Alger

Nå har jeg kjøpt et akvarium på 800 liter som har stått i nermere 2 mnd mens jeg har innredet med planter og røtter. Det bor nå 15 sebrafisk, 5 guppyer og 4 dverg guramier i karet samt 5 ansistruser, 6 flying fox, 7 algespisende snegler ( sa hvertfall de i butikken) og noen andre rare karer jeg ikke aner hva er men de skal vist ta alger de også... Men karet er STAPPET med alger, jeg har sjekket alt mulig og kan ikke finne årsaken, lys er sjekket, mat er sjekket osv noen som har noen forslag til hvorfor jeg ikke blir kvitt det? det er vanlige grønne alger som legger seg som et teppe på ALT glasset, stener og planter og er relativt lett å skrape bort men blir jo lei av å skrape alger annenhver dag :S
Er det denne algen?
I såfall så kan kanskje dette hjelpe. Står mer under "Artikler" og under alger,


Blågrønnalger

BlågrønnalgerDisse algene, som egentlig ikke er riktige alger, men bakterier som kalles Cyanobakterier, kan man oppdage som et blågrønt belegg på bunnen, nærmest som et teppe. De avgir også gjerne en muggen lukt når vi forsøker å ta de bort. Årsaken til disse bakteriene er ganske klare: Dårlig stell med manglende delvannsbytter og ofte sammen med et filter som burde vært renset for lenge siden. En annen årsak kan være at bunnlaget er for tett slik at det dannes anaerobe (lufttomme) forhold her. Dette kan skje på de plassene i akvariet hvor sirkulasjonen er dårlig og der matrester og ekskrementer fra fisk ofte samles. På slike steder hemmes de naturlige nedbrytningsprosessene som er til gode for akvariet. Algene (eller egentlig bakteriene) kan også dukke opp i nyinnredede akvarier der den biologiske balansen ennå ikke er stabilisert. Uansett er disse algene et tegn på en biologisk ustabil situasjon i akvariet. Mysteriesneglen (Pomacea bridgesi) er sagt skal kunne beite disse algene.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap