Fiskefangst i Amasonas, Río Tigre & Río Pucacuro 2010
For de som måtte være interessert i slikt:
Jeg har nå publisert en "liten" rapport fra enda en av mine ekspedisjoner i Amasonas i 2010:
Collecting in Río Tigre / Río Pucacuro 2010
(Rapporten inneholder 400 bilder, så den kan ta litt tid å laste ned)
Jeg har nå publisert en "liten" rapport fra enda en av mine ekspedisjoner i Amasonas i 2010:
Collecting in Río Tigre / Río Pucacuro 2010
(Rapporten inneholder 400 bilder, så den kan ta litt tid å laste ned)
Postet 01.08.11 kl 01:44
Endret: 01.08.11 kl 01:45
Postet 01.08.11 kl 08:11
Postet 01.08.11 kl 11:52
Postet 01.08.11 kl 13:37
Postet 01.08.11 kl 14:08
Moro at dere likte lesestoffet, og takk for de hyggelige ordene...
Luftfuktigheten varierer noe mellom 70 og 94%; inne i jungelen er den ofte ekstrem høy.
Ja, Nannoptopoma'en (Otocinclus "Orange") er flott, men ofte meget skjør. Jeg har hatt noen gående her i 5 år, men nå tror jeg det bare er en igjen....jeg får kanskje ta med noen nye hjem i oktober......
N. mortenthaleri er fin den ja, og heldigvis ganske lett å formere.....
Hyggelig å ha deg med.. )
Rita Revestrek...Hvordan er luftfuktigheten der nede? Så flott den Otocinclus orange er, har du tatt med deg noen hjem til Norge? Nannostomus mortenthaleri er bare rålekker!
Luftfuktigheten varierer noe mellom 70 og 94%; inne i jungelen er den ofte ekstrem høy.
Ja, Nannoptopoma'en (Otocinclus "Orange") er flott, men ofte meget skjør. Jeg har hatt noen gående her i 5 år, men nå tror jeg det bare er en igjen....jeg får kanskje ta med noen nye hjem i oktober......
N. mortenthaleri er fin den ja, og heldigvis ganske lett å formere.....
sissimorTusen takk for at jeg fikk "være med" på denne vidunderlige reisen.
Hyggelig å ha deg med.. )
Postet 02.08.11 kl 00:56
Endret: 02.08.11 kl 00:58
Postet 02.08.11 kl 08:26
Tom CLuftfuktigheten varierer noe mellom 70 og 94%; inne i jungelen er den ofte ekstrem høy. Ja, Nannoptopoma'en (Otocinclus "Orange") er flott, men ofte meget skjør. Jeg har hatt noen gående her i 5 år, men nå tror jeg det bare er en igjen....jeg får kanskje ta med noen nye hjem i oktober...... N. mortenthaleri er fin den ja, og heldigvis ganske lett å formere.....
Puhhh, det høres fuktig ut, litt av en overgang fra vårt norske klima.
Du får bare si ifra hvis du har overskudd av N. mortenthaleri
Postet 02.08.11 kl 10:44
Postet 02.08.11 kl 11:13
Postet 02.08.11 kl 22:17
Postet 03.08.11 kl 00:01
Postet 03.08.11 kl 02:43
For en fantastisk reisebeskrivelse, og for noen bilder!
Dette var, som alltid når du lager slike, skikkelig morro og lese.
Uten å være noen gretten, gammel gubbe stusser jeg dog litt på
det du skriver om at dere tok fisk ut av et reservat.
Er ikke det litt imot bevaringstankegangen vi akvarister pleier å forfekte?
Dette var, som alltid når du lager slike, skikkelig morro og lese.
Uten å være noen gretten, gammel gubbe stusser jeg dog litt på
det du skriver om at dere tok fisk ut av et reservat.
Er ikke det litt imot bevaringstankegangen vi akvarister pleier å forfekte?
Postet 03.08.11 kl 10:52
Odd Meyer Løgevik...... dere tok fisk ut av et reservat. Er ikke det litt imot bevaringstankegangen vi akvarister pleier å forfekte?
Et helt berettiget spørsmål!
Jeg burde nok skrevet mer i rapporten om dette.
Det er forskjellige typer beskyttede områder, flere er i hovedsak beskyttet mot ødeleggelser av habitatene (tømmerhogst), og uttak av (fredede) dyrearter. Det bor jo folk inne i disse områdene, de fisker og fanger dyr til mat hele tiden....
Eksempelvis i nasjonalparken (strengeste regulering) Pacaya Samiria ved Rio Ucayali, der jeg har vært mange ganger, hentes det med myndighetenes velsignelse ut flere 10-talls tusen Arrowana-yngel hvert år!
For å være sikre på at vi ikke gjorde noe galt, fortalte vi både politiet og miljømyndighetene om hva vi var på jakt etter, og vi viste dem til og med bilder av hvilke fisker vi spesielt var på jakt etter. Da de hadde forsikret seg om at dette ikke var kommersielt, og at vi bare skulle ha noen få, små fisker, fikk vi tillatelsene vi trengte, og vi fikk også med spesielle papirer vi skulle vise vaktene ved munningen av Rio Pucacuro.
Disse vaktene både hjalp oss å finne, og å fange fiskene!
Hvorfor det ikke var helt greit i det vi kom tilbake, oppfattet jeg aldri ordentelig. Men det løste seg heldigvis etter hvert......
Postet 03.08.11 kl 17:12
Ja, jeg tenkte nok at det var 100% ok!
Har aldri mistenkt deg for å gjøre noe galt, og spurte vel like mye
for å få det fram i tråden som jeg spurte for egen del.
Ikke alltid lett å forstå seg på folk i en del av disse landene,
de har en litt annen måte å tenke på enn oss på en del områder.
Både ønske om bestikkelser og viljestyrte misforståelser er bort i mot dagligdags...
Og det er ikke rasistisk ment, så ingen misforstår!
Godt det ordnet seg ihvertfall.
Du fikk de fleste med deg velberget hjem altså?
Har aldri mistenkt deg for å gjøre noe galt, og spurte vel like mye
for å få det fram i tråden som jeg spurte for egen del.
Ikke alltid lett å forstå seg på folk i en del av disse landene,
de har en litt annen måte å tenke på enn oss på en del områder.
Både ønske om bestikkelser og viljestyrte misforståelser er bort i mot dagligdags...
Og det er ikke rasistisk ment, så ingen misforstår!
Godt det ordnet seg ihvertfall.
Du fikk de fleste med deg velberget hjem altså?
Postet 03.08.11 kl 17:35
Postet 03.08.11 kl 22:53
Postet 03.08.11 kl 23:01
Postet 05.08.11 kl 03:01
Wargtass.... Hvordan frakter dere disse?....
Det er ikke noe hokkus-pokkus det. Ute i jungelen frakter vi fisken med oss i vanlige plastposer til fisk. Dekker de med store blader (f.eks. fra bananplanter) i båten så de ikke skal varmes opp for mye av den sterke solen. Vannbytte hver dag, ofte både morgen og kveld. Om vannet var spesielt sort og/eller surt i habitatet der fisken ble fanget, tar vi med en stor pose med vann derfra, og bruker dette til å bytte med.
I Iquitos er jeg så heldig å kunne oppbevare fiskene i akvarier hos et eksportfirma for akvariefisk, inntil hjemreise.
For hjemreisen pakkes fisken en og en i små poser, eller flere i samme om det er veldig små fisk, og tilsettes ren oksygen i stedet for vanlig luft, ca en del vann og tre deler luft/oksygen.
Postet 07.08.11 kl 16:11