøye med det. Derfor vi syns det er greit å slamsuge litt hver dag og fører vann tilbake i karret med luftslange med vann som har stått m luftslange og av samme temperatur. Vi forer mye i den forstand at det er ofte men jeg tror ikke det er for mye av gangen. Ikke så lett å beregne når man ikke ser de. Og fiskene er jo også små fra starten. Platymor fikk 86 yngel forrige dagen og da var det lett å fore etter vannmengden syns jeg. Men de var jo mange fler enn de andre.

Syns det så ut som de var est/sprengt de som døde så jeg heller til gjæren i mikroorm.
Nå fant jeg masse levendefor i bøtta utenfor huset og den "syke" er helt klart bedre for det fanget med en gang de jeg slapp oppi til den. Ingen fler har dødd og er nøye med å vente 1 døgn fra mikroormen har fått gjær til jeg bruker av de så håper jeg det ikke blir flere dødsfall.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap