Kuleskjell og fisk

Jeg er i planleggingsfasen av hvilke fisk jeg skal ha sammen med Gule kuleskjell. Mitt spørsmål er følgende:
Jeg tenker på å kjøpe korallgrus (1mm) dette øker da selvfølgelig hardheten på vannet. Men hvor stor tror du verdien blir? kan for eksempel en fisk som tåler mellom 1 - 10o dH klare å bo her? Jeg ser for meg en stim med kardinaltetra sammen med muslingene.

Er det noen planter/mose man ikke burde ha i hardt vann?

Er så lenge siden jeg holdt på med akvarium at mye info har dratt i glemmeboka

Her er skjellene om du lurer på hvordan de ser ut http://www.akvariereker.no/gule_kuleskjell_corbicula_javanicus_12_cm/P_383
Hvorfor vil du ha korallsand i akvariet? Vannet vil nok bli for hart for kardinaltetra som trives best i ganske bløtt vann. Du kan fint bruke vanlig sand.
Jeg har kuleskjell i selskapsakvariet mitt med gh(harhet) på 6. Det som er viktig er at de trives best sammen , så legg de i en klynge. Du kan også mate de en gang i uken, i tillegg til det de finner av små partikkler i vannet, spesielt i nyoppsatte akvarier.
Jeg tenkte det skulle bli bra for snegler som skal være der i tillegg, og fant en fin korallsand på akvariereker.no, men jeg gadd ikke å bestille det og tok sanda som jeg har brukt i noen år. (selvhenta sandstrand)

Så på grunn av verdiene som denne korallsanda lager måtte jeg da høre om noen viste hvor mye sanda påvirket vannet, slik at jeg kan ha riktig type fisk oppi, som er små nok til å ikke bry seg med å spise reker. Men det er vel heller vanskelig å finne.

Jeg vil at det skal bli best mulig for skalldyrene slik at de ser friske og fine ut.

Venusfisken synes jeg er så fin da jeg hadde en stor stim for noen år siden i en 190l, Men tror muligens de skal på være i et annet akvarie om noen vet om de spiser reker. Har ikke kjøpt noen fisker enda
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap