Sunriser e.l. til lido?

Er ny bruker på forumet og ser i gamle tråder at det finnes noe som heter Sunriser. En innretning som øker og demper lyset morgen og kveld, slik at det imiterer naturlig soloppgang og solnedgang.
Har nylig anskaffet et Juwel Lido og lurer på om noen vet om et slikt eller tilsvarende produkt er mulig å sette på dette akvariet. Skjønner at armaturet som fulgte med ikke er dimmbart slik at det enten må byttes eller manipuleres.

Sunriseren til Akvastabil leverer ut et 1-10V signal til armaturen som blir dimmet opp og ned av det.

Akvastabil har grunn armaturer som muligens passer i karet ditt .

webzoo har også noe dimbart

Alternativt er å bygge om armaturen du har. Da må drosselen/reaktoren/balladsten byttes ut med en elektronisk med inngang for 1-10V (eventuelt 0-10V). Disse er gjerne litt større en den orginale. og en må legge ut en leding til styreenheten (sunriseren evt annen).
Takk Dette skal jeg sjekke ut.
Finnes det noe andre alternativer til sunriser?
Jeg anskaffet meg en sunriser her om dagen.Det står at det går an å brokoble den ..Casen er at jeg har kjøpt 2 nye paroler og da får jeg to plugger til.Sunrisern har bare 2 innganger.
Hvordan brokobler jeg den?
skal jeg binde to og to ledninger sammen til to plugger?
Synes sunrisern virker litt jalla, utydelige knapper og et billig plastkonsol med metall look.
Finnes det noen andre type device, gjerne med flere innganger som jeg kan bruke istedet?Helst noe robust.
Ps:venter på ny sunriser da den andre jeg hadde bare eksploderte...

Desuten koster den rundt 500 kr noe som er latterlig overpriset.

Vennlig hilsen Kenneth Tempel
Du må kutte av pluggen (1-10/0-10V styresignalet) på styreledningene til begge amaturene (eventuelt flere du skal koble sammen flere).

Du trenger en plugg som har 20-30cm lang ledning igjen på for tilkobling til sunriseren.

Ledningene stikkes inn i en koblingsboks (f.eks 32-6183 Clas Ohlsen). Splitt lederene et lite stykke (6-10cm) inne i boksen. Mantle av 1cm på endene av lederene og koble sammen de like lederene med koblings klemmer. Hos meg er ledningen svarte med en hvit stripe på den ene lederen. Bruk helst Wago åpne/lukke klemmer 36-3051 (for 3 leder) eller 36-3895 (for 5 ledere).
Superdupert!!
WOOOW!!!

Tusen takk for en vannvittig bra og beskrivende forklaring.
Dette er til stor hjelp.
Gode vibber til deg!!!!!!

Gleder meg til å sette i gang med koblingene.

Vennlig hilsen Kenneth Tempel
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap