Har kjøpt nytt filter, hvor ska det plasseres?

Jeg har kjøpt meg ett nytt utvendigfilter av typen JBL Cristaprofi e900 (900l/t)
Jeg hadde egentlig tenkt å bruke denne i mitt 125l kar men kom til å tenke på om jeg kanskje skulle ta denne oppi til mine discuser istede.

Jeg har en liten gruppe med discus ca 5-6cm i mitt 240l juwel. Der har jeg fra før det medfølgende juwel innerfilter på 1000 l/t og ett utvendigfilter Tetratec ex1200.

Det jeg lurte på var om jeg skulle ta vekk innerfilteret helt og kjøre to stk utvendige altså den eksisterende pluss den jeg har kjøpt nå.

Noen som har noen innslag om hva jeg bør gjøre? Bør jeg ta den nye i discus karet også eller er det nok med de som er der nå og heller ta det nye på 125l.?

Du vil lage mye strøm i et slik kar med begge filtrene. Skal du sette inn begge her må du få redusert effekten av utblås på filtrene slik at discusen ikke benytter mye energi på å holde seg stabil i vannet.

Hvis karret er enkelt å rengjøre vil du klare deg med de filtrene du har nå.

Karet er innredet med en del røtter og vallisneria, det er ganske lett å rengjøre egentlig, litt vanskelig å komme til med slamsuger noen steder. men går som oftest greit. Hvis jeg skulle bestemme meg endag for å kjøpe enda ett utvendig filter til 240'en, har du noen gode tips og hvordan å redusere strømmen?
Jeg bruker nå på mitt utvendigfilter ett slikt rør med flere små utblåsningsrør.

Vil det hjelpe å borre litt større hull i dette så utblåsningens strålen blir litt større og ikke så konsentrer som den er nå? Det vil vel også lage mindre strøm.

Jeg bruker trikset med å borre i de eksisterende hullene på stålerøret, men tvers gjennom røret. Borrer de også litt større. Når røret settes inn på kortvegg så vender jeg røret slik at det står på skrå oppover. Dermed får man halvparten av vannet inn mot glasset og vannmassen mister mye av energien på vei ned mot bunnen av karret. Den andre halvdelen går i overflaten og sørger for god gasutveksling.

Det man skal tenke på når det gjelder filter til discus er ikke antall liter per time, men hvor stor filterbøtta er(dette er egentlig en generell regel).

Det minste filteret jeg vil ha benyttet i et discuskar er Eheim 2028 eller tilsvarende.
Okei, da tror jeg at jeg skal prøve ditt triks med å borre hull rett igjennom

Da skal vel min Tetratec ex1200 være mer enn nok hvis du mener minste er Eheim 2028, siden filtervolumet på tetra sin er over dobbelt så stor.
Tilfeldig bekjentskap
© Holger Lockertsen
Reklame for plussmedlemskap