- Hjem
- Forum
- Nybegynner
- Kjøpt brukt akvarium og det ramlet inn en en bøtte med nye "issues"...
Kjøpt brukt akvarium og det ramlet inn en en bøtte med nye "issues"...
Har opp igjennom tidene hatt litt forskjellige akvarium, opp mot 100 liter, med standard "nybegynner" fisk, neontetra, slørhale, sverdrager o.l.
Dette har fungert egentlig helt greit utover de vanlige problemene med hvite prikker, osv.
Nå har vi nettopp flyttet og vi tenkte et nytt akvarium kunne være tingen, så på Finn.no fant vi et 250 liters akvarium med Fluval 4 pumpe, heldekkende lys og fisk til en trivlig pris.
Fiskene er 5 stk Koi på en +/- 15 cm og en gullfisk, var nærmest en bonus. Det vi var på jakt etter var et akvarium på 200+ liter
Har to problemer jeg ikke støtte på i mine "gamle" dager.
Vannet blir helt grått og selv daglig filter-rens hjelper ikke.
Med akvariet fulgte det en finkornet sand, som jeg mistenker bare var "noe" tidligere eier slang oppi. Tenkte ikke noe videre over det men fyllte over med mørk "akvariegrus".
Støvsugde i går ut store deler av denne sanden uten at det tilsynelatende hjalp.
Genererer Koi "grått vann"? er pumpa underdimmensjonert eller er det det lille som er igjen av sand som er problemet? (All den gamle sanden er dekt av gruslaget)
Det neste problemet er egentlig mer alvorlig.
Tempraturen stiger og stiger og på 30 grader var vi nødt til å hive oppi kjøleelementer fra fryseren.
Hverken pumpa eller lampa virker spesiellt varm, men når vi åpnet lokket var det liksom "varm damp" som møtte oss (lokkene står nå permanent åpne)
Akvarie står uten direkte sol og selv om rommet akvarie står i er sydvendt er det god overdekning av takutstikk slik at rommet ikke er spesiellt varmt, selv om huset nå på disse fine dagene som har vært nok har holdt opp mot 24 grader inne på dagtid.
Kan ikke huske at vi hadde slike tempraturproblemer i gamle dager. kan gammelt lysrør gi en slik tempraturøkning? (Lampa har to rør (og brytere) men bare det ene røret fungerer).
Pumpa virker noe "slakk" i akslingen, men har grei flow.
Noen som har ide'er om hva som er galt eller tips og triks for at våre Koi skal trives og få levlige vilkår??
Dette har fungert egentlig helt greit utover de vanlige problemene med hvite prikker, osv.
Nå har vi nettopp flyttet og vi tenkte et nytt akvarium kunne være tingen, så på Finn.no fant vi et 250 liters akvarium med Fluval 4 pumpe, heldekkende lys og fisk til en trivlig pris.
Fiskene er 5 stk Koi på en +/- 15 cm og en gullfisk, var nærmest en bonus. Det vi var på jakt etter var et akvarium på 200+ liter
Har to problemer jeg ikke støtte på i mine "gamle" dager.
Vannet blir helt grått og selv daglig filter-rens hjelper ikke.
Med akvariet fulgte det en finkornet sand, som jeg mistenker bare var "noe" tidligere eier slang oppi. Tenkte ikke noe videre over det men fyllte over med mørk "akvariegrus".
Støvsugde i går ut store deler av denne sanden uten at det tilsynelatende hjalp.
Genererer Koi "grått vann"? er pumpa underdimmensjonert eller er det det lille som er igjen av sand som er problemet? (All den gamle sanden er dekt av gruslaget)
Det neste problemet er egentlig mer alvorlig.
Tempraturen stiger og stiger og på 30 grader var vi nødt til å hive oppi kjøleelementer fra fryseren.
Hverken pumpa eller lampa virker spesiellt varm, men når vi åpnet lokket var det liksom "varm damp" som møtte oss (lokkene står nå permanent åpne)
Akvarie står uten direkte sol og selv om rommet akvarie står i er sydvendt er det god overdekning av takutstikk slik at rommet ikke er spesiellt varmt, selv om huset nå på disse fine dagene som har vært nok har holdt opp mot 24 grader inne på dagtid.
Kan ikke huske at vi hadde slike tempraturproblemer i gamle dager. kan gammelt lysrør gi en slik tempraturøkning? (Lampa har to rør (og brytere) men bare det ene røret fungerer).
Pumpa virker noe "slakk" i akslingen, men har grei flow.
Noen som har ide'er om hva som er galt eller tips og triks for at våre Koi skal trives og få levlige vilkår??
Postet 03.08.11 kl 12:47
Hei hei.
Først vil jeg si gratulerer med nytt akvarie og velkommen tilbake til hobbyen.
Det første jeg ville tatt tak i er fiskene, de krever større plass en hva ditt akvarie kan tilby, koi er en fisk som kan bli opp til 1.2m. altså 250l akvarie er absolutt ikke stort nok. Dette er også en kaldtvannsfisk.
Har du varmekolbe i akvariet? Hvis du har det prøv å ta denne helt av, se om det kanskej er termostaten det er noe gale med på denne.
Ellers ville jeg ikke trodd at lysene skal klare å varme så mye i det karet.
Pumpen ville jeg nok sagt var litt underdimensjonert (og spesielt til de fiskene du har osm griser noe enormt). Jeg ville lagt litt mer penger i kjøpt en utvendig pumpe, det vil spare deg for masse arbeid seinere.
Når det kommer til dette med grått vann, så er det også noen ting jeg lurer på.
Da du kjøpte akvariet, var det lenge siden han hadde tappet ned dette karet? Altså tømt det. Hvis pumpen har vært ute av drift i flere timer/dager så vil det være lite igjen av filterbakteriene i filter. Ergo, du starter så og si på nytt igjen med filterkolonien, og du vil raskt få en opphopning av ammonium/ammoniakk og nitritt vil komme senere. Dette kan ofte gi en grå/hvit tåke i vannet.
Først vil jeg si gratulerer med nytt akvarie og velkommen tilbake til hobbyen.
Det første jeg ville tatt tak i er fiskene, de krever større plass en hva ditt akvarie kan tilby, koi er en fisk som kan bli opp til 1.2m. altså 250l akvarie er absolutt ikke stort nok. Dette er også en kaldtvannsfisk.
Har du varmekolbe i akvariet? Hvis du har det prøv å ta denne helt av, se om det kanskej er termostaten det er noe gale med på denne.
Ellers ville jeg ikke trodd at lysene skal klare å varme så mye i det karet.
Pumpen ville jeg nok sagt var litt underdimensjonert (og spesielt til de fiskene du har osm griser noe enormt). Jeg ville lagt litt mer penger i kjøpt en utvendig pumpe, det vil spare deg for masse arbeid seinere.
Når det kommer til dette med grått vann, så er det også noen ting jeg lurer på.
Da du kjøpte akvariet, var det lenge siden han hadde tappet ned dette karet? Altså tømt det. Hvis pumpen har vært ute av drift i flere timer/dager så vil det være lite igjen av filterbakteriene i filter. Ergo, du starter så og si på nytt igjen med filterkolonien, og du vil raskt få en opphopning av ammonium/ammoniakk og nitritt vil komme senere. Dette kan ofte gi en grå/hvit tåke i vannet.
Postet 03.08.11 kl 12:56
Sånn helt enkelt og greit (dette er bare min mening)
Fiskene dine er altfor store for en 250 liter, bytt de ut...
Fluval 4+ har ikke stor nok kapasitet til et kar på 250 liter.... Da spesielt ikke med så store og forurensende fisk som du har nå.
Vet ikke hva slags sand som var oppi, men selv bruker jeg kun fin sand i mine kar.... Er sanden beregnet for akvarium skal ikke det være noe problem.
Har du koblet fra varmekolben, hvis ikke gjør det...
Både pumpe og lys vil gi noe varme i karet. Prøv å ta vannbytte og la lyset være av et døgn eller 2. Da vil du se om både temperatur og vannkvalitet bedrer seg...
Fiskene dine er altfor store for en 250 liter, bytt de ut...
Fluval 4+ har ikke stor nok kapasitet til et kar på 250 liter.... Da spesielt ikke med så store og forurensende fisk som du har nå.
Vet ikke hva slags sand som var oppi, men selv bruker jeg kun fin sand i mine kar.... Er sanden beregnet for akvarium skal ikke det være noe problem.
Har du koblet fra varmekolben, hvis ikke gjør det...
Både pumpe og lys vil gi noe varme i karet. Prøv å ta vannbytte og la lyset være av et døgn eller 2. Da vil du se om både temperatur og vannkvalitet bedrer seg...
Postet 03.08.11 kl 13:00
Nei, har ikke elkolbe nei. (dvs fant et par fra forrige gang men de ligger på loftet )
Har allerede tittet på ekstern pumpe, så tanken er tenkt
Har også fått noen vage ide'r om hagedam, da... Mange muligheter siden jeg har bygd på skrå tomt og hagen "ikke eksisterer" pr nå (og tilgang på minigraver )
men det blir nok tidligst neste år...
Hvis fiskene skulle selges, er det noe marked for det?
Har allerede tittet på ekstern pumpe, så tanken er tenkt
Har også fått noen vage ide'r om hagedam, da... Mange muligheter siden jeg har bygd på skrå tomt og hagen "ikke eksisterer" pr nå (og tilgang på minigraver )
men det blir nok tidligst neste år...
Hvis fiskene skulle selges, er det noe marked for det?
Postet 03.08.11 kl 13:09
Endret: 03.08.11 kl 13:09
Postet 03.08.11 kl 13:13
Skal du grave deg hagedam, husk å ta med et overvintringskar på et par tusen liter med i planene. Hvis du ikke tenker å ha fisken ute om vinteren, da.
Akvariefilteret varmer ikke noe særlig. De fleste pumper i den størrelsen du ligger på, bruker (og varmer dermed) mellom 5 og 20 Watt. Lysrør, derimot, gir fort 2x30 W eller mer.
Effekten skal forøvrig stå oppgitt på både pumper og rør, så det er bare å lese av og regne på det.
Ellers enig med de andre: Ut med koien, inn med et større filter.
Og forresten, ikke bland sand og grus. Da vil bare sanda legge seg nederst og bli usynlig, mens den samtidig reduserer vannsirkulasjonen i bunnlaget. Dårlig effekt. Velg én kornstørrelse og hold deg til den.
Akvariefilteret varmer ikke noe særlig. De fleste pumper i den størrelsen du ligger på, bruker (og varmer dermed) mellom 5 og 20 Watt. Lysrør, derimot, gir fort 2x30 W eller mer.
Effekten skal forøvrig stå oppgitt på både pumper og rør, så det er bare å lese av og regne på det.
Ellers enig med de andre: Ut med koien, inn med et større filter.
Og forresten, ikke bland sand og grus. Da vil bare sanda legge seg nederst og bli usynlig, mens den samtidig reduserer vannsirkulasjonen i bunnlaget. Dårlig effekt. Velg én kornstørrelse og hold deg til den.
Postet 03.08.11 kl 14:13
Endret: 03.08.11 kl 14:14
KampfiskSkal du grave deg hagedam, husk å ta med et overvintringskar på et par tusen liter med i planene. ;) Hvis du ikke tenker å ha fisken ute om vinteren, da. Akvariefilteret varmer ikke noe særlig. De fleste pumper i den størrelsen du ligger på, bruker (og varmer dermed) mellom 5 og 20 Watt. Lysrør, derimot, gir fort 2x30 W eller mer. Effekten skal forøvrig stå oppgitt på både pumper og rør, så det er bare å lese av og regne på det. Ellers enig med de andre: Ut med koien, inn med et større filter. Og forresten, ikke bland sand og grus. Da vil bare sanda legge seg nederst og bli usynlig, mens den samtidig reduserer vannsirkulasjonen i bunnlaget. Dårlig effekt. Velg én kornstørrelse og hold deg til den.
Effekten på pumpe og lys burde jo ikke klare å tilføre akvarie mitt de 2 kwh som trengs for å øke tempraturen med 7 grader, hvis de trekker det som er oppgitt. Samtidig som rundt 2 kvm med glass gir et varmetap på ca 10W pr grad (altså en må tilføre minst 70W kontinuerlig for å holde akvariet på 30 grader når romtempraturen er 23 grader).
Spørsmålet blir kanskje egentlig: Kan feil med en slik liten pumpe eller lysrøret gi så mye effekt?
Uansett.
Ser faktisk ut som fjerning av mesteparten av den finkornede sanden har bedret sikten i akvariet betraktlig, så er nå hvertfall på rett vei.
Kaste ut Koi'en er jo klart et alternativ, men tror ikke jeg får gjennomslag for hagedam hvis vi i tilegg må kjøpe ny fisk 2 ganger
Tror vi får satse på at de hvertfall klarer seg på "hybel" over vinteren
Overvintringskar kan nok være lurt. En flere meter dyp dam tror jeg ikke går igjennom hos kontroll og invisteringsutvalget
Postet 04.08.11 kl 08:30
Postet 04.08.11 kl 19:15