Pestsnegle invasjon! hjelp!

Jeg har fått pestsnegler! Ekle ting! Plukker ut hauger av de hver dag. Men blir bare ikke kvitt de, har plukket fra filteret også.

Hva kan jeg gjøre? Jeg vil ikke ha de i akvariet mitt! Kan jeg kjøpe en annen type snegle som kan spise de? Er nølende til å ha oppi gift siden jeg har bare det ene akvariet, og der har jeg yngel og flere andre fisk og planter. Så trenger noe som tar sneglene, og bare sneglene. Jeg kunne ikke se en eneste en, også var det plutselig en eksplosjon!

Jeg bor på sørlandet, så vanskelig for meg å kjøpe en jegersnegle(?) fra private i Oslo. Så bør jo helst være noe som er lett å få tak i
Jegersneglene er de som er mest effektive til å ta pestsnegler . Mange privatpersoner selger og sender disse,så det burde ikke være et stort prøblem å få tak i noen.
Tror det bare er asiatisk jegersnegle som spiser pestsnegler. Tror du kan bestille disse fra www.akvariereker.no for eksempel, om du ikke får kjøpt det i en vanlig dyrebutikk nær deg. Det finnes også fisk som spiser snegler, var det Botiaer tro? Kanskje andre vet...

Bare vær obs på at jegersnegler også spiser eplesnegler og andre koselige snegler, i tilfelle du har dette i karet ditt fra før.
Jeg har to jegersnegler i ene karet, og jeg synes de er veldig fine!
Har ingen andre snegler nei. Men det som bekymrer meg litt med jegersneglene er jo hva som skjer med de når de en gang klarer å ta knekken på pestsneglene. Vil de sulte da? Har aldri hatt snegler eller reker før, så er helt blank på det området. Vil eplesnegler spise pestsneglene? Har sett at dyrebutikkene i området har noen eplesnegler, men har ikke lagt merke til jegersnegler.
De kan spise fiskemat fra bunnen, grøntfor og slike ting når akvariet er tomt for pestsnegler, jeg ser man anbefaler å tilføre sånne snegler til dem når akvariet er rensket. Hvis du har mye så tar jo det litt tid å bli kvitt om du ikke kjøper en armada med jegersnegler vil jeg tro. Det står fakta om dem her
Så hvis jeg kjøper en jegersnegle, vil den klare å renske ut 63 liter akvariet mitt? Jeg er nølende med å kjøpe for mange, vil jo ikke sulte de heller. Og så lenge pestsneglene dør, er det jo ikke noe hastverk.
Les denne artikkelen om pestsnegler



[sitat]Ved å skaffe seg en liten gruppe av Asiatisk Jegersnegle, så vil denne sneglen sørge for at det ikke blir for mange andre snegler i akvariet. Jegersneglen spiser andre snegler og om det er mange jegersnegler, så vil de utrydde alle de andre sneglene i akvariet. Jeg har selv prøvd å ha 1 jegersnegle per 10 liter akvarievann i akvarier som jeg ønsker å ha fri for blæresnegler. Skaffer man seg derimot en gruppe med jegersnegler, så er det også viktig å tenke på at jegersneglen helst spiser andre snegler istedet for kunstig fòr. Således vil et akvarie med mange jegersnegler fort utrydde alle de andre sneglene og deretter vil de ikke få mer fòr i form av levende snegler. Ved å bruke 1 jegersnegle per 20 liter vann, så vil det vanligvis alltid være en balanse i akvariet, slik at det fødes nok blæresnegler for å ”mette” jegersneglene men jegersneglene holder antallet blæresnegler i sjakk.
Du kan nok trygt ha et par jegersnegler - de bruker sin tid på å renske unna pestsneglene.
Du bør nok også se på foringsrutinene dine - såkalte snegleinvasjoner skyldes nesten alltid overforing.
Har nå ringt dyrebutikken og bedt de holde av en av de to jegersneglene de hadde igjen. Så da håper jeg at den ene sneglen vi skal kjøpe klarer å holde pestsnegleinvasjonen nede.

Jeg vet at det skyldes overforing. Føler at det er så vanskelig å ikke fore for mye. Gir en liten klype med flakfor morgen og kveld, og ingenting på lørdagen. Spørs nok om jeg må lære meg nøyaktig hvor liten klype med for som skal til. Er jo redd for å gi for lite også.

Håper inderlig at kampsneglen vår lar yngelen min være i fred. Vil jo helst ikke miste mer yngel enn nødvendig. Har kun en liten platy yngel nå som jeg kan se.

Akvariet er på 60 liter, så håper det holder med en snegle.
Jegersnegler vil ikke/klarer ikke å røre levende fisk, så det går nok helt fint.
Inaktiv bruker
Har selv to jægersnegler i en 60 liter. Har gitt dem noen sandsnegler. De klarer ikke golden unna dem, de yngler raskere enn de to klarer å spise. Jæger er små dem og. Fine kjøp gjerne begge to. Kan ikke tro det blur for mye jægersnegler. Mine rører heller inne planter eller annet. Bare hyggelige beboere i karet.
Om du er redd for a du skal gå tom for pestsnegler, så kan du jo finne en liten bolle eller vase, ha i litt sand/grus og litt sånn planter ellernoe, og putte noen pestsnegler i. de lever i det aller meste, og da vil de kanskje formere seg der så kan du tiføre de ved behov, om det blir for lite.

Selv har jeg tatt i bruk et stort norgesglass, ikke fordi jeg har så mange pestsnegler, men jeg ville bare ha de litt utenom så jeg kan se litt på de og jah, bare fordi liksom
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap