Nybegynner søker hjelp:)

Hei alle. Har vært litt rundt på siden her og så at det var mange med mye kunnskap og gode råd, samt jeg har lært litt av min onkel.

Jeg tenkte det var på tide å prøve selv, så her er jeg.

Jeg tenker å kjøpe meg et 100l akvarium ca, etter som det er det jeg har plass til akkurat nå. Har lest at jo større jo bedre, men penger er også en faktor.

Så tenkte jeg å begynne med noen platyer og molly ihvertfall. Hvilken pris kan jeg forvente å betale per stykk av disse to typene?

Min onkel sa et godt filter er viktig og det tenker jeg også, men jeg har ingen kunnskap om filter typer, priser osv. Dermed tenkte jeg at dere her inne hadde sikkert noen tips om dette også. Så det jeg trenger er et filter til 100l (kan være jeg går for et litt større akvarium også) akvarium som er bra og til en rimelig penge. Jeg tenkte en prislapp rundt ca 500. Jeg har også hørt at utvendig filter er lurt. Har noen noe tips her?

Jeg har sett litt rundt og ser at du kan få masse tilbehør til akvariet. Men jeg vil bare begynne med det som er basic. Akvarium, fisk, filter. Men det er vel noe mer som er et must også? Varmekolbe? Vannsirkulasjon?

Mvh Jørgen
Er ganske fersk i faget selv, men man lærer jo litt her inne
Filter, varmekolbe, belysning, termometer - det er vel det helt grunnleggende. Så må du jo finne ut hvilket bunnlag du vil ha (grus,sand), men det avhenger jo litt av hvilke arter du skal ha i. Tror du bør få et bra filter til ditt kar for 350 - 400 kr (sist jeg sjekket), har hørt mye bra om Fluval-merket, mulig noen har andre tips?
Det du kan gjøre er å kjøpe en "full pakke", for eksempel Juwel Rekord 800 som er på 110L - inkludert filter og varmekolbe. Dette beregnes som fine nybegynner-sett og jeg har selv to slike nå. Da trenger du sand, planter, røtter, steiner eller slike innretninger, mat, vanntester, hov og gradestokk osv. Hevert til vannbytter og egne vann- og fiskebøtter til akvariebruk er også lurt å ha.
Fisk bør du ikke kjøpe før akvariet har vært i drift i noen uker, les mer om innkjøring i akvarieskolen og på forumet. Stimfisk koster ofte rundt 200-300 for ti stk men det varierer etter type fisk og fra butikk til butikk har jeg sett. Fisk er ikke dyrt i forhold til alt det andre så lenge det er kurant fisk man skal ha.

Det koster faktisk en del å komme igang, men etterhvert er kostnadene mer lystbetont
Aquamanias.no, webzoo.no, akvariereker.no og janholt.no har mye bra priser synes jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Steinar Torp
Reklame for plussmedlemskap