Flytting av akvarium. trenger tips til hvordan...

Hei.

Nå skal samboeren min og jeg flytte fra min lille leilighet til et hus som vi har store planer om å bo i til vi skal på gamlehjem om 50-60 år.
I den forbindelse må vi jo ha med våre to akvarium (63 L og 110 L).

Er det noen som har erfaring med flytting av akvarium? Noen tips til hvordan dette bør gjøres?

Vi må jo ta vare på en del vann, tenker jeg? Og passe på at bakteriene i pumpene ikke dør... Men hvordan, klarer jeg ikke helt se for meg enda...

Så tips tas i mot med stor takk!
Jeg kjøpte brukt akvarie (110L Juwel Rekord) inkl fisker, planter og litt vann for noen måneder siden og fraktet dette fra Drammen til Årnes, det blir kanskje litt samme opplegget som dere må igjennom...?

Vi hadde fiskeposer fra dyrebutikken som vi fordelte fisker i, og noen fiskeposer fyllt med akvarievann i tillegg. Planter og litt vann i noen bæreposer for det var mye planter. Disse posene med fisk og planter la jeg i en balje. Tappet og tømte akvariet og satte dette i bagasjen på bilen med baljen ved siden av. Turen hjem tok rundt 2 timer pga en haug med trafikkale problemer (stengte veier, omkjøring, bomkjøring, enda flere stengte veier og omkjøring etc....) Gjett om jeg var stresset..... :s

Akvariebordet sto klart hjemme og sanda var skylt slik at det var bare å stable det på plass. Satte opp akvariet, fylte på med sand og deretter fylte jeg opp karet med akvarievannet og springvann, satte på varmekolben (og pumpa-hadde jeg hatt den, men den var ikke komplett så det ble en annen historie) La filtersvamper i vannet for å ha litt ekstra med bakterier i og med pumpa ikke virket. Satte oppi posene med fisker for å utjevne temperatur og samtidig langsom tilvenning av vannet. Kjørte på med flytende filterbakterier kjøpt på butikken og krysset fingrene.... (Jeg hadde heldigvis satt igang ei ny pumpe i et aktivt akvarie på lokalbutikken for å få kickstartet det littegranne, for det ble litt misforståelser ang den andre pumpa, og takk og lov for det, den ble satt inn neste morgen. )

Jeg slang bare plantene på toppen av akvariet og lot de flyte der, og ventet litt med å dandere akvariet til fiskene hadde fått roe seg et par dager. Her gikk det bra med alle sammen, på mirakuløst vis kanskje.
Hvor langt skal du flytte? Eller rettere sagt: Hvor lenge blir akvariene ute av drift?
Perlemor: Tusen takk for tips.

Shiramor: Kjøreturen tar ikke noe mer enn 10-15 min...

Tenkte at det kanskje er lurt å flytte det største først. Sette det opp i det nye huset, så flytte all fisk oppi der. Og så flytte det lille og deretter flytte fiskene som skal oppi det lille fra det store. Blir kanskje mange akvariumsbytter for noen av fiskene da? Tenkte selvfølgelig å venne de til ny temp og nytt vann gradvis som man gjør med nyinnkjøpte fisk...
heisann.
eg har nettop flyttet sjøl, så kan no skrive litt hva eg gjorde
min flytte tur varte ca 12 timer der akvariet ikke var oppe å gå.
så eg tok fisken å la den i poser, så oppi en tett og mørk isopor kasse. (alså standar flytting/levering av fisk)
så pumpen til 125L lot eg allt vannet være i under transport, for å få holde mest mulig bakterier i livet.
samt eg lot ca 5-10CM vann være igjen i akvariet, så evt snegler og åler skulle få overlege.
samma gjorde eg med 30L. lot endel vann være igjen.

all fisk overlevde turen, å lever enda
Tilfeldig bekjentskap
© Roar Dybing
Reklame for plussmedlemskap