Kampfisk med prikksyke ?

Hei!

Idag så jeg at kampfisken min, Pondus, har fått noen små hvit prikker over hele seg.
Han går sammen med 3 ancistruser på 4-5 cm. 1 lekspar av ancistrus, 4 smaragd pansermaller, 1 kampfiskhunn + noen ancistrus yngel.

Nye fisker i karet er ancistrus leksparet som ble flyttet til dette karet på søndag for en liten uke siden.

Karet er på ca 50 liter ? Tror jeg. Bruker vanligvis ikke å ha så mye fisk i et så lite akvarium, men har en 110 liter som måtte tømmes pga dramatisk ph fall iløpet av natten...

Legger ved noen bilder av kampfisken og håper noen kan hjelpe meg å finne ut hva som blir best å gjøre med tanke på de andre fiskene i akvariet..

Man ser ikke så godt prikkene på bildene.. Kampfisken står nå for seg selv i en bøtte.
Syns kampfiskhunnen puster veldig fort og tungt.
Er det noen som har noen gode råd om hva jeg kan medisinere med uten å drepe yngel?? : )
Er det hvitprikk, er esha exit en bra, ganske mild medisin. Men du må uansett behandle hele karet, for når du ser prikker på en fisk, er parasitten allerede spredd i vannet...
Takk for svar

Fant ikke Esha Exit på dyrebutikken.. hvor selger de denne?
Men kjøpte en annen type mot hvitprikk, noe mot sopp og parasitter (pulver) og 2 forskjellige dråpemedesiner (en mot mange typer sykdommer og en jeg ikke kommer på i farten)
Kampfisken ser ikke bra ut.. ser ut som om "halen" og finnene begynner å forsvinne. Kan han ha fått sopp itillegg??
Jeg ser fremdeles ikke noen hvitprikker på noen av de andre i akvariet, men skal medisinere likevell.
Det har gått 3 dager siden jeg oppdaget at kampfisken hadde fått det, hvor lang tid vil det vanligvis ta før man kan se at de andre fiskene også har hviteprikker?
Tilfeldig bekjentskap
© Elen Galteland
Reklame for plussmedlemskap