Snegler i nystartet akvarium?

jeg har nettopp kjøpt en 80 liter som jeg satt inn sand, et hus og en plante i før jeg reiste på ferie... karet har stått og godgjort seg mens jeg var vekke i 10 dager og jeg målte ph til 7,5 og 0 nitritt når jeg kom hjem... men når jeg skiftet vann og la inn noen nye planter og mer grus oppdaget jeg knøttsmå sneglehus i akvariet. Hva skjer og hvorfor skjer det? er det bra eller dårlig tegn, og hva skal jeg gjøre med det?
De fulgte nok med planta, nesten helt umulig å unngå. Selv setter jeg planter i karantene, drar over med skrubbehanske under rennende vann for å fjerne evt egg, og har pest-, skive- og posthornsnegler i alle kar. Bare å la irritasjonen ligge har jeg funnet ut, fjerne de jeg finner, og takke de jeg ikke finner for god ryddehjelp :o)
er det noen fisker som spiser sånt? altså kunne man kjøpt seg en sneglespiser rett og slett?
Botia har (ufortjent etter min ringe erfaring) rykte på seg for å spise snegler. Morsom og aktiv stimfisk det skal godt gjøres å holde i 80 liter, de små spiser vel i beste fall små snegler, og jeg er usikker på dem i kombinasjon med tett bepantning og labyrintfisk. Husfar tilgir meg aldri salget av våre gøyale Botia histrionica med alle sine klovnerier og søvn i de umuligste stillinger, men når planter er det morsomste man vet, hull i bladene på sverdplantene ikke aksepteres og snegler fikk leve i fred for dem...

Anentome helena er en jegersnegle som nesten utelukkende livnærer seg av snegler. Vakkert hus, ikke så mye fremme, forstyrrer ingen egentlig. Og veldig lett å kombinere med forskjellige fisk...
ok, da blir det nok kjøpt inn en jegersnegle visst dyrebutikken har, for disse små djevelskapene likte jeg ikke... dessuten satt jeg inn to nye planter i går kveld og regner med at det er snegler i dem og....

tusen takk for hjelpen
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap