Fleire enn to sommerfuglciklider i samme akvarium

Som ein annan trådstarter hadde eg eit leikspar med sommerfuglciklider som begynte å krangle. Før eg la merke til det blei krangelen alvorlig nok til at begge døde. Og ja, det var fysiske skader, ikkje sjukdom.
Det tok til og med si tid før eg fekk eit par fordi fleire gonger viste det seg at eg hadde to hanner.
Det eg lurer på då er om nokon har erfaring med å sette saman ein liten stim typisk 6 stykker slik som anbefalt for eindel typer ciklider for eksempel scalarer, diskus, eller diverse Malawiciklider slik at aggresjonen blir fordelt utover
Akvariet er på 126 liter så plassmessig burde det vel heller vere 2+2, men såvidt eg skjønner er 4 ei litt liten gruppe for å redusere aggresjon?
Min erfaring
Jeg vil tro størrelse har en del å si. Jeg hadde en gruppe på 6 (2 hanner) i en 270-liter og det var helt uproblematisk. Om du har et mindre karr går det selvfølgelig an å innrede på en måte som gjør at de ikke konstant ser hverandre og på den måten ytterligere redusere muligheten for krangling.
Hei

Jeg hadde samme problemet. Jeg har et 110 liters akvarie.
Jeg kjøpte først et par (tilsynelatende). De begynte å krangle etter kort tid. Jeg trodde hua var syk og tok henne ut for behandling og satte henne tilbake igjen etterpå. Etter ei ukes tid begynte det igjen, han jaget henne rundt til hun ikke så ut i det hele tatt. Da lurte jeg på om jeg skulle kjøpe et par til for å få han til å passe bedre på dama si. Jeg endte opp med å kjøpe en gruppe på 5 til....7 sommerfugler i et såpass lite akvarie ble dømt nedenom av flere, og med god grunn.
Den eggfulle vakre hua døde etter et par døgn, sannsynligvis jaget igjel da hun endte opp som den eneste uten partner.
Da var det tre mulige par igjen og jeg bestemte meg for å sortere ut parene etterhvert som de stabiliserte seg.
Etterhvert skilte to par seg ut som sikre, mens det siste "paret" virket ustabile og stadig stjal til seg andre partnere. Det ene sikre paret klarte jeg å fiske ut og satte dem for seg selv i eget akvarie. Så var det ett sikkert og ett ustabilt par igjen.
Jeg tok ut de to ustabile og leverte i butikk, og har nå to par i forskjellige akvarier her. Jeg ville vært forsiktig med å sette inn flere i ditt akvarie siden det ikke er så mye større enn mitt. Det du kan vurdere er å kjøpe et par til og eventuelt levere tilbake de som ikke fungerer...? Det blir sagt at sommerfugler gjerne vil velge partner selv, og dersom de ikke fungerer som par kan det gå på helsa løs.

Her viste det seg at den hannen jeg måtte levere som aldri ble fornøyd mest sannsynlig er den samme som jeg fikk først og som kranglet med første hua. Hua jeg fikk først har nå funnet seg en ny partner i en av de nye hannene, jeg kjenner henne igjen på en liten finnekskade fra første runden. Hvis du satser på å prøve en gruppe må du nok regne med å fjerne noen igjen, for de virker å være svært parter-fokusert. Både huer og hanner sloss med likesinnede her dersom de følte seg utfordret. Ingen av de liker seg i harem tydeligvis.

Jeg skal ikke ha to par på 110/120 liter igjen, men skal prøve to par når 190-literen kommer.

OK
Det ser med andre ord ut som om det ikkje er nokon god ide, så eg får prøve å kjøpe eit par. Det er litt frustrerande når det er så mange faktorer som skal klaffe for at fisken skal ha det bra og leve ei stund. Er det ikkje eit par er det stor fare for at den mest dominerende fisken dreper den andre og så sjukner hen fordi den er aleine.
Er det eit par er det risiko for at hannen jager hoa for mykje. Synd fordi det er ein veldig pen ciklide.
Kanskje eg må vurdere ein apistogramma også i dette karet. Min erfaringe med apistogramma er at anten greier hoa å gøyme seg i små sprekker eller så blir ho sur og slår tilbake dersom hannen jager for mykje.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap