Overmatet fiskene, hva gjør jeg?

Guttungen på tre år fikk tak i flakmat og algetabletter. ble altfor mye mat i det 30 liters store akvariumet. Akkurat nå når eg tenkte at det har gått strålende de første 14 dagene vi har hatt akvarium. Kom hjem fra hytta og det var blitt ynglet mens vi var der Noen som har gode råd, har skiftet ut litt vann og vasket pumpa.
Frem til du får kjøpt deg en dråpetest for nitritt (NO2) slik at du får fulgt med nivået på dette svært giftige stoffet som oppstår når pumpen er for liten til belastningen (all den ekstra avfallet fra maten) så bør du skifte en tredel av vannet en til to ganger om dagen.

Er filteret innkjørt eller ble fisk og pumpe anskaffet samtidig? Hvordan vasket du filteret?

Om filteret ikke er mer enn 14 dager gammelt eller du har vasket det for grundig så har det antagelig ikke en god nok bakteriekultur til å takle avfall i karet i det hele tatt. Det tar ca 4 uker å kjøre inn et filter. Du kan lese mer om akkurat det i artikkelen om innkjøring som du finner i akvarieskolen under artikler her øverst på siden.

Førstehjelp er uansett vannbytter frem til du får tak i nitritt-test.
takk for raskt svar Overtok akvariumet, fra en dame som har hatt det i mange år, det var nesten gjengrodd, helt grønnt vann. Gjorde en feil da at eg vasket filteret grundig i springvann. I dag etter det ble for mye mat, vasket eg det i vannet som eg byttet ut av akvariumet, men gjordt det to ganger i dag. Burde vel ikke det da, etter det eg har lest her inne. Har byttet ut vann i dag, flere omganger, men til sammen ca 5 liter. Kan vel sikkert prøve meg på litt større mengde i morgen da. Ser det ligger mye matrestr på bunn, burde eg ha vasket steinene og plantene, eller skal eg bare skifte ofte på vannet. Skal kjøpe måleutstyr i morgen
sjekket str på akvariumet og det er bare 18 l, trodde det var ca 30 liter.
Dette akvariet er såpass lite at det kan fort bli for mye avfall om det ligger mat på bunnen i tillegg. Du kan prøve å se om du får sugd det ut med en slange. Det får du kjøpt på dyrebutikken. Egentlig er 18 liter for lite for det aller meste av fisk så det er viktig å følge med nitritten, spesielt med tanke på at du har vasket filteret så grundig. Om det overhode ikke er noen bakterier tilbake kan det også oppstå ammoniakk/annomium i begynnelsen. Ved den minste mistanke om at noe er galt, skift ut en del av vannet.

Om du fremdeles synes akvarium er morsomt etter å ha fått en slik arbeidkrevende start så kan du jo tenke litt på å oppgradere det en del i størrelse. Du kan lese om kravene fiskene dine har, eller på de du eventuelt ønsker deg, i fiskebasen under kunnskap her øverst på siden.

Jeg kan love deg at når man først har kommet gjennom den første perioden hvor man raskt må sette seg inn i ny kunnskap, så er det en utrolig givende hobby som faktisk ikke krever så veldig mye arbeid annet en et ukentlig vannbytte på rundt 20-30 prosent av vannet og forsiktig rensing av filteret når det går tett.

Lykke til!
Takk for hyggelig tilbakemelding og veiledning. Eg har byttet ut ca 1/3 av vannet i dag og, ser ut som de oppfører seg normalt igjen,men ser ikke yngel lengre, er vel spistopp eller forgiftet. vannet er blitt klarere og ikke så vond lukt lengre Satt vann i bolle til temperering, så bytter en gang til i dag. Vet at akvariet er for lite, ønsket meg et akvarium på 200-300 liter, men har ikke råd til et splitter nytt Saumfart Finn.no for noen som orker å pakke inn sitt gamle akvarium og levere det på alnabru. Eg bor i Finnmark, så ikke så enkelt å spore et brukt akvarium. Dette akvariumet fikk eg gratis, da eg etterlyste brukt akvarium på minst 200 l, eg var så gira, så dro å hentet det med en gang. Har ennå gnisten, ikke det minste lei, ser ennå etter et større akvarium;
Du får ha lykke til med jakten på akvarium da! Har skjønt at det ikke er så enkelt når man bor litt i utkanten å få tak i brukt utstyr, men om du er tålmodig så skulle det ikke være helt umulig.

Om du får tak i flere planter så vil nok mer yngel overleve neste gang. Ser ut som du har guppy oppi der og de får unger ofte, og mange. Kanskje like greit at de fleste blir spist
Ja håper det ordner seg, eller vi vinner i lotto Lever en liten krabat ennå, dukket plutselig opp igjen, men som du sier er det nok ikke plass til flere i lille akvariumet. Har en bole med to gullfisk i som eg tenkte skulle få komme oppi akvariumet, men fulgte med to hanne guppier og en hunn, så kjøpte 2 hunner, etter annbefaling fra dyrebutiken, og da ble det plutselig fullt. Så gullfiskene må vente til eg får et større akvarium.
maika
Ja håper det ordner seg, eller vi vinner i lotto;)

tenk skulle registrere meg som nett spiller, og da eg gjorde det oppdaget eg at eg hadd nesten vunnet ca 7000 kr Hadde jo vært nok å kjøpe seg et nytt, men får meg ikke til å kjøpe helt nytt. pengene kom godt til på mange andre område og. Leter fremdeles etter et brukt. Alle fiskene lever, 3 stk av yngelen. skiftet vann i dag og gjordt en rask skylling av stenene, skulle sikert muligens ikke gjordt det, men var så utolig mye skit på bunn. Eg var i dyrebutikken for å kjøpe test utstyr, men hadde ikke det inne på butikken, skulle kjøpe en hevert, men hadde bare inne til større akvarium. Kjøpte den men fannt raskt ut at den var for stort til mitt lille akvarium. Skulle dytte den fort ned i karet noen ganger og så ville det renne automatisk ut. Men vannet nådde ikke til ventilen. Dette var grunnen til at eg bestemmte meg for å skylle grusen litt.
da kan du suge den i gang. ikke så fristende, sikkert. Men det fungerer.
Jonas76
da kan du suge den i gang. ikke så fristende, sikkert. Men det fungerer.

prøver det neste gang, håper bare det går bra, selv om eg vasket litt av grusen
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap